Jaguar E-Pace: Farvel til den gamle mand med den bløde hat

Jaguar har altid været indbegrebet gammel mand med blød hat og en sur cigar. Men disse tider er bestemt ovre. Den nye Jaguar E-Pace er en potent lille sag med 180 hk. Kvindernes Bilmagasin har testet Jaguar E-Pacen, som iøvrigt er lillebroren til F-Pacen.

Motoren er lydløs og til at starte med føltes den lidt sløv i optrækket, men den stille motor og det glidende automatgear gør bare, at du ikke rigtig mærker accelerationen. Heldigvis kan du hurtigt orientere dig om, hvad din hastighed er, da både hastighedsbegrænsning og din hastighed lyser op i et hologram i forruden. Du behøver derfor ikke at slippe blikket fra kørebanen for at se, hvor hurtigt du kører. Smart.

Bilen er let og nem at manøvrere og jeg fik følelsen af at sidde i en mindre bil, men med et højt og godt udsyn.

Når du sætter automatgearet i R, kører højre sidespejl automatisk ned for at hjælpe dig med parkeringen, en lille, men fed funktion. Der en mange elektroniske hjælpemidler , som fx Apple Play, som betyder at din telefon linker til bilen audio og navigationssystem, samt wi-fi hotspot og et fedt lydsystem.

El sæder er standard i den model vi har testet, og en gadget jeg synes alle biler burde have. I E-Pacen har sæderne tilmed en memory funktion der gør, at førersædet indstiller sig til mig, hver gang jeg sætter mig ind i bilen. Der er mulighed for at have op til 3 forskellige standard indstillinger, hvis I er flere der kører i bilen. Til gengæld er sæderne lidt hårde og undervognen kontant, så passagerne på bagsædet mærker desværre nemt det mindste bump på vejen.

Generelt er jeg vild med designet på Jaguars SUV modeller. De aflange baglygter giver et stramt udtryk og frontgrillen giver virkelig associationer til en jaguar, og logoet i forrude og på fælgen er en lækker detalje.

Hvis du nu tænker, ok er der intet at udsætte på E-Pacen så jo. Infoskærmen er ikke videre brugervenlig, jeg mener selv jeg er forholdsvis teknisk, men det lykkedes mig aldrig helt at få styr på navigationen. Hver gang var det lidt som at famle i blinde når jeg skulle indstille en ny rute, og da den fortalte mig at jeg var ”offline” kunne jeg ikke altid taste den præcise destination ind.

I og med at E-Pacen er den lille model, er bagagerummet meget småt. Der er plads til en paraply klapvogn og en taske, men så heller ikke meget mere end det. Hattehylden ligner ikke noget der er designet til et heigh-end bilmærke, den virker lidt som en hovsa løsning og lidt papagtigt.

Personligt skal jeg vænne mig til lane assist. Det er en god sikkerheds funktion, men ubehageligt når du er nødt til at trække over midterlinjen, fx når der er parkerede bilen i vejkanten. Der skal du lige være opmærksom og klar til at dreje kontra.

E-Pacen fås fra 492.480,- og den testede model First Edition (som kun fået i introduktionsåret),2.0, 180 hk diesel AWD auto har en pris på 988.000. Dvs. den er oppe i mod andre mærke i den mere eksklusive klasse, og der mangler E-Pacen altså lidt i performance for at kunne være med. Vi giver den derfor 4 stilletter.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *