Branchen er god, men som kvinde bliver man lige set an, inden man kan accepteres. Der er brug for rollemodeller for at få flere unge kvinder i bilbranchen og netværk til at holde på dem. Nogenlunde sådan kan konklusionerne sammenfattes efter, at AutoBranchen Danmark i samarbejde med Kvindernes Bilmagasin inviterede til netværks-event i anledning af Kvindernes Internationale Kampdag i fredags den 8. marts.
En række kvinder med jobs i branchen var klar til at debattere og stille spørgsmål til AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg, uddannelseschef Allan Kristiansen fra Skjern Tekniske Skole, Ture Hansen, Dansk Automobil Sports Union og Benedicte Engel, Kvindernes Bilmagasin.
Sidstnævnte har selv været sælger i autobranchen, og har nu etableret et onlinemedie, hvor kvindelige bilkøbere såvel som kvinder i autobranchen kan føle sig velkomne.
”Jeg synes vi havde et par rigtigt gode timer efter arbejde fredag. For mig var det rart at møde nogle flere kvinder i branchen og høre om deres oplevelser og erfaringer, gode såvel som dårlige. Alle er jo enige om, at autobranchen er enormt spændende, og alle er også enige om, at kvinder også vil have noget at bidrage med både i salgslokalerne, på værkstederne og i lakeringshallerne”, siger Gitte Seeberg om fredagens møde.
Læs også: Kvindenetværk styrker kvalifikationerne i motorsporten
Ved mødets start havde Gitte Seeberg selv sat scenen i København ved at minde om, at Danmark står til at mangle 60.000 faglærte allerede i 2025. En del af den mangel vil også være i autobranchen, og derfor må man spørge sig selv, om man har råd til at afskære sig fra halvdelen af befolkningen. Samtidig viser undersøgelser, at en bedre kønsfordeling på arbejdspladsen og i ledelsen giver bedre resultater. Lige nu er kønsfordelingen sådan, at kun en ud af 10 ansatte i autobranchen er en kvinde.
”Det ligger mig meget på sinde, at vi skal have flere i bilbranchen. Mange forhandlere siger, at de har fokus på kvinderne, men når så man laver et arrangement som dette, kommer de ikke. Jeg tror, at mange kvinder gerne vil ind i branchen, men der skal en holdningsændring til i branchen – man gør som man plejer og ansætter mænd”, sagde Benedicte Engel fra talerstolen.
På Skjern Tekniske Skole har man indledt et samarbejde med AutoBranchen Danmark med formål at kortlægge unge kvinders trivsel på uddannelsen – både på skolen og i virksomheden. Samarbejdet skal også sikre fokus på, at de unge kvinder har de rette forhold til at færdiggøre deres uddannelse, og ikke stilles dårligere end deres mandlige kolleger. Det initiativ vakte begejstring blandt de allerede uddannede kvinder i autobranchen.
Det samme gjorde Dansk Automobil Sports Unions ”Hestekræfter på skoleskemaet” – skoleprojektet, som giver elever i Folkeskolen mulighed for at lære både autobranchen og motorsport at kende før de skal vælge uddannelse.
”Det tilbud gad jeg godt have haft, da jeg var yngre”, udbrød en kvindelig tilhører vilkårligt, da Ture Hansen fortalte om initiativet.
Kvinderne var enige om, at autobranchen er god og spændende, når man først er accepteret. For nogen kan omstændigheder gøre, at det går hurtigt, for mange tager det lang tid og kræver meget arbejde og stor tålmodighed.
Rollemodeller synes også at være vejen frem. Når piger skal uddanne sig til autobranchen, skal de kunne se, at andre allerede gør det.
”I AutoBranchen Danmark vil vi arbejde for at fremhæve flere kvindelige rollemodeller, så pigerne og kvinderne kan spejle sig i dem, der allerede er i branchen og de se de forskellige funktioner og muligheder, som branchen rummer”, siger Gitte Seeberg og fremhæver yderligere to punkter fra arbejdet med kvinder i autobranchen.
”Skjern Tekniske Skole er den første skole, som nu laver trivselsmålinger særligt målrettet piger og deres uddannelse. Vi håber, at flere skoler vil være med, så vi kan få endnu mere fokus på emnet og et endnu mere klart billede af resultaterne. Ydermere har samarbejdet med Dansk Automobil Sports Union spredt sig til hele landet, hvor der alene frem til sommerferien er besøg på 30 skoler. Også her kan vi bruge rollemodeller – både unge mænd og kvinder blandt branchens lærlinge, kan sprede det gode budskab om branchen”, siger hun.
En virksomhed, som har lyst til at sende sin lærling forbi, når ”Hestekræfter på skoleskemaet” er i lokalområdet, kan kontakte Carsten Ritter, kommunikations- og udviklingskonsulent i AutoBranchen Danmark på 31 23 57 24 eller cr@abdk.dk.
Denne artikel er skrevet af Carsten Ritter, Autobranchen Danmark