Besøg på Ford Europas crash test center

Adaptiv fartpilot, pre-collision assist og blindvinkelassistent er bare nogle af de sikkerhedssystemer, som måske sidder i din bil. Listen er lang, og nye biler i dag har flere  sikkerhedssystemer end nogensinde før. Men hvordan foregår al den her udvikling af sikkerheden i bilerne egentlig, og hvordan ser det ud, når bilerne bliver testet i en ægte crashtest i et stort crash test center. Kvindernes Bilmagasin har været på besøg hos Ford Europas crash test center i Köln.

Köln, Tyskland – en solskins novemberdag
Kvindernes Bilmagasin var inviteret af Ford Danmark til at besøge “de hemmelige haller” i Ford-land i Köln. Og når jeg skriver Ford-land, så mener jeg Ford-land. På turen ud til testcentret kørte jeg på motorvejen og sad og kiggede ud af vinduet. Her så jeg en masse bygninger med store Ford logoer på. Et øjeblik sad jeg i mine egne tanker og 5 minutter senere kiggede jeg igen ud af vinduet, – og det var stadig store bygninger med store Ford logoer, jeg så. Så altså hele den strækning jeg havde kørt i 5 minutter på motorvejen, var udelukkende Ford, Ford, Ford. Det er et kæmpe område.
Et af de områder, jeg skulle besøge, var Fords Crash Test Center.

5 stjerner
Hos Ford arbejder man i døgndrift på at udvikle sikkerheden i bilerne. Den sidste nye model, som er sendt på gaden, er den nye Ford Focus. Focussen er den sikreste Focus, Ford har produceret til dato. Den har netop opnået det højeste, man kan få i Euro NCAP sikkerhedstest, nemlig 5 stjerner.  Og det er altså ikke noget, man kommer sovende til. Eller gratis til for den sag skyld. Ford brugte sidste år 8,7 billioner dollars på verdensplan på at udvikle sikkerhed i bilerne. Det fortæller lidt om, hvor højt sikkerheden prioriteres, og hvor seriøst Ford tager sikkerhed i bilerne.

Da vi ankom til den store crash test hal fik vi først en lille briefring omkring al den nye sikkerhed, der er i den nye Focus. Derudover hørte vi, hvordan Focussens førerassistance-teknologier rammer en enkel og intuitiv balance mellem at støtte føreren og give fuld kontrol over bilen uden risiko for at blive for afhængig af dem.

Læs også: Ford Focus – muligvis verdens bedste Ford?

Sådan forberedes en crashtest 
Inden crashtesten kan foregå, er der utallige forberedelser, der foretages. Hvis du bare tror, at man sætter to dukker ind i en bil, trykker på speederne og så brager den ind i en mur, så kan du godt tro om igen. Først skulle dukkerne nøje udvælges. En dummy-dukke er ikke bare en helt almindelig dukke. Én dukke koster 600.000 dollars (ja, du læste rigtigt) og indeholder et hav af små følere, sensorer og ledninger, som skal være med til at fortælle teknikkerne, hvordan dukken rammes i en kollision, hvilke slag den får, hvordan den bliver vredet rundt osv. Derudover maler man med rød maling på dukkens knæ, arme og ansigt, for at kunne registrere, hvor dukken sætter sine aftryk, når den hvide airbag bliver aktiveret.
Til sidst bliver al elektronikken gennemgået. I bagagerummet sidder der et hav af ledninger, som formentlig taler sammen med ledningerne inde i dukkerne – og på den måde kan teknikkerne måle ud fra crashtesten, hvordan og hvorledes bilen har klaret sig. Det var virkelig imponerende at opleve og meget spændende at se teknikkerne og ingeniørerne udføre deres arbejde.

Banekørsel
Sikkerhedssystemerne i bilerne skulle også testes. Ude på banen holdt de nye Focusser linet op på rad og række – klar til at udfordre mig. Og det blev jeg! Den første øvelse var Pre-collision, hvor bilen selv bremser op. Hvor er det nervepirrende at sidde der bag rattet og blot være tilskuer til, at der går en fodgænger, som i vores tilfælde var en “dukke”, lige ud foran bilen. Ens egen kontrol over bilen bliver for alvor sat på prøve. Bilen overtager simpelthen styringen. Det gjorde den også, da vi skulle baglæns-parkere. Med ingen hænder på rattet og et enkelt tryk på en knap er du overladt til bilens kontrol. Det var en meget, meget surrealistisk oplevelse og gav mig en klar fornemmelse af fremtidens kommende førerløse biler.

På denne solsrige novemberdag i Köln gik det for alvor op for mig, hvor meget focus der er på sikkerhed hos Ford. Det var imponerende at se hvor mange mennesker, der til daglig går på arbejde for at udvikle sikkerheden i bilerne, så vi som billister kan færdes trygt på vejene. På motorvejen på vej tilbage til lufthavnen sad jeg igen og kiggede jeg ud af vinduet og kiggede ind på Ford Land. Denne gang med en rolig fornemmelse i maven – Ford passer på mig.

 

En lille video fra turen…

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskussionen
Skriv dit bidrag herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *