Alfa Romeo Stelvio: Hurra for italiensk perfektionisme

Kvindernes Bilmagasin har denne gang testet den flotte og sporty SUV Stelvio. Alfa Romeo´s bilsortiment er ikke så stort, men til gengæld er det yderst interessant, og de forstår at skille sig ud på flere fronter. Bilerne har bare noget helt unikt i form af både design og køreegenskaber, og for sådan en Alfa-pige som mig, der tidligere har kørt Giulietta i flere år, så har jeg glædet mig meget til at skulle teste Stelvio´en.

High-end design
Jeg fornemmer fra start, at det italienske designteam virkelig har gjort det godt her. Det har helt sikkert ikke været nemt, for denne gang var det ikke kun de sædvanlige Alfa-fans, der skulle tænkes på, men også et helt nyt segment, nemlig de SUV-interesserede, som skulle begejstres. Det synes jeg faktisk, at Alfa Romeo har klaret med bravour – sådan en dejlig blanding af sportslig frækhed kombineret med god plads og high-end design.

Køreegenskaber
Stelvio kører formidabelt. Den ligger godt på vejen, og affjedringen er i top. Med sin 4-cylindret turbodiesel motor og 180 HK er der hurtig reaktion og høj fart på forholdsvis kort tid (0 – 100 km/t på 7,6 sekunder). Skønt, når der føles et godt pres ned i de lækre formstøbte lædersportssæder.
Den 8-trins automatiske gearkasse skifter hurtigt og smidigt, ingen mærkelige hak her. Stadigt fedt med Alfa´s D/N/A – Drive Mode Selector: D for Dynamic, N for Natural og A for All Weather. På den måde kan man både få lidt sjov i gaden eller køre økonomisk, alt efter humør.

Eksteriør
Især bagfra synes jeg, at bilen skiller sig ud med den brede og flotte bagdel med dobbelt udstødning samt elegante lygter. Bagagerummet er dejligt stort og bagklappen har automatisk åbne/lukke-funktion, især skønt, når man har favnen fuld.
Det er godt at se, at man har beholdt det klassiske og elegante design i front. Dog var det ikke kun designet, men også metallakken Misuno Blue, der skabte meget opmærksomhed, da jeg var på tur, og Stelvio´en kan sagtens bære en så flot og vild farve.

Kabine
Modsat det ydre, er det indre meget afdæmpet. Interiøret er holdt i alu og sort, så faktisk følte jeg en behagelig ro, når jeg satte mig ind i bilen. Der er virkelig mange bilfirmaer, der har tendens til lige at få ført en skrap farve ind i sædestof eller instrumentering, men her virker det super lækkert og stilligt kun med to farvenuancer. Et godt eksempel var Alfa-logoet, der denne gang ikke var i de traditionelle farver, men også holdt i alu og sort. Logoet sad midt i det lille sporty rat, som endda var udstyret med varme, hvilket var en fryd på en kold efterårsmorgen.

En ekstra lille finesse som jeg bliver nødt til at bemærke, var start/stop-knappen, som var placeret i rattet, sådan: ”Vi vil godt skille os ud” – agtigt. Genialt tænkt.

Af ekstraudstyr i den model, jeg fik lov at teste, kan bl.a. nævnes: Ratbetjent gear, Lys i dørhåndtagene, læderindtræk, aluminiumssportspedaler, 19” alufælge samt gul-lakerede bremsekalibre. Sidstnævnte giver lige et ekstra cool look.

Summa Summarum
Prismæssigt ligger Stelvio´en i den høje ende af skalaen sammen med de tyske SUV´er, men med både det flotte design, super køreegenskaber samt en crashtest med højeste score, så synes jeg klart, at den fortjener placering i den øvre klasse. Her får man nemlig hele paletten. Hurra for italiensk perfektionisme.

Alfa Romeo Stelvio 2.2 DS 180 HK aut. Edizione får 5 ud af 6 stiletter

Denne italienske herlighed koster kr. 649.490,- incl. ekstraudstyr.

Startpris kr. 569.345,-.

 

 

 

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *