Toyota GT Supra

Toyota Hybrid & Race Event på Ring Knutstorp

Kvindernes Bilmagasin har været en tur i Sverige, nærmere bestemt Ring Knutstorp og landevejene omkring, for at prøvekøre den nye Toyota GR Supra og flere af Toyotas hybridbiler. Det blev en dag fyldt med bil, fart og passionerede Toyota ejere.

Toyota GT Supra

Dagens program

Vi ankom til Ring Knutstorp en tidlig mandag morgen. Dagen blev indledt med et indblik i, hvad dagen ville bringe:
Landevejskørsel i flere af Toyotas hybridbiler.
Keglekørsel i en i-Road, Toyotas micro elbil som mest af alt minder om en Ellert.
Banekørsel i den spritnye Toyota Supra, og GT86.

Toyota hybridbiler

Toyota har i over 20 år produceret hybridbiler. Måske husker du deres første hybrid, Toyota Prius? Siden da er der kommet mange flere hybridbiler fra Toyota. På landevejene i Kågeröd fik vi testet Toyotas brede spektre af hybridbiler. Kendetegnene på Toyota Hybrid er, at de kører langt på literen, har automatgear og slides mindre på komponenter som fx. bremseklodserne.
De biler vi testede på dagen var:

  • Toyota Camry
  • Toyota Corolla
  • Toyota Rav4
  • Toyota Prius
Udpluk af Toyota hybridbiler
Udpluk af Toyota hybridbiler.

Efter en pause på 15 år er Toyota nu er klar med 6. generation af Camry’en. Denne gang med en hybrid version og hos Toyota er der store forventninger til sedanen.
Stilsikkert design præger bilen udvendigt, men det træ-lignende interiør er lidt for meget plastik. Køreegenskaberne er gode, det lave tyngdepunkt og stive karosseri gør, at den ligger godt på landevejen. Prisen på en Camry starter på 379.990,-.
Kvindernes Bilmagasin udgiver senere på året en hel biltest af den nye Toyota Camry.

Toyota Camry
Flot design på den nye Toyota Camry.
Camry bagfra
Den nye Camry bagfra.

Læs hele vores anmeldelse af den nye Rav4.

Du kan også læse vores test af den nye, lækre Corolla.

Fart over feltet i Toyota GR Supra

Toyota 2000GT fra 1967, bl.a. kendt som James Bond bil, skinner igennem Supras lange køler, bilens kompakte form og dobbelt boble taget, mens det særlige udseende fra den seneste generation af Supra er fanget i designet både for og bag og i særdeleshed i de muskuløse bagvinger og buen i den integrerede hækspoiler.

Endelig tid til at teste den nye Toyota GR Supra på bane

Med en professionel racerkører som førerbil, var det bare med at give den fuld gas, hænge på og prøve at følge ideallinjerne så godt som muligt. Følger du dem, ligger du optimalt på banen og kan tage de skarpe sving med højere hastighed.
Den nye Supra har 340 hk. og er baghjulstrukket.
Det var ingen tvivl om, at den nye Supra ikke blot er en smuk bil, den har virkelig også noget under motorhjelmen! Den lå godt i svingene og sugede den sig til asfalten, men der var kontant afregning, når jeg fik lagt mig forkert på banen.
Jeg glæder mig til at få en hel uge sammen med bilen senere på året, hvorefter du kan læse min artikel her på siden.

Toyota Supra klar til banekørsel
Toyota Supra klar til kamp.

En gang Toyota, altid Toyota

Den nye GT Supra

Kun 900 GT Supra’er finder vej til det europæiske marked i 2019. Der er på nuværende tidspunkt solgt 2 Supra’ere i Danmark. Den ene er solgt til Chris, som var med på eventet i Knutstorp. Det var en ren fornøjelse at høre ham fortælle om kærligheden til sine biler. Han er inkarneret Toyota fan og ejer ikke mindre end 5 forskellige modeller, herunder den nye Rav4, og så er der lige hans seneste investering.
Den nye GT Supra har han købt online og får den leveret senere på året. Faktisk har han ikke engang prøvet at køre inden dagens event. Men han var ikke i tvivl om, at han har gjort en god investering. Efter dagens test af bilen, tror jeg bestemt ikke at hans glæde er blevet mindre.
Så ser du en flot gul Toyota GT Supra på din vej, så giv lige en thumbs up til Chris.

Den gamle Supra kan stadig

Jeg var også så heldige at få en tur i en gamle Toyota Supra med 655 hk. Den ejes af Palle Sørensen som også sad bag rattet. Med hvinende dæk og luftkøling fløj vi nærmest igennem banen, og hvor der er stil og elegance over den nye Supra, er det noget råt og klassisk over den gamle model.
Palle bruger stort set al sin tid på at rode med sine Supra’er og ja, han ejer hele 2 af slagsen, en banebil og så en gadebil. Se det er ægte passion!

Tidligere Toyota Supra
Der er virkelig sket noget med designet på den nye Supra i forhold til den gamle.
Tidligere Toyota Supra bagfra
Supra – hvis du skulle være i tvivl.

i-Road. Bil eller knallert 45?

Tilbage i 2013 introducerede Toyota deres i-Road på motorshowet i Geneve. i-Road er 100% elektrisk og kategoriseret som en PMV (personal Mobility Vehicle). Rækkevidden er på ca. 50 km. på batteriet og kan oplades med almindelig strøm på omkring 3 timer. Den fylder ikke mere end en motorcykel, men har 3 hjul. Den indregistreres som en knallert 45, og der er faktisk plads til 2 personer i den. Personligt er jeg nu ikke sikker på, at jeg ville bryde mig om at sidde på bagsædet, selvom det godt kan rumme en fuldvoksen mand.
i-Road kører i øjeblikket som delebil i Grenoble i Frankrig og er et oplagt alternativ til andre elektriske køretøjer.

i-Road på keglebane
i-Road på keglebane.

Hvordan kører i-Road?

Den er baghjulsstyret (lidt som en gaffeltruck) og efter lidt testkørsel var den nem at manøvrere rundt mellem keglerne på den opstillede bane.
Den krænger en del, lidt ligesom at køre motorcykel, og når jeg fik for meget fart på ind i svingene vibrerer rattet for at advare om at jeg havde for meget fart på. Tyngdepunktet ligger meget lavt, og jeg var på intet tidspunkt nervøs for, at den skulle vælte.
Den er bestemt sjov at køre, og skulle jeg vælge et transportmiddel på små afstande eller til/fra andre transportmidler ville i-Road bestemt være oplagt.
Så hvem ved, måske kommer vi til at se meget mere til i-Road i delebilsordninger på de danske veje i fremtiden.

Toyota i-Road in action
i-Road in action.

Tak til Toyota for en dag fyldt med latter, passion, fart og fokus på fremtiden.

Du kan se en lille video og høre lyden af Supra’en her:

Du kan læse mere om alle Toyotas modeller på deres hjemmeside.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *