Biltest: Mercedes CLA Shooting Brake 200d – praktik og luksus.

Testbil: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 d

Vi har testet Mercedes mindste stationcar som lidt minder om en coupé der er blevet trukket bagi. CLA Shooting Brake er en “in-betweener” og en smule udefinérbar i størrelse. Når det er sagt, så får du et højt udstyrsniveau, en upåklagelig motorperformance og luksus i høj klasse. Læs med og bliv klogere på CLA Shooting Brake 200d.

Shooting Brake

Tilnavnet Shooting Brake stammer tilbage fra 1890’erne, hvor man brugte udtrykket fra hestevogne der trak artilleriet – heraf “Shooting brake”. Efterfølgende i Storbritannien blev udtrykket udskiftet med, hvad vi i dag kender som en stationcar vis formål var at transportere “gods”. Navnet slår nok ikke de fleste som bekendt, men jeg synes nu det er et ret cool navn som Mercedes har givet sin renæssance.

Vores testbil – CLA Shooting Brake 200d

Vores testbil er en Mercedes CLA Shooting Brake 200d. Det er en 2.0L motor med 150 hestekræfter, hvilket giver den en accelerationshastighed på 0-100km/timen på 8,4 sek. Testbilens er en 4-cylindret dieselmotor med et brændstofsforbrug på 19,6km/L. Mercedes CLA fås både en 4-dørs coupé udgave samt denne Shooting brake, der som sagt er indikatoren for stationcar funktionaliteten.

Læs mere om da Christina testkørte Mercedes CLA coupé her

Vores testbil set fra fronten

Design

CLA Shooting brake er blevet modtaget som værende en af de smukkeste stationcars til dato grundet dens rene og sporty linjer sammenholdt med dens praktiske funktion.

Hvad lige netop designet angår, så bliver det mit eneste kritiske punkt – jeg er ikke solgt på Shooting brake designet. Dens aerodynamiske udtryk og sammentrykkede bagende er nyt og anderledes, men den vinder ikke mig på at være en “in-betweener”. Den føles ikke særlig stor indvendigt og bagsædet er klemt. Den trykkede bagende gør også udsynet bagud en smule ekstra begrænset.

Tilmed virker bagegerummet heller ikke særlig rummelig med en massefylde på 495 l eller 1360l med nedlagte bagsæder. For at sætte det tal i perspektiv, så rummer en Golf Variant 605l/1620l. En betydelig forskel, men måske er det ikke massefylden man går op i, når man køber en CLA Shooting brake?
Jeg synes, at hvis du alligevel skal køre rundt i en lang bil, så lad den også være tilpas rummelig. Her synes jeg ikke Shooting Brake rammer plet.

Der hvor CLA Shooting Brake til gengæld gør det ekstra godt er på dens front. Kølerens størrelse og den fremadrettede frontgril gør bilen en smule snudetung, men jeg synes fronten er flot i profil.

Kørekomfort

Når designet er parkeret, så er det også den eneste kritiske finger, jeg kan sætte på CLA Shooting Brake. Det er et aldeles velkørende køretøj! Hvis jeg skal afsløre min egen uvidenhed, så var det faktisk først efter et par dage, at det gik op for mig, at jeg kørte i en dieselmotor. Det siger ikke så lidt, for der plejer sjældent at være tvivl om forskellen på diesel- og benzinoplevelsen. Det var en drøm med en så støjsvag dieselmotor og efterhånden også ret unikt.

Med de 150 hestekræfter og en acceleration på 8,4sek fra 0-100km/timen så må dens performance siges at være ganske fortrinlig. Du får en super acceleration og er du først oppe i høje hastigheder på motorvejen, så mærker du nærmest ikke hvor stærkt du kører. Skal du tilmed overhale får turboen virkelig lov til at vise sit værd.

Standard sikkerhedsudstyr

Af interessante standard sikkerhedsfunktioner får du bl.a.:

  • Active brake assist
  • Blind spot assist
  • Speed limit assist
  • Live trafic information
  • Mercedes-Benz nødopkaldssystem
  • Automatisk barnestolsgenkendelse
  • Bakkamera

Foruden sikkerhedsudstyret er det også standardudstyr med 18″ letmetalfælge og LED forlygter. Lyspakken var virkelig god og du får et rigtig godt oplyst vejbillede, når du kører i mørke.

Interiør

Det er ingen hemmelighed at jeg er ret vild med Mercedes interiør – så er det sagt. Grunden til at køreoplevelsen fra føresædet er ekstraordinært skyldes, at både Mercedes infotainmentsystem MBUX og betjeningen heraf fungerer rigtig godt. Det er nemt at navigere rundt i og touch-padens placeret i midterkonsollen, gør at du slipper for at sidde og trykke på skærmen med fedtede fingre. Det nye infotainmentsystem strækker sig over både det digitale cockpit og menuskærmen.

Billede af interiør og cockpit i Mercedes CLA Shooting brake
Infotainmentsystemet MBUX er en lang skærm og går over i cockpittet.
Touch pad i midterkonsollen
Denne her touch-pad er fantastisk nem at navigere rundt i menufunktionerne på.

“+/- bogen”

+ Motorperformance

+ Brændstofsforbrug

+ Interiør

– Bagsædeplads

– Bagagerumsplads

– Blinde vinkler bagtil

Priser på CLA Shooting Brake 200d

Mercedes er som altid ude med et ekstensivt modelprogram og med en CLA Shooting Brake har du også mange valgmuligheder: 4 dieseludgaver og 8 benzinudgaver. I dieseludgaven med mindste motor d180 starter den fra 402.798 kr. Du kan læse mere om priser på Mercedes-Benz egen hjemmeside her

Vores testbil kom med flere udstyrspakker med en kampagnepris på 449.898kr, røg op på en total pris på 556.242 kr, hvilket betød udstyr for 106.344kr. Her var både føreassistentpakke (41.908kr), DAB digital radio (4.643kr), MBUX Augumented Reality navigation (5.805kr), Smartphone integration (9.288kr), Premiumpakke (25.000kr), Mountaingrå metallak (9.800kr), Anhængertræk nedfædeligt (9.900kr).

Set fra siden

Konklusion – CLA Shooting Brake

Der er ingen tvivl om, at CLA Shooting Brake rammer et mellemsegment af købere der ønsker praktik og luksus. Kan du leve med at dit bagagerum eller bagsæde ikke er det største, så kan du nuvel også komme langt med 495 liter. Af direkte konkurrenter finder vi ikke mange på markedet idet at Shooting Brake er en “in-betweener”, men en Golf Variant eller Honda Civic tourer er nok de nærmeste blandt de “mindre” stationcars, dog i en noget lavere prisklasse.

Design

4 ud af 6 stiletter

Kørekomfort

Value for money

4 ud af 6 stiletter

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *