Månedens eksklusive: Krystalgearknop, vulgær kølergrill og en pris på den anden side af en million. BMW’s nye 7-sæders familie-SAV er så stor, at den ikke kan være i en almindelig P-bås. Men spørgsmålet er, om BMWX7 er lidt for meget russisk roulette? Det har Kvindernes Bilmagasin kigget nærmere på.
BMW X7 – introduktionen
BMW har for nylig introduceret deres første skud på stammen af en 7-sæders familie SAV – også kaldet Sports Activity Vehicle. I pressen har BMW X7 været meget omdiskuteret – som det gigantiske skur og bilen med den vulgære kølergrill.
Læs også: BMWX4 – Mors Monstertruck
Nøøj, en kæmpe bil? Udbrød min datter, da vi åbnede dørene til BMWX7, der stod klar og ventede på os hos BMW i Glostrup. Vi spottede begge to, at bilen havde 7 sæder, og at der var knapper allevegne til at justere sæder op og ned. Sikken en fest. Tænk engang at have 5 forskellige sæder at vælge imellem, når man som 4- årig skal ud og teste bil med sin mor.
BMW X7 – for stor til almindelig p-bås
Testbilen vi fik udleveret, var en BMW X7 xDrive30d Connected- en 6-cyl. 3,0 diesel med 265 hestekræfter. Og stor – det var den. MEGET stor! Så stor, at hele bagenden rager ud på en almindelig p-bås. Det er ikke alle P-huse, jeg ville vælge at køre den ind i, selvom jeg normalt aldrig har problemer med at køre store biler, for det føles ikke sådan bag rattet. Men denne bil er altså større end den gennemsnitlige SUV. BMW X7 skal konkurrere med Mercedes-Benz GLS, som også er kendt for den stilbevidste og overskudsagtige familiebil til mange børn.
Da jeg satte mig ind i X7´eren første gang, føltes det som at gå ind i et slot med bonede gulve. En skinnende krystalglas-gearknop, 2 store flotte panoramavinduer, 3 sæderækker, en lækker duft af læder og selvfølgelig fornemmelsen af BMW’s velkendte top luksus.
En lækker V6´er i BMW X7
Nu sidder du sikkert og tænker ”Sådan en kæmpe bil, skal jeg aldrig prøve, den er alt for stor til mig”. Men hemmeligheden er, at den er en leg at køre. Bilen er udstyret med alverdens assistentsystemer og kameraer, så en parallelparkering er pludselig ingen sag.
Bilen er udstyret med følgende udstyr:
- Kamera- og radarbaseret assistentsystem
- Advarsel for vognbaneskift
- Styre- og vejbaneassistent
- Sidekollisionsadvarsel, advarsel for påkørsel bagfra
- Kamera- og ultralydbaseret assistentsystem med Surround View
- Remote 3D
- Bakkamera og parkeringssensor
Ikke nok med at bilen er udstyret med 265HK, så har den også den velkendte V6´er lyd, som er sød musik i mine ører. Det er lyden af overskud, eksklusivitet og luksus, som jeg ikke kan få nok af.
Et vulgært design
Jeg er vild med designet. Jeg synes den emmer af prestige og eksklusivitet, og den fanger i den grad forbipasserendes opmærksomhed på gaden. Det, som er særligt ved den, er størrelsen. Når jeg parkerede den på en almindelig parkeringsplads, stak bagenden en halv meter ud. Den er simpelthen for stor til de danske parkeringsbåse. En anden ting ved den, som er opsigtsvækkende, er bilens kølergrill. Nogle mener, at den er vulgær, og at designeren har haft en blyant med lidt for brede penselstrøg – men jeg er vild med den, og den er det rene blær.
Forkælelse, forkælelse og atter forkælelse…
Der er intet, der er overladt til tilfældighederne, når vi taler udstyr og komfort i X7´eren. Der er tænkt på det hele, uanset om du er den store familie på 7, eller du kører alene i bilen. Jeg havde planlagt en endagstur til Sverige med min svigerinde og hendes børn. Vi var i alt 6 med klapvogn og oppakning. Det var den rene luksus. Børnene synes, det var en fest, hver gang de skulle hoppe ind i bilen og skiftedes til at trykke på knappen, så sædet rejste sig, og de kunne sætte sig ind på den tredje sæderække. Vi nød alle udsigten igennem de 2 store panorama soltage – et kæmpe stort og et lille et omme ved den 3. sæderække. Chaufføren (mig) blev også godt forkælet med sodavand, der stod på køl i kopholderen med kølefunktion. Den havde også en varmefunktion, hvis nu Café Latten skulle holdes varm.
Alt spillede, og jeg skal da lige love for at jeg, min svigerinde og alle pigerne fik en på opleveren og ankom astadigt til Sverige.
Godt nok skal jeg spare sammen i mange år for at få råd til en BMW X7 med krystalglas-gearknop. Jeg må nøjes med at lege prinsesse på det store kongeslot for en dag ligeså meget, som min datter gjorde. Og nej, bilen er på ingen måde for meget russisk roulette!
BMW X7 fås fra kr. 1.477.236. Testbilen jeg kørte i kostede 1.795.652.
Læs mere om BMW X7 her
Se videoen af den nye BMW X7