Vi har testet den komfortable og robuste Nissan X-TRAIL, som er en tand større end den populære QASHQAI. Her sidder du lige en kende højere oppe, har mere plads og to ekstra sæder at gøre godt med.
Hele syv sæder i Nissan X-TRAIL
Alle sæder kan justeres og lægges ned, og der er utallige kombinationer i forhold til de syv sæder. Det giver en fleksibilitet ud over det normale, når man ved, at man har mulighed for at transportere juletræet hjem fra skoven eller den lange reol hjem fra IKEA. Det er heldigvis også simpelt at lægge ryglænene ned ved hjælp af et håndtag, når man skal om til de helt bagerste sæder på sidste række.
Jeg vil dog umiddelbart kalde X-TRAIL en 5 + 2 bil. Der er ikke nær så meget benplads på den helt bagerste række med to sæder som på den “rigtige” bagsæderække, men det er nu alligevel skønt at have mulighed for at vælge, om du vil udnytte pladsen til meget bagage eller mange passagerer.
Udstyr
Vi testede en Tekna-version med 160 HK benzinmotor med DCT 7-trins automatgear og den var udstyret med:
- 19″ alufælge
- BOSE audiosystem med 8 højttalere
- Opvarmet rat
- Skiltegenkendelse
- Varme i for- og bagsæder
- Træthedsregistering
- Blindvinkel advarsel
- LED forlygter med adaptivt kurvelys
- Mørktonede bagruder
- Nøglefri betjening
- El-betjent bagklap
- Elektrisk justerbare forsæder
- Parkeringssensor for- og bag
- Vognbaneassistent
- og meget mere ……………..
Udstyret fortsætter…
Det nye avanceret førerassistentsystem ProPILOT kan tilkøbes for kr. 7.500,-. Det indeholder intelligent fartpilot, intelligent vognbaneassistent samt trafikprop-assistent.
Den elektriske bagklap kan bruges som overdækning, når I er ude i naturen og enten skal skifte tøj eller drikke kaffe i tørvejr. Jeg kunne dog godt have ønsket mig, at bagklappen åbnede en anelse højere op, så man ikke skulle tænke på at bukke hovedet, når man kom i nærheden af hjørnerne.
Det elektriske panoramaskydetag gør kabinen større og meget lysere, og udover at det jo er skønt med frisk luft, så føles det også rart med lyset, da X-TRAIL er meget sort i sort i interiøret. Taget skydes helt tilbage til bagsæderne, så alle får glæde af et kig mod himlen. Panoramaskydetaget kan tilkøbes.
Nyudviklet motorer
X-TRAIL kan enten købes med 1,7 liters diesel- eller 1,3 liters benzinmotorer, som begge er nye og avancerede med forbedret brændstoføkonomi, lavere CO2-udledning og højere performance i forhold til tidligere. Det automatiske Start/Stop-system slukker motoren midlertidigt, når du f.eks. holder stille i et lyskryds, for at spare brændstof. Jeg synes, at testbilen med 1,3 liters benzinmotor kørte behageligt og havde en god affjedring, dog lavede den lidt små hak i gearet ved start.
Læs om vores tur til Spanien med den nye Nissan Juke
Hvad har du af valgmuligheder:
- Benzin eller diesel
- Manuelt- eller automatgear
- Træk på to eller fire hjul.
- Fire udstyrsvarianter: Visia, Acenta, N-Connecta eller Tekna
- 10 farvemuligheder
- Indtræk læder/stof tre farver
Info:
- Mål: 4690 mm x 1820 mm x 1710 mm
- Bagagerumskapacitet (5 sæder 565 L) (7 sæder 445 L)
Læs også om vores test af Nissan Micra
Hvad skal du bruge alle de sæder til ?
Måske I er en stor familie med mange børn eller det kan være at I tit er på køretur med svigerforældrene. En anden mulighed er at I ofte har børnenes venner med til fodboldkamp. Mulighederne er mange og det er netop det, der er det gode ved X-TRAIL med de syv sæder. I får en bil med masser af udstyr både i form af sikkerhed og komfort, og I vil føle jer hjemme selvom I er på lange køreture.
Nissan X-TRAIL DIG-T 160 DCT TEKNA 2WD
Priser fra kr. 299.900,-.
Testbil kr. 420.580,-.
Privatleasing fra: Månedlig ydelse kr. 3.995,- med en udbetaling på kr, 19.995,-. 36 måneder og 15.000 km pr. år.
Kvindernes Bilmagasin giver Nissan X-Trail følgende stiletter:
Design:
Køreegenskaber:
Value for money:
Se mere om X-Trail på Nissan´s egen side