Så meget skader vejsalt din bil

Vi er allesammen dybt afhængige af vores bil – hele året rundt. Trods dét er vi meget dårlige til at vedligeholde den. Vi kan godt finde ud af at køre bilen til service, når servicelampen lyser. Vi kører også troligt bilen til syn, når brevet fra Trafikstyrelsen dumper ind af døren. Men når det kommer til vedligeholdelse af selve bilen, har vi det med at negligere den! Og det er dumt – for det danske klima er den rene gift for din bil.

Hører du til én af dem, der fortrækker at være bil-ejer fremfor bil-lejer, så er du sikkert også interesseret i, at bilen skal holde i mange år. Vi danskere er meget trofaste med at få kørt vores bil til serviceeftersyn og bilsyn, men når det gælder den generelle vedligeholdelse af bilen, er vi dovne. Og det er dumt, hvis du ønsker, at din bil skal holde i mange år.

I Danmark har vi et klima, hvor det regner meget, og det er meget fugtigt – især om vinteren. Og når det våde fryser til is, saltes der på vejene. Og salt skader din bil ligeså meget, som hvis du puttede salt i et åbent sår. (Det er jeg i hvert fald sikker på, at bilen ville fortælle dig,  hvis den kunne tale.) Salt er rigtig skidt for din bil. Specielt for bilens undervogn. Faktisk så øger det risikoen for rustangreb med helt op til 25%, når salt kommer i forbindelse med fugt. Med det for øje, er du nødt til at medregne udgifter til vedligeholdelse i bilbudgettet.

Kærlighed/had forhold
Når det så er sagt, er vejsalt på en og samme tid vores bedste ven og vores værste fjende. I vintermånederne, hvor vejene er frostglatte, er det til stor gavn for trafiksikkerheden, men det er vores bil’s værste fjende. Det sted, det går allermest udover, er bilens undervogn – kombinationen af den våde vej og vejsaltet forårsager rust, tæring og korrosion*.  Det er lidt ligesom tændernes karius og baktus – når først der er masser af fugt og vejsalt, som får lov til at ligge og hygge sig i bilens små gemmesteder, så opstår der rust. Især i karrosseriet, i undervognen og i de mekaniske dele.

Se også: Videoguide – derfor er det vigtigt at huske vinterdækkene!

Sådan beskytter jeg mig imod rust
Det aller bedste, du kan gøre ved din bil, er, at forkæle den med en rustbeskyttelse. Allerede fra begyndelsen. Ligesåvel som du imprægnerer dine nye vinterstøvler, så skal bilen også “imprægneres”  for at give den en god start på livet – og herefter hvert andet år. Således har du taget dine forholdsregler, og du kan være sikker på, at din bil vil passe på dig i de næste mange år. Når du så en dag skal sælge din bil, kan du med god ro i maven fremvise dokumentation for din rustbeskyttelse, og på den måde står du meget stærkere overfor køberen, fordi du sender et signal om, at du har passet godt på din bil.

 

Denne artikel er skrevet i samarbejde med Dinitrol Danmark

*Korrosion er utilsigtet nedbrydning af metaller eller andre faste legemer ved luftens eller vands påvirkning.

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskussionen
Skriv dit bidrag herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *