MASERATI VIL SÆLGE BILER TIL ALLE

En to-dages forkælelsestur til Modena – the City of Maserati – og en invitation indenfor i hjertet af Maserati Familien har givet mig en smagsprøve på hvad det italienske, luksuriøse bilmærke egentlig er for noget. Diversity & Inclusion ligger Maserati meget på sinde og det er lykkedes dem at finde nøglen til at inkludere ALLE i organisationen – både når det drejer sig at medarbejdere, men også når der skal sælges biler til kvinder.

Maserati test drive gruppe foto på Autodroma di Modena. 
Maserati Driving Experience gruppe foto på Autodroma di Modena . Her ses bilerne som vi lå og drønede rundt i dagen lang – Gran Turismo og MC20.

Parmagiano, Balsamico & Maserati

Jeg sidder i lufthavnen og venter på mit fly til København, klokken er seks om aftenen, det er onsdag og jeg er på vej hjem efter 2 dages forkælelse i Modena i Italien. Jeg har været inviteret af Maseratis HQ i Modena på en 2 dages get-away for at se, føle og røre dette meget italienske og eksklusive brand.  Jeg har levet af lokal produceret Parmesan ost, dyppet i lokal produceret balsamico olie og Pasta al dente. Mit hoved et fyldt op på med indtryk og min mave er dejlig mæt efter et besøg i ”The city of Maserati”.

Vi nåede lige en tur på det lokale Marked i Modena, hvor der blev shoppet lokalt produceret Balsamico og Parmagiano

På markedet i Modena
Vi nåede lige en tur på det lokale Marked i Modena, hvor der blev shoppet lokalt produceret Balsamico og Parmagiano

Maserati er startet af Maserati-brødrene for over 100 år siden i byen Bologna, men er senere hen flyttet til Modena. Byens indbyggertal rækker op til 148.000 som alle bærer på en stolthed over at være bosiddende i ”The city of Maserati. Selve logoet, som du helt sikkert kender fra kølergrillen på en Maserati, forestiller en trefork efter statuen Fontana di Nettuno der står midt inde i Bologna by. Det er en byens vartegn, som italienerne er utrolig stolte af.

En trefork - Maseratis Logo
Et gammel fortegning af den velkendte trefork, som er Maseratis logo og stammer fra statuen Fontana di Nettuno i Bologna

Maserati leverede 1500 biler på verdens plan sidste år og selvom det måske ikke lyder af meget, så er Maserati selv ret godt tilfreds. Maserati ejes af Stellantis Koncernen, som også ejer bla. Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Opel og Peugeot. En Maserati kan du designe efter eget valg ved bestilling. THE SKY IS THE LIMIT og der er ingen begrænsning i hverken farver eller læder, så hvis du ønsker din bil i den samme farve som din yndlingskjole, så er det ganske enkelt en mulighed. 

Diversitet og Inclusion – nøglen til succes

Da jeg fik invitationen, nævnte de kort, at det var et ”speciel event for Female Test Drivers”. Og jeg skal da lige love for at den kvindelige agenda tages alvorligt hos Maserati. På Maseratis hovedkontor i Modena mødte vi deres Internal Communication & CSR, Giulia Paganelli og Maserati Learning & Diversity, Simona Prampolini. De fortalte om hvor vigtigt deres medarbejdere er for Maserati. ” We are one big Family”. Virksomheden ønsker et mangfoldigt og inkluderende miljø, så de kan være en del af den forandring, som Maserati sigter efter. Større involvering blandt medarbejderne vil fremelske et engagement, der bidrager til fællesskab og sammenhold – som i sidste ende skaber større resultater. Samtidig er man meget bevidst om at dette fællesskab også afspejler bedre resultater overfor kunderne.

De går utrolig meget op i at medarbejderne føler sig trygge og involverer alle medarbejdere på kryds og tværs. De laver teambuilding blandt afdelinger – høj som lav – og mixer forskellige profiler for at opnå en forståelse og respekt for hinanden for i sidste ende at skabe bedre resultater.

Maserati tror på at Diverstity and Inclusion er nøglen til succes.

Maserati er et skridt foran alle andre

Ikke nok med at alle medarbejdere bliver inkluderet i organisationen, så bringer Maserati også Diversity and Inclusion ind i design processen af bilerne. Maserati Women Testing Team er et program, som en del af Diversity & Inclusion-programmet – har givet fire udvalgte kvinder fra Maserati-organisationen mulighed for at få oplevelsen af ​​at køre nye biler og give nye perspektiver til design-, ingeniør-, marketingteams og samle vigtige feedback til udvikling af biler.

Læs også: Range Rover Sport – Hestefolkets Connaisseur

Det ligger Maserati utrolig meget på sinde, at både mænd og kvinder sidder behageligt i en Maserati og at bilen fungerer til de forskellige behov vi møder i dagligdagen. ”Use the Maserati as it was your own.” Deltagerne bliver hver især udstyret med en Maserati i en måned. Dette inkluderer testkørsel på racerbane, parkering hjemme ved deres eget hus, nede ved deres lokale supermarked, hente børn osv. Alt sammen for at teste bilen i vante omgivelser, som var det deres egen.

”The test was to design cars for everybodys life – not only males life.”

Og hvad kom der så ud af deres Maserati Women Testing Team?  

Vi mødte en at testkørerne denne formiddag på Maseratis Hovedkontor i Modena.  Camilla Murrtas hed hun. Hun fortalte at designerne og ingeniørerne havde fået spørgsmål, som de aldrig havde fået før. En så banal ting som sædeindstillingerne der ikke passede til en lille smal kvindekrop og som kun kunne køres frem og tilbage, men ikke op og ned. Og hvis man havde små hænder, var det svært at nå skiftepalerne i rattet.

Camilla Murrtas i Maserati Women Testing Team
På billedet ses Camilla Murrtas, som var en af de udvalgte i Maserati Women Testing Team

100% el i 2028

Maserati startede sin rejse for 110 år siden, hvor man byggede en racerbil til at deltage i de lokale racerløb. Det tog hurtigt fart og i 1947 besluttede man sig for også at bygge personbiler. I dag leverer Maserati 1500 biler årligt og har 7 forskellige modeller i produktion.  Man har fra Maseratis side besluttet at i 2028 er det slut med benzin og V6 og V8, her bliver alle Maseratier nemlig fuld elektriske. Det ved jeg nu ikke helt om jeg er fan af. Hvis der er noget, der er lækkert ved en Maserati, så er det lyden. Og den skal jeg da lige love for, at jeg fik testet på racerbanen bag rattet på Autodroma di Modena. 

En tur på racerbanen

8 kvindelige journalister i hver deres Maserati med hver deres instruktør. Faster! Faster! blev der sagt og speederen blev trykket i bund. Og bremsen i bund lige bagefter. Helt i bund. Hold nu fest en oplevelse og virkelig grænseoverskridende. Jeg nåede min egen topfart på næsten 190km/t. 

s også: Nissans Formel e i Monaco

Adrenalinen kørte rundt i kroppen, kameraet fløj rundt i bilen og mine hænder var svedige. Det var utroligt at opleve hvilke enorme kræfter der ligger under motorhjelmen og al den teori man skal kunne når man kører på en racerbane. Med briefingen fra instruktørerne lykkedes det mig at komme så gnidningsfrit og graciøst rundt på banen som muligt. Som en vaskeægte racerkører. 

Det var virkelig en oplevelse som jeg sent vil glemme.

Maserati Formula E bil, som er 100% elektrisk og som allerede har deltaget i mange racerløb. I baggrunden ses den nye superbil MC20, som jeg prøvekørte på racerbanen.

D&I projektet – en global dimension

Maserati er stolt af udviklingen af ​​D&I-projektet, og hvordan det takket være den rette kommunikation og dedikerede workshops har blomstret op til en global dimension. 

Den har spredt sig fra Maseratis hovedkvarter i Modena og er nu ejet af den store Maserati-familie verden over, hvilket gør, at alle de individuelle stemmer er blevet til ét stort kor. 

Maserati D&I-projektet er nu blevet en del af Maseratis DNA og udgør et team af  medarbejdere som har respekt for hinandens og kundernes forskelligheder, som gør dem i stand til at udvikle biler – til alle!

Nyttige oplysninger om Maserati & Kvinder

  • 36 % af Maserati-medarbejderne på verdensplan er kvinder
  • 36 % af Maserati-ansatte i Europa er kvinder
  • 69% af marketing- og Kommunikation verden over er sammensat af kvindelige medarbejdere
  • 52% økonomikontorerne verden over består af kvindelige medarbejdere
  • 46% af HR kontorerne verden over er sammensat af kvindelige medarbejdere
  • 43% af Parts & Service verden over består af kvindelige medarbejdere
  • Man forestrækker blindt CV (ingen foto, intet køn, generation, nationalitetsoplysninger)
  • Assessment Center for at minimere bias (en speciel form for rekrutteringsmetode, for at forstå mennesker bedst muligt)

Tekst: Benedicte Engel
Foto: Maserati

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

FEMALE DRIVERS CLUB

Female Drivers Club er en relationsskabende og personligt udviklende netværksklub for kvinder. Der vil være spændende oplevelser med stærke bilbrands, inspirerende foredrag, og masser af goodies og hygge! Skriv dig op allerede i dag, så hører du mere.