Kvindernes Bilmagasin har testet den nye Nissan Qashqai 1,3 MHEV med mild hybrid, og jeg må indrømme, at jeg var en smule skeptisk, da jeg blev tilbudt at teste den. Jeg har aldrig været særlig vild med det japanske mærke, primært på grund af deres design og en overbevisning om dårlig kørekomfort. Derfor gav det god mening, at jeg skulle teste bilen, for kunne en uge med den nye Qashqai rykke ved mine overbevisninger?
Nissan Qashqai blev introduceret i 2007, er sidenhen blevet Danmarks mest solgte SUV og har dermed defineret crossover-klassen. Den nye Qashqai har fået et facelift, hvilket, jeg synes, er tiltrængt – den er blevet mere skarp, strømlinet og ikke så kedelig som tidligere. Fronten er blevet mere aggressiv og domineres af en større kølergrill og den karakteristiske kromliste. Forlygterne er ligeledes blevet opdateret, hvilket understreger den aggressive stil. Baglygterne har også fået en lille opgradering.
God plads og smarte features
Der er god plads indvendigt i bilen, om end den brede midterkonsol optager meget plads. Bagdørene kan åbnes i næsten 90 graders vinkel, hvilket er en stor fordel med børn i autostole, men det kræver selvfølgelig, at der er plads rundt om bilen. Fordørene kan også åbnes væsentlig mere end normalt, dog ikke ligeså meget som bagdørene. I dette udstyrsniveau er der massage i forsæderne, men det er nødvendigvis ikke en fordel – det er som sådan ikke rart og efter to minutter blev jeg træt af det.
Læs også: Branchenetværket for kvinder i bilbranchen
Infotainmentskærmen har en behagelig størrelse og er intuitiv, men ikke særlig lækker i udtrykket. Navigationen er hverken simpel eller nem at overskue, hvilket ellers er vigtigt synes jeg. Den er dog online, hvilket er en stor hjælp ved kø, uheld og vejarbejde, da ruten hele tiden bliver opdateret, og føreren får trafikinfo undervejs samt bliver foreslået alternative ruter.
Der er head-up display, hvilket jeg efterhånden blev meget glad for. Det betyder, at man under kørslen ikke har behov for at bruge skærmen eller den digitale instrumentering, da man har alle nødvendige informationer i synsfeltet – såsom navigation, hastighed og musikvalg. Det giver en afslappet kørsel og er en stor hjælp til at undgå at flytte blikket fra vejen. Jeg synes dog, at det er ærgerligt, at der ikke er mulighed for at justere højden på head-up displayet, alt efter hvordan køreren sidder. Generelt er der ikke særlig mange muligheder for at ændre i opsætningen på skærmen og instrumenteringen.
I dette udstyrsniveau er der trådløs opladning, som i teorien er smart, men flere gange oplevede jeg, at telefonen enten ikke opladede eller at den skiftede mellem opladning og afladning.
Bagagerummet har en kapacitet på 436 liter, hvilket ikke er meget for klassen, men til gengæld er der udtænkt smarte elementer, som kan indstilles på forskellige måder for at holde styr på indkøb og oppakning. Derudover kan bagagerumsbundene vendes om til en mere hårdfør side, hvis man skal have beskidte eller våde ting med.
Kørekomfort og udstyr
Qashqai’en er støjsvag og kører overraskende godt. Dog oplever jeg indimellem nogle små ryk ved igangsætning i lyskryds, som heldigvis bliver afhjulpet ved at slå autohold til. Bilen er udstyret med adaptiv lysteknologi, som minder om matrix-lygter, men de fungerer ikke lige så smooth. Lyset bliver tilpasset automatisk efter mod- og forankørende biler, hvilket gør, at man altid har en oplyst vej og dermed større sikkerhed.
Den adaptive fartpilot er en god hjælp – især ved køkørsel, hvor fartpiloten sørger for, at bilen følger godt med trafikken, og igangsætningen sker ikke ved et ryk, men derimod meget behagelig. Den adaptive fartpilot registrerer hurtigt, hvis man er i gang med en overhaling, og bilen kommer dermed hurtigt op i fart, hvilket giver en komfortabel kørsel, som ellers ikke altid er tilfældet ved adaptiv fartpilot og overhalinger. Den bedre acceleration skyldes, at den nye Qashqai er med mild hybrid, som forbedrer effektiviteten, da elmotoren øjeblikkeligt bidrager med kræfter til benzinmotoren. Derudover resulterer den milde hybrid også i, at bilen er meget støjsvag som tidligere nævnt.
Læs også: Biltest af Hyundai Tucson Plug-in Hybrid
Der er vejskiltegenkendelse, hvor primært fartskilte vises i den digitale instrumentering og head-up displayet. Det virker for det meste fint, men alligevel registrerer den ikke altid alle skilte, så selvfølgelig skal man stadig selv være opmærksom. Det smarte ved vejskiltegenkendelsen er dog, at den taler sammen med den adaptive fartpilot ved at spørge én, om man vil hæve/sænke farten, når fartgrænsen ændres. Hvis man ønsker dette, skal man blot bekræfte det via knapperne på rattet, og så ændres farten med det samme.
Bilen føles stor og lidt kluntet, så 360 grader-kameraet og sensorerne er en stor hjælp og næsten uundværlige. I forlængelse af dette er bilen også udstyret med Blind Spot Intervention, som registrerer biler i den blinde vinkel og dermed afhjælper ulykker. Til sidst skal der nævnes, at der er varmetråde i forruden, som er helt genialt på kolde dage, hvor is er væk på et par minutter. Man kan dog se varmetrådene, især om aftenen, men det vænner man sig hurtigt til.
Konkurrenter og priser
Testbilen har den højeste udstyrsvariant Tekna+ med en pris på kr. 432.280,- inkl. 20” alufælge og premiumlak. Den nye Qashqai fås dog fra kr. 287.980,- og i samme prisklasser ligger modeller som Ford Kuga (dog som Plug-in Hybrid), Seat Ateca samt den nye Renault Arkana.
Konklusion
Nissan Qashqai overraskede mig altså på flere punkter – den kører godt, er støjsvag og har flere smarte features. Derudover har designet fået en tiltrængt overhaling. Infotainmentsystemet er dog ikke noget at råbe hurra for, og der mangler mulighed for personliggørelse. Der er dermed nogle enkelte ting, der ikke fungerer optimalt, men alt i alt er det en fin bil, som overstiger mine forventninger.
Stiletter:
Design: 3 stiletter
Køreglæde: 4 stiletter
Value for money: 5 stiletter
Tak til Nissan Danmark for at stille testbilen til rådighed for Kvindernes.