Biltest: Renault Talisman – en flot fransk flyder

Den nye Renault Talisman er et rigtig godt bud på en firmabil, der gør længere ture til en rigtig behagelig oplevelse. Selvom den er fransk har den skelet op til grænsen mod Tyskland og lånt flere af de solide elementer uden at give køb på den franske elegance. Kvindernes Bilmagasin har teste en flotte franske flyder.

Da Renault tilbage i 2015 præsenterede Talisman var overvejelserne bag navnet at det var kendt og kunne udtales over hele verden. Samtidig er en talisman noget, der beskytter én og har stærke kræfter. Det er også i høj grad den følelse man har i en Renault Talisman. Der er tænkt over sikkerheden og der er gods i materialerne. Og samtidig er der ingen tvivl om at der er stor styrke gemt under motorhjelmen – i hvert fald i vores testbil, der havde 225 hestekræfter i en ivrig benzinmotor.

Læs også: Renault Espace rummelig til hele familien

Renault Talisman er en bil med pondus. Den er stor og designet er både stilfuldt og med en vis tyngde. Designet er klart Renault og har mange franske elementer, men det må være Alsace-området, for der er meget ved den der føles tysk. Den kræver plads omkring sig og har et element af det tyskerne kalder eingebautes Vorfahrtsrecht (indbygget forkørselsret).

Det rullende kontor…

Der er ingen tvivl om at den er tænkt til ’pænt brug’ – som et lækkert rullende kontor. Der er god plads på bagsædet, så man kan sidde med en bærbar computer og forberede sig til møder mens man tilbagelægger lange strækninger. Integrationen med telefon fungerer nemt og ubesværet og både højttaler og mikrofon er i rigtig god kvalitet – så det formentlig endda ville kunne lade sig gøre at holde telefonmøder på turen. Generelt er der dog udfordringer med Renaults touchscreen – også i Talisman. Man skal alt for mange klik igennem for at nå frem til indstilling af klimaanlæg, indtastning af navigation eller justering af klimaanlægget.

Interiøret i Tallisman
Interiøret i Renault Talisman

Finishen er generelt mere eksklusiv med mange lækre detaljer og udstråler klart mere firma- end familiebil. Ikke desto mindre er bagagerummet stort og rummeligt. Så hvis det rullende kontor har været i Tyskland vil det kunne forsyne firmafesten med øl, vin og sodavand fra Flensburg på vej hjem. 

Køreegenskaber

Motoren er stærk og samtidig støjsvag. Den accelerer nemt og ubesværet og man skal huske at se på instrumentbrættet for at blive på den rigtige side af fartgrænserne. Talisman elsker motorvej – det er dens helt rette element og man kan nemt forestille sig at krydse Tyskland på få timer på yderst behagelig vis. På sikkerhedssiden bliver man lidt nørdeglad af dens måling af afstand til forankørende. Den insisterer på 2 sekunders afstand – så hvis man ikke lige kan huske sin formel for bremselængde fra fysiktimerne, har Renault gjort arbejdet for én. I det hele taget er det komforten der er i højsædet.

Den testede model var en TCe 225 GPF Intense model til 422.900 kr. Renault Talisman kan købes fra 330.900 kr. eller leases fra 3.339 kr. pr. måned – se mere på Renaults hjemmeside

Det lægger den i prisklassen med f.eks. Volkswagen Passat, så det kræver også en vis entusiasme for Renault hvis man som dansk bilkøber vælger denne til. Der skal dog også slås til hurtigt da Renault tager Talisman ud af porteføljen i 2020.

Kvindernes Bilmagasin giver Renault Talisman følgende stilletter:

DESIGN

KØREKOMFORT

6/6 stiletter for design

Value for money

4 ud af 6 stiletter

Læs mere om Renault Talisman på Renault Danmarks hjemmeside

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *