Vi mødte den danske kvindelige racerkører, Michelle Gatting, på en smuk solrig sensommer dag på Rungsted Havn. Hør hvordan hun i mange år har kæmpet for at vinde den respekt hun har i dag, og få indblik i, hvordan det er at være kvinde i en mandesport.
Hvordan er det at være kvindelige racerkører?
Det har været en hård kamp – det har taget mange år at vinde den respekt som kvinde som jeg har i dag. Det lykkedes, fordi jeg har bevist flere gange, at der ikke er særlig meget forskel på kvinder og mænd hvis man bare er god til det man laver. På den måde er det fedt når det lykkes at stå øverst på skamlen som kvinde. Mange synes, at det er ekstra fedt, at drengene har fået “røv” af en pige.
Hvad siger dine veninder ?
Veninderne er siden folkeskolen valgt fra, fordi de har haft svært ved at forstå min sport. Min omgangskreds var på racerbanerne og det var primært drenge. Min bedste ven i dag i gennem 15 år hedder Jakob. Det var først, da jeg kom i gymnasiet, at jeg fik en veninde som forstod og respekterede mit liv, og syntes, at det var spændende og følge. Hun har også kunnet se, hvor hårdt det har været for mig, og hvor meget det har krævet. Og så syns hun det er fedt at komme med til race og kigge på mænd i køredragter!
Hvordan gammel var du da du begyndt at køre race, og hvordan startede det?
Jeg var 8 år gammel da jeg for første gang sad i en Go-Cart. Nogle starter faktisk allerede, når de er to år gammel når de har lært at gå. Jeg startede lidt sent, da jeg ikke var klar over, at det var det, jeg skulle bruge mit liv på. Jeg var på ferie med mine forældre i Sydfrankrig, hvor der lå en lille bane ved siden af vores Hotel. Det var små elektriske Go-carts, hvor man puttede en euro i – og så køre den. Jeg var fast besluttet på den røde Go-cart med “nr. 1” på, så allerede dengang havde jeg vinder genet i mig. Da jeg kom hjem, startede jeg med at køre på hobbyplan om søndagen, og der var ikke noget seriøst i det. Alligevel gik det hen og blev ret seriøst fordi jeg er et kæmpe konkurrence menneske. Det ene race tog det andet, og da jeg var 17 år, havde jeg rejst hele verden rundt, så det var helt sikkert den rigtig sport, jeg havde valgt.
Hvorfor tror der er forskel på hvilke biler mænd og kvinder kører i?
Mænd vælger bil ud fra hvilket billede de gerne vil give ud af til. De vil gerne blive set i store, dyre biler og vil gerne have, at kvinderne vender sig om på gaden, når de kommer kørende. For mænd handler det meget om ego, når de vælger bil. Jeg synes ikke jeg ser så mange mænd, der kører i en up! For kvinder tror jeg, det handler mere om komfort og sikkerhed, og der er en grund til at minibiler er blevet så populære. Det er små fancy biler, som er nemme at parkere, og den har AUX stik, og stik så du kan lade din iPhone. Jeg tror ikke, at kvinder har det samme behov for at vise sig med den bil, de ligger og kører rundt i i forhold til mænd og deres ego.
Hvad tænker du om kvinder i trafikken?
Jeg synes både, at jeg møder kvinder og mænd, der ikke kan køre bil. Jeg bliver mere flov, når jeg ser mænd, der ikke kan køre bil, fordi de vil så gerne være bedre til alt. I hvert fald i den verden, jeg kommer fra. Jeg oplever tit, at der ligger en bil og roder i yderbanen, og det første man tænker er, at det kan kun være en kvinde, men når jeg så kører forbi, så er det en mand. Det oplever jeg mere og mere. Der er nogle kvinder, der er dårlige til at køre i trafikken, fordi de er usikre for det men jeg kender mange kvinder, der der er gode til at køre bil – eksempelvis min bedste veninde, min søster og min mor. Så generelt set er der ikke den store forskel på mænd og kvinders talent som bilister.
Hvad er det vigtige når du skal ud og vælge bil?
Som 22 årig er det økonomi. Jeg får lov til at køre rigtig mange fede biler i mit arbejde hos Porsche i Tyskland. Her er jeg uddannet instruktør hvor mit job ligger i at give kunderne en oplevelse og vise dem på banen hvad bilerne virkeligt kan. Så jeg har ikke det store behov for at køre de fede biler herhjemme i hverdagen. Jeg ville være glad for en VW Polo eller up!. Dog er jeg nu alligevel ikke helt fan af minibilerne, fordi rent sikkerhedsmæssigt er de dødsens farlige. Hvis du bliver ramt af en last bil på motor vejen, så dør du.
Er der en særlig oplevelse du husker omkring dig og din bil?
Jeg har prøvet at køre 338KM/t i en Porsche GT2 RS, som var en vildt fed oplevelse. Men det vildeste, jeg nogensinde har prøvet, var med min tidligere svigerfar, som er ligeså bilinteresseret, som jeg, er. Vi kørte i en Bugatti Veyron på den tyske Autobahn med 360KM/t!
Hvordan synes du bilbranchen formår at markedsføre sig til kvinderne?
Det er ikke godt nok endnu. Jeg tror altid, at bilforhandleren regner med, at det er manden, der går ud og køber en bil. Desværre. For der er jo mange kvinder, der køber biler. Jeg mærker det meget på mit arbejde hos Porsche. Nogle mænd har svært ved at acceptere, at det er en kvinde, der er deres instruktør og tvivler på, om jeg nu kan mit job. Jeg kvitterer dem så med, at Porsche altså også sælger biler til kvinder, så derfor skal der da også være kvindelige instruktører. Generelt set tror jeg, at der kommer til at blive solgt flere og flere biler til kvinder, men jeg synes, ikke at bilmærkerne gør særlig meget ud af at henvende sig til kvinder, selv om det er blevet bedre. Den gamle teori om, at det er manden, der går ud og køber bilen til konen, har bilbranchen svært ved at slippe. Så jeg synes bestemt godt, at man kunne gøre noget mere ud af det. Der er trods alt mange kvinder der kører bil.