Biltest: Ford Mondeo Hybrid – Klassisk, rolig og lidt cool!

Ford Mondeo Hybrid stationcar, – klassisk, rolig og alligevel lidt cool. Den er nærmest lige landet i Danmark som stationcar og jeg er stolt over at være en af de første der får lov at skrive om den. Læs med her, og hør om mit første møde med Ford Mondeo Hybrid.

Ford Mondeo Hybrid med solnedgang over Isefjorden i baggrunden.
Ford Mondeo Hybrid med solnedgang over Isefjorden i baggrunden.

Design

Jeg henter testbilen på en af årets varmeste dage, 30 grader og fuld sol. Derfor er det ekstra lækkert at sætte sig ind i bilen og tænde for klimaanlægget. På denne Ford Mondeo Hybrid har Ford valgt farven ’Diffused Silver’ – det kan jeg godt forstå, for den klæder denne stationcar rigtig godt sammen med de 19” store alufælge. Igen ser vi en bil med skarpe kanter på sider og front, hvilket må være det nye sorte indenfor design. Super flot, synes jeg. Det bagerste blink lys ‘løber’ i stedet for blinker. Fiks og smart detalje. Frontgitteret minder mig om en Aston Martin. Lækkert.

Indvendig brugerflade og komfort

Kabinen er enkelt og du sidder behageligt i sæderne som har dellæder. Begge førersæder er elektriske og husker sidste indstilling. Førersædet kører endda tilbage når du stopper bilen, så du bedre kan komme ud og frem til din valgte position ved start. Klar, parat, kør!

Teknik

Speedometeret er analog og trænger til en opdatering. En smule kikset især fordi der sidder to digitale skærme på hver sin side. Den får mig til at tænke på min alleførste bil, som var en Ford Escort. Infotainmentsystem med 8” touchscreen i farver fungerer til gengæld rigtigt godt og er nem at betjene. Technørden er glad. Du kan få et billede frem af hybridsystemet på skærmen, så du f.eks. kan holde øje med, hvornår du lader og hvordan du kører. Super god detalje. Kompatibelt med Apple Carplay og Android Auto.

8" touchscreen viser her, hvordan biler veksler mellem opladning, el- og benzinmotor.
8″ touchscreen viser her, hvordan bilen veksler mellem opladning af el- og benzinmotor.

I testbilen får du intelligent fartbegrænser, der med trafikskiltegenkendelse hjælper med at holde bilens hastighed inden for skiftende fartgrænser. Systemet anvender et forrudemonteret kamera til aflæsning af trafikskilte. Derudover har den adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion til myldretidskørsel.

Pladsen i Ford Mondeo Hybrid

Hybridteknikken har ’stjålet’ plads i bagagerummet, endda vigtig plads – den har kun 403 ltr. Og med bagsæderne lagt ned har den 1508 ltr. Her får den en pil ned især hos børnefamilierne, men også til andre, der netop vælger stationcar for at få pladsen.

Til gengæld er der fantastisk god plads på bagsædet…..

Læs også vores test af Ford Focus

Forbrug og power

Testbilen er en 2.0 benzinmotor HEV (Hybrid Electric Vehicle) stationcar med 187 hk. Den har en CVT automatisk gearkasse, kører 0-100 på 9,4 sek. og har en tophastighed på 187 km/timen.

Ford Mondeo Hybrid er udstyret med Fords nye 8-trins automatgear og fås i begge motorstørrelser. Den er udviklet med tanke på både forbedret brændstoføkonomi og et blødere, hurtigere gearskift. Teknologien indebærer:

  • Adaptive Shift Scheduling, der aflæser individuel kørestil og tilpasser gearskift herudfra. Systemet kan også identificere op- eller nedadgående hældninger og hårde sving, som den justerer gearskift ud fra for en mere stabil og behagelig køreoplevelse.
  • Adaptive Shift Quality Control, der aflæser bilens information og vejforholdene og tilpasser koblingstrykket -herudfra for blødere gearskift.

Hybrid

Den nye stationcar-variant af Ford Mondeo Hybrid er specialudviklet til Europa og sammensmelter en elektrisk drivlinjes effektivitet med en konventionel forbrændingsmotors køreegenskaber.

