Akvaplaning – så farligt kan det være!

”Pas på bilen ikke Akvaplaner” – det har jeg ofte fået at vide når regnen står ned i stænger og jeg sidder bag rettet. Men hvad er Akvaplaning egentlig og hvor farligt er det?

Forleden aften kørte jeg i min bil på vej hjem fra lufthavnen i silende regnvejr. Det regnede så meget, at vinduesviskerne kørte på sit højeste niveau, og stadigvæk kunne de ikke følge med. På vejene lå der kæmpemæssige vandpytter, og da jeg engang imellem ikke kunne undgå at ramme dem, gav det et kæmpe ryk i bilen, og et vandfald af regnvand blev skyllet op på forruden. Igen kunne jeg ikke se noget. Jeg holdt mig forsigtigt i inderste vognbane, og selvom der var langt ud til yderste overhalingsbane, blev jeg alligevel ramt, når store, hurtigkørende biler bare tværede igennem det kraftige regnvejr.

Læs også: Derfor er vinterdæk så vigtige

Der sad jeg – helt alene i min bil og begyndte at tænke akvaplaning. Jeg har aldrig selv oplevet, at min bil akvaplaner, men jeg har hørt, at det skulle være enormt ubehageligt, og at føreren ikke kan styre bilen. Farligt! – tænker jeg bare. 
Men hvad er det egentlig der sker når bilen akvaplaner? Det vil jeg prøve at finde ud af.

Når vi taler akvaplaning, handler det om bilens dæk. Årsagen til akvaplaning er, at man kører rundt med for nedslidte dæk med for dårlig mønsterdybde. (Iflg. loven skal dine dæk have mindst 1,6 mm dækmønster, men Continentals dækeksperter anbefaler, at du udskifter dine dæk, når der er mindre 3 mm mønster tilbage)
Når de nedslidte dæk så kommer ud for et heftigt regnskyl og du kommer lidt for højt op i fart, kan det udløse akvaplaning.
Dækket mister kontakten med den regnfyldte vejoverflade, og du vil opleve, at bilen begynder at skride ud, uden at du kan kontrollere det. Det føles nærmest som om, at bilen overtager styringen, og du kan intet gøre for at styre den. I værste fald kan det ende med en grim ulykke. 

Kilde: Continental Dæk Danmark


Derfor er det en god ide at check dine dæk med jævne mellemrum. Har de en tilstrækkelig mønsterdybde som gør, at dækket har den korrekte kontakt til vejoverfladen? Dermed minimerer du risikoen for akvaplaning. 

Tilbage til min tur hjem fra lufthavnen, hvor jeg sejlede rundt i vandmasserne. Jeg var ikke den eneste, der havde sat farten ned på motorvejen grundet dårlig sigtbarhed og risikoen for akvaplaning. 
Det var noget af en lettelse, da jeg ramte min indkørsel, parkerede bilen og tog nøglen ud. Jeg sad lige i 2 minutter og åndede lettet op og priste mig lykkelig over at være godt og sikkert hjemme, takket været mine gode Continental dæk med et friskt dækmønster. Det kan betale sig at tænke på sikkerheden, så jeg også denne aften kunne komme hjem og kysse min datter godnat.

Denne artikel er skrevet i samarbejde med Continental Dæk Danmark A/S og Lindskov Communication

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *