Vi har ventet længe på den, men nu er den her – Nissans nye 100% elektriske bil Nissan Ariya – er landet i butikkerne. Og så sidder du måske og tænker, at det var Nissan da utrolig længe om, men rent faktisk var Nissan en af de første bilimportører, som lancerede en elbil, nemlig Nissan Leaf, tilbage i 2010
Meget er sket siden den første Leaf ramte de danske Nissan forretninger, ja jeg er nærmest tilbøjelig til at sige at det er 2 vidt forskellige biler, som ikke kan sammenlignes. Den nye Ariya – Ariyyyya, Ariiiya eller hvordan man nu vælger at udtale det, er Nissans store nyhed på elbilsmarkedet.
Vi kender Nissan rigtig godt fra Qashqai familien. Nissan Qashqai er en af de mest populære SUV´´´´’er i Danmark. Men den fåes ikke som elbil endnu. Det gør Nissan Ariya til gengæld. Den skal sammenlignes med VW ID 4, Skoda Enyaq og Teaslas model Y. Den har nogle pæne runde former. Fronten ser ret brutal ud og er kæmpe stor. Det er som om at lygter, logo og frontgitter går ud i et og udstråler et sportsligt udtryk. Den store front er en man lægger mærke til og når forlygterne er tændt, ser det faktisk rigtig godt ud. Også bagenden sluttes elegant med et pænt nyt Nissan logo henover bagagerums klappen.
Ariya kører rigtig godt. Det er en elbil og de fleste nye elbiler kører godt. Men Ariya virker utrolig let-kørt. Selvom det er en relativ stor bil, så føles den lille og hurtigt og nem at komme rundt med, fordi den er så rap på speederen.
Læs også: Sådan sparer du penge på din kørsel
Pladsen syner stor, især i bagagerummet (468L). Men når man kigger nærmere, er det faktisk ikke ret stort. Det har en høj læssehøjde og jeg fik da også plads til en klapvogn, men det kan godt være en større barnevogn ville volde problemer.
Hvis du er glad for at køre med anhænger, kan den trække 1500kg på krogen.
Modellen jeg testede var en Evolve, som er den store udstyrsvariant med masser af udstyr såsom:
- 360 grader kamera
- Panoramasoltag (som ungerne var vilde med)
- Trådløs oplader til smartphone
- BOSE højtalere
- Memory i sæder
- Elektrisk bagklap
- Et såkalt intelligent bakspejl.
Bakspejlet skulle jeg vænne mig til. Eller jeg slog det faktisk fra, da jeg synes det var ret ubehageligt at køre med. Forestil dig at dit bakspejl pludselig var en kameralinse og du kiggede igennem kameraet for at se om der var nogle biler bagud. Mine øjne kunne ikke rigtig vænne sig til det og jeg har egentlig lidt svært ved at se hvad det skal gøre godt for?
Læs også: Hvordan er det t køre elbil?
Infotainmentsystemet rodede jeg meget rundt i. Jeg synes ikke det er helt ligeså intuitivt som på mange af de andre nye biler. Jeg er glad for ar køre med Apple Car Play, men det var lidt som om at bilen ikke rigtig ville forene sig med det. Og så er grafikken og designet en lille smule “Old-School”. Af en ny bilmodel at være, trænger den til en overhaling.
Til gengæld nød jeg rigtig godt af varme i forruden, sæderne og rattet og jeg lagde mærke til at bilen var utrolig hurtigt til at blive varm om morgenen og afise – og til trods for det, er det den elektriske pressebil jeg har haft indtil nu, som har holdt sit batteri aller længst.
Nissan Ayria starter ved 402.000kr. Nissan Evolve som jeg testede koster 510.464.
Tak til Nissan Danmark for at vi måtte teste den nye Nissan Ariya