Biltest: Jaguar F-Pace – den smukke SUV

Bilmærket Jaguar giver associationer til noget eksklusivt og raffineret, og indtil for ganske få år siden var det da også et bilmærke, som ikke var så udbredt på de danske veje. Ejede man en Jaguar før i tiden var man højst sandsynlig en ældre gråhåret herre i de fine kredse, sådan forholder det sig heldigvis ikke længere, for Jaguar er kommet på banen med flere lækre modeller og på SUV-siden er de heldigvis også kommet med. Kvindernes Bilmagasin har testet den største af slagsen nemlig den sofistikerede og kraftfulde Jaguar F-Pace.

The art of Performance

Jaguar´s eget slogan ”The art of Performance” siger jo egentlig det hele. Det er en kunst at yde og det forstår Jaguar til fingerspidserne. Jaguar er jo også betegnelsen for et adræt og meget hurtigt dyr, og lige akkurat dyret er bilmærkets logo. På fronten sidder der et rundt emblem med jaguarens hoved og bagenden er prydet med det adrætte dyr i spring. Det er kunst.

Anderledes, men sejt emblem

Man må nok sige at dækkene på testbilen var monsterstore, hele 22” !!!, Ja, du læste rigtigt, 22” aluminiumsfælge, det er voldsomt og det ser vildt godt ud samtidig med at Jaguar-logoet sidder og pryder i midten.

22″ alufælge !!!

Velproportioneret

Faktisk er det lidt spøjst med biler, for jeg er sikker på at de fleste kan nikke genkendende til, at man ofte bedst kan lide enten fronten, bagenden eller siden på en bil, det er egentlig sjældent at man er vild med alle sider. Men denne gang må jeg altså erkende, at designteamet på F-Pacen har gjort det næsten umulige, de har simpelthen scoret hattrick. Alle sider af bilen er ramt plet med et velproportioneret og kraftfuldt look.

Lækkert design – Flot ser den ud

Blæret automatgear

Det er et 8-trins automatgear, der sidder i F-Pace, og jeg er vild med gearknoppen, som jeg kun har set sådan én af tidligere i en Range Rover Velar.
Det er vildt blæret, at gearknoppen popper op, når man sætter sig ind og starter motoren. Du kan se et lille klip her:

Gearknop i ultra sej udgave

Flere hestekræfter please

Denne F-Pace har en 4-cylindret turbodieselmotor og 180 HK og rammer 0-100 km/t på 8,6 sek. Jeg kunne nu godt have ønsket mig lidt mere power, så flere hestekræfter ville absolut ikke gøre noget. Heldigvis er der dog også muligheden for at sætte automatgearet i Dynamisk funktion, og så er der pludselig godt ryk i bilen og noget sjovere kørsel. Skulle det blive dårligt vintervejr i form af regn/is/sne, findes der også sådan en funktion.

Flere kørselsindstillinger

Kabinen er dejlig indrettet og fungerer fint. Loft og paneler har blødt indtræk, hvilket gør udseendet ekstra varmt og lækkert. Dog synes jeg at selve panelet i døren var lavet, så det gik for højt op og derved havde man følelsen af at miste lidt af udsynet til siderne, det var desværre et minus.

Lækker kabine

Læs også vores test af Jaguar´s elektriske model I-Pace her

Af ekstraudstyr i den model jeg fik lov at teste, kan bl.a. nævnes:

  • 22″ alufælge sport
  • metallak
  • eldrevet bagklap
  • 10-indstillinger elektriske forsæder
  • Drive Pack (Adaptiv fartpilot med stop & go. Nødopbremsning ved høj hastighed. Blindvinkel assistance).

Er du til én af de ekstra hurtige biler, så må du endelig læse vores test af Jaguar F-Type

Kvindernes Bilmagasin giver Jaguar F-Pace følgende stiletter:

Design:

Køreegenskaber:

Value for money:

Jaguar F-Pace 2.0 RWD Auto 180 HK
Farve: Indus Silver
Startpris fra kr. 656.880,-.
Prisen for denne bil incl. ekstraudstyr kr. 785.180,-

Det er muligt at privatlease Jaguar´s F-Pace, men førstegangsydelsen ligger ca. kr 20.000 højere end tilsvarende modeller fra andre bilmærker, så det burde være noget British Motor Group får kigget på fremadrettet, hvis de gerne vil kunne konkurrere på leasingdelen.

En lille bonus-info

Det nye Jaguar Land Rover bilhus i Gladsaxe er et besøg værd. Det er en fryd for øjet at gå rundt blandt de mange lækre biler,
og man bliver altid taget godt imod hvad enten det er af en sælger, kundemodtageren ved indgangen eller af chefen selv.

Se mere om Jaguar F-Pace på importørens egen hjemmeside.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *