Andelen af kvindelige bilkøbere steg med 34,7 % på kun 10 måneder.

ALD carmarket, som er en del af ALD Automotive, sælger omkring 6.000 tidligere leasingbiler årligt. Størstedelen sælges engros til forhandlere og opkøbere via deres ’auktionsplatform’, og godt 2.000 af disse, sælges til detailkunder via deres 2 forretninger i henholdsvis Tåstrup og Fredericia. Siden januar har nye tiltag gjort, at andelen af kvindelige detailkøbere er steget med 34,7 %.

Fordommene omkring kvinder og biler, lever stadig i bedste velgående – og statistikkerne viser dog også, at mandlige bilkøbere står for hovedparten af bilkøb i Danmark, såvel som i resten af Europa.
Dette billede viser sig også hos ALD carmarket, som i mere end 15 år har solgt en bred vifte af de mest populære bilmærker og -modeller af tidligere leasingbiler.

Fra sofa til dør på kun 5 hverdage!
I maj måned 2018 introducerede ALD en web-butik – aldcarmarket.dk. Med denne er det nu muligt at købe detailbiler online med leverance til hoveddøren inden for 5 hverdage og tilbyder 14 dages fuld returret. Samtidig startede et re-leasingkoncept, som tilbyder re-aleasing til private med en løbetid på 12 – 36 måneder.

Kunderne har mulighed for at vælge 3 forskellige finansieringsformer, når den ønskede bil er fundet: kontantbetaling, finansiering via attraktivt billån eller ved privatleasing.

Udover at det nye tiltag har fået en flyvende start og salget generelt er steget med godt 30 % i forhold til årets første 5 måneder, så har vi samtidig kunne konstatere, at særligt kvinderne har taget ekstra godt imod vores onlinehandel og dette inkl. mulighederne for re-leasing.

Faktisk har interessen været så stor, at det samlede andel af kvindelige bilkøbere, fra januar til oktober i år, er steget med hele 34,7 %.

Kvinders bekymringer ved køb af bil
At kvinderne har taget særlig godt imod vores nye tiltag, skyldes måske at vi i branchen har været alt for længe om at lytte til hvad kvinderne egentlig oplever, når de har handlet bil.
Flere udenlandske studier har undersøgt, hvad kvindernes største bekymringer er ifm. bilkøb, og følgende bliver nævnt:

– At blive snydt
– Ikke at blive taget alvorlig som kvinde
– Afskrækket af tidligere dårlige erfaringer
– Tanke om at møde en frembrusende og lidt for smart sælger
– Frygten for at blive ”presset” til et køb

Bilbranchen har stadig et ry for at have lidt for smarte sælgere. Det er derfor afgørende, at vi ved konkrete handlinger og tiltag, får rystet dette ry af os. Dette kan vi kun gøre ved at lytte til samtlige af vores kunder og ud fra dette tilpasse den ønskede kundeoplevelse.

Hurtigt, let og overskueligt
De af kunderne som bestiller bil via webportalen, er mangfoldige i både faggruppe, alder (fra 23 – 72 år) og hvor fra de kommer geografisk (fra Skagen til Falster). Og som ALD efterfølgende har kunne konstatere, en større fordeling af kvinder end vi normalt ser i vores bilhuse.

Fælles træk er dog, at alle lægger særlig vægt på følgende ifm. købet

  • Gennemsigtighed og overskuelighed
  • Belejligt og let
  • Tryghed
  • Minimalt tidsforbrug

Det digitale salg, stiller nye krav til os som forhandler, både i vores daglige rutiner, vores kompetencer og ikke mindst i vores mind-set. Samtidig ser vi uanede muligheder i vores fortsatte digitale udvikling og i hvordan vi kan imødekomme vores kunders forventninger og ønsker, til det at handle eller eje en bil på et hurtig, let og overskuelig måde.

Skrevet af Gæsteblogger Michael Stig Nielsen, Remarketing director, ALD

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskussionen
Skriv dit bidrag herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *