Suzuki Jimny: En fjollet ferieflirt

Suzuki Jimny er en sjov og legesyg makker på stranden, på små grusstier, og i bakket terræn – den reagerer hurtigt og er alletiders legetøj. På mange måder er den som en fjollet ferieflirt, en fest på ferien – og fuldstændig ubrugelig til hverdag.

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny runder snart et skarpt hjørne – den første udgave så dagens lys i 1970 og siden da har omkring 2,9 mio eksemplarer kørt på veje verden over. Mange kender den netop fra ferier i mere avancerede terræner end det flade Danmark, hvor den lille firhjulstrækker kan bringe en rundt i bjerge og jungler til en fornuftig pris.

Noget af det første man lægger mærke til er, at den faktisk er meget lille – kun omkring 10 cm længere end en Fiat 500. Hvis andre firhjulstrækkere minder om rolige og fattede sankt bernhardshunde er Jimny en lille, emsig terrier, der gerne vil være lige så stor og stærk som de andre – men vinder mere på at være hurtigt reagerende og nem at komme rundt med end ved egentligt sejtrækkeri.

Design
Jimnyen er lidt flabet i designet – den udstråler eventyr og noget dejligt ukompliceret. Den er meget kantet og ser lidt ud som et barn ville tegne en bil, hvilket er ekstra tydeligt når man ser den i den kaj-grønne kulør som testmodellen var iført. Der er noget lidt kært over det kantede (man fristes til at sige kluntede) look på en bil, der ikke er større end den er.

Indvendigt
Det er ikke luksus, der præger Jimny indvendigt. Der er praktisk plastik over hele linien – til gengæld er det igen dejligt ligetil. Alt er let at betjene, og der er ikke en masse komplicerede funktioner at tage stilling til. Det er en ’shut up and drive’-bil.

Simpelt, men funktionelt

Den begrænsede størrelse mærker man for alvor i kabinen. Man sidder udmærket på forsædet, men bagsædet er vist mest til pynt. I hvert fald skal man ikke være særlig stor, og være meget glad for sin sidemand, hvis det skal finde anvendelse. Selvom man slår bagsædet ned, er der stadig ikke meget plads til ret meget andet end en cola og en beautybox.

Der er vist lige plads til et par gummistøvler og en skovl, hvis du nu skulle køre fast i terrænet

Kørekomfort
Når man skal op ad stejle skrænter, komme hurtigt gennem sand, eller køre i våde områder er Jimny en stærk fighter at have med sig. At kalde det ’bumpy ride’ komfortabelt vil nok være en journalistisk stramning – men det er sjovt!

Men så snart man befinder sig på almindelig vej og kører lidt over 70 km/h er det svært at sige komfort og Jimny i samme sætning. Den er jo ikke decideret aerodynamisk, så det støjer en del i kabinen og den gode affjedring er ikke kun en fordel når vinden tager i den.

En klassiker i sit rette element

Motor
Den testede model var en 1.5 Adventure med en 102 hk 4 cylinders benzinmotor med 16V og VVT. I ældre modeller har motoren været lidt mindre og kun leveret 88 hk. Her har du virkelig følelsen af, at du selv styrer showet, når du kører og skal hurtigt geare op – faktisk kan det føles som om der burde være ét gear til når du er i femte.

DESIGN:

KØREEGENSKABER:

VALUE FOR MONEY:

Jimny fås fra 229.990 kr. – den testede model koster 263.000 kr.

Læs mere om Jimny på Suzukis hjemmeside

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

FEMALE DRIVERS CLUB

Female Drivers Club er en relationsskabende og personligt udviklende netværksklub for kvinder. Der vil være spændende oplevelser med stærke bilbrands, inspirerende foredrag, og masser af goodies og hygge! Skriv dig op allerede i dag, så hører du mere.