Med den nye Ford Mondeo Hybrid får du det bedste fra begge verdener – for her er både en benzin- og elmotor kombineret. En kraftfuld og effektiv 2,0-liters benzinmotor, der er specielt designet til Mondeo Hybrid, er klar til at tage dig på rejser rundt i verden, mens en avanceret elmotor overtager kørslen når det er muligt. For at gøre systemet endnu mere effektivt, genoplades batteriet, hver gang bremsen aktiveres. Hele 90% af den energi, der ellers ville være gået tabt opsamles. Virkelig genialt.

Der genereres mest strøm, når du slipper foden fra speederen og hvis det samtidig går ned ad bakke. Det samme sker, når man bremser let. Så er det alene elmotoren, der virker som en motorbremse, og der dannes strøm til batteriet. Bremser man hårdt, er det derimod bilens mekaniske bremser, der aktiveres som i en almindelig bil. Overgangen fra elmotorens nedbremsning til de rigtige bremsers funktion mærkes næsten ikke.

Med smart teknologi lærer den nye Ford Mondeo Hybrid endda, hvornår det er bedst at skifte fra benzinmotoren til elmotoren ud fra dit køremønster. Resultatet er en konstant optimeret ydeevne, en god køreoplevelse samt et reduceret benzinforbrug. Ret godt tænkt.

Du kommer også på ‘bremseskole’, her holder teknologien øje med, hvordan du bremser og dermed om du opnår den bedste udnyttelse af energien. Jeg nåede op på 99 % herligt for et konkurrencemenneske som mig.

Beskeden du får når du slukker bilen 'Tak fordi at du kører en hybrid'
Beskeden du får når du slukker bilen ‘Tak fordi at du kører en hybrid’

Priser og udstyr

Den er testet til at kunne køre 17,5 km/ltr. ved blandet kørsel. Kører 0-100 på 9,2 sek. Ford Mondeo Hybrid Stationcar starter på kr. 311.930. Vores testbil står til kr. 372.969 og har kun en udstyrsvariant Titanium HEV. Udvalgt standardudstyr ud over Titanium, som bl.a.

  • Regenerativt bremsesystem
  • Active Noise Control
  • Instrumentering med 2×4,2” TFT-farveskærm
  • Nøglefri betjening

Herudover har testbilen følgende ekstraudstyr

  • Sædepakke 3, der indeholder dellæder og 10-vejs el-betjente forsæder (kr. 17.033)
  • Adaptiv fartpilot (inkl.)
  • Teknologipakke 2, der indeholder adaptive LED forlygter og el-bagklap (kr. 22.060)
  • 19” 5×2-egede alufælge (kr. 12.500)
  • Farve ’Diffused Silver’ (kr. 8.933)
Ford Mondeo Hybrid foran Christiansborg og Børsen i København.
Ford Mondeo Hybrid foran Christiansborg og Børsen.

Konklusion på Ford Mondeo Hybrid

Af de Hybrid bliver jeg har kørt, vinder Fords hybridteknologi. De har formået at udvikle en elmotor, der spiller godt sammen med den almindelige benzinmotor. Den er cool og får helt klart topkarakter.

Med Ford Mondeo Hybrid stationcar får du et stilrent design, en ubesværet og rolig køreoplevelse. Det er en rigtig fin bil for dig, der sætter pris på et lavt forbrug.

Ford har tidligere været kendt for at være den foretrukne flådebil i større virksomheder, men er gennem de senere år blevet overhalet indenom. Jeg synes dog igen at denne Ford Mondeo Hybrid Stationcar er et godt valg både som firmabil, men også til den aktive familie, hvis du kan se igennem fingrene med pladsen bagi. Den er nok lige lidt for klassisk til mig.

Læs mere om Ford Mondeo Hybrid på Ford Danmark

Kvindernes Bilmagasin giver Ford Mondeo Hybrid følgende stilletter:

Design

3 ud af 6 stiletter

Køreglæde

4 ud af 6 stiletter

Value for money

3 ud af 6 stiletter
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *