Kan jeg spare penge på El og Brændstof?
Svaret er helt simpelt – Ja det kan du! Dæktrykket spiller en vigtig rolle. Hvis du ikke har det rette dæktryk, har det både en indvirkning på din økonomi og ikke mindst din sikkerhed. Kvindernes Bilmagasin og Continental har sammen lavet en guide til, hvordan du sparer penge, i disse tider hvor energipriserne er steget markant.
Sikkerhed starter med dækket
Det starter med dækkene, siger Continental og vi giver dem helt ret. Det er nemlig de eneste 4 berøringspunkter, bilen har med vejen, hvis de ikke yder optimalt i alle situationer, der opstår ved glatte, våde og varme veje. Du udsætter dig simpelthen selv og andre for unødig fare.
Hvis vi tænker sådan, når vi taler dæk, siger det sig selv, at det er essentielt, at du har styr på dem.
Men det går ikke kun udover sikkerheden, at køre med forkerte dæktryk, det går så sandelig også udover sparegrisen. I disse tider, hvor elregningerne er steget til det dobbelte og brændstoffet er dyrere end nogensinde, kan det virkelig godt betale sig, at køre med det rigtige dæktryk i dækkene.
Hvorfor er dæktrykket så vigtigt?
Du bør få indarbejdet vanen: ”Måling af dæktryk” – på den samme måde som fredagsslik, vitaminpiller, vin efter kl. 16 eller ingefærshots!
Det har nemlig indflydelse på bilens: Bremseevne, Køremåde, Brændstofforbrug og dermed din og dine passagers: Sikkerhed & Økonomi.
Ja, det skal desværre gøres oftere, end man lige forestiller sig. På den anden side, så bliver det nemmere at få indarbejdet som en vane. Continental anbefaler, at du tjekker bilens dæktryk en gang om måneden eller pr 1.000 kørte km.
Specielt her om vinteren er det vigtigt, da dæktrykket pga. af kulden nemt kan falde.
Læs også: Benedicte Engel har vundet inspirationsprisen
Økonomi – Brændstof eller Dækslid
Hvis du kører rundt med et forkert dæktryk, slides dækkene hurtigere eller forkert. Uanset om det er for lavt eller højt, forringer det dækkets kontakt med vejen.
Du kan spare penge, hvis du har styr på dine dæktryk. FDM har lavet en udregning, som viser, hvis bilen kører på et for lavt dæktryk med 1,0 bar – kan brændstofforbruget øges med helt op til 15%. Modstanden på dækkene i forhold til vejen bliver for høj. Det gør, at dækkene bliver varmere og kan ændre sin form.
Læg så lige 200 kilo og 50 km til på den tyske motorvej, behøver vi at sige mere?
Hvis dæktrykket er for lavt eller uens, slides dækkene på en ujævn måde og det kan halvere dækkets levetid, hvilket også er en dyr affære på den lange bane.
Sikkerhed – Bremselængde
Har din bil har en dårlig vejkontakt pga. forkert dæktryk, bliver det sværere for dig at styre bilen. Så bremselængden, kontrollen ved aquaplaning eller katastrofeopbremsninger bliver væsentligt forværret. Hvilket kan få store følger, uanset om du kører i byen eller på en motorvej.
Læs også: Kia EV6 – Lækkert design, men holder rækkevidden?
Køremåden
Har bilen ujævnt eller forkert dæktryk, kan det blive en ukomfortabel måde at køre i bilen på. Vejgrebet er nemlig forkert, og det kan mærkes i måden hvorpå bilen reagerer på i sving, ved ujævn vejbane osv.
Tips til måling af dæktryk:
- Du skal altid måle dæktrykket ved kolde dæk, altså ikke efter en lang tur på vejene
- Uanset om du kører på vinterdæk eller sommerdæk, skal dæktrykket være det samme
- Der kan være forskel på dæktrykket på for- og bagdæk
- Hvis du læsser bilen med ferieudstyret, haveaffald eller veninder, skal du faktisk også være opmærksom på, at dæktrykket ved en øget vægt i bilen, skal være anderledes end når du selv kører alene i bilen.
- Dæktrykket kan ændres, hvis du skal på en længere tur, hvor hastigheden automatisk vil blive forøget.
- Dæktryk er ikke noget, nogen bør huske i hovedet, derfor står det som oftest i bilen, handskerummet, dørstolpen eller i dækslet. Sørg evt. for at det står i dækslet, så husker du det, når du er på tanken alligevel. (Du kan helt sikkert også finde det i bilens instruktionsbog eller online.)
- Continental har lavet en fantastisk guide ift. TMP (automatisk dæktrykmåling) – du kan se mere hér.
Se Kvindernes Bilmagasin Dæktryksmåler Guide hér:
Denne artikel er skrevet i samarbejde med Continental Dæk Danmark