Golf 8 front teaserbillede

VW Golf 8 – first drive

Golf 8 er den nye udgave af VW’s populære bil. Vi har været en tur i Portugal for at se nærmere på design, kørekomfort og connectivity i et ikon med 45 år på bagen.

Golf 8 front teaserbillede

Den populære Golf

De fleste mennesker har på et eller andet tidspunkt i deres liv ejet en VW Golf, der gennem de sidste 7 generationer har været en populær bil. Jeg har selv ejet 2 af slagsen, en Golf 4 og en Golf 5. I løbet af bilens 45 leveår er der i alt solgt over 35 millioner Golf’er verden over. Nu kommer så 8. generation. Spørgsmålet er, om Volkswagen med Golf 8 formår at føre den ikoniske bil ind i det næste årti. Jeg kan allerede nu godt afsløre, at den imponerer, men der er også plads til forbedring.

Golf 8 kommer i en tid, hvor der sker virkelig meget inden for bilindustrien. VW fokuserer på fremtiden, og bilen er da også både mere digital, online, og progressiv i designet.

Modelbillede af Golf 1-8
8 generationer af Volkswagen Golf med den nye Golf 8 i front.

I 2017 testede vi Golf 7. Her kan du læse vores anmeldelse.

Disse modeller testede vi

Jeg kørte i en 1,5 eTSI med 7-trins DSG og 150 hk.. E-et står for mild hybrid. At bilen har en elmotor mærker man sådan set ikke, den fungerer blot som hjælpemotor til benzin motoren. Den er opgivet til at give en brændstofsbesparelse på ca. 10 % (WLTP) samt en komfortabel igangsætning ved start/stop.
Derudover testede jeg en 2.0 TDI med 150 hk. og 7-trins DSG gear, samt en 1,5 TSI med manuelt gear og 130 hk.

Bagenden af den nye Golf
Bagenden er blevet mere rund og smart at se på.

DSG gearkassen hører, efter min mening, til en af de bedste automatgearkasser. Den er kontant, præcis og utrolig behagelig. Er du i tvivl, om du skal vælge en Golf med manuelt eller DSG gear, må du absolut unde dig selv at investere i DSG-gearet.
Generelt vælger en overvægt af danskerne automatgearet, for Golf 7 lå tallet på 54% biler solgt med automatgear.
For mange vil benzinmotoren med mild hybrid nok være det oplagte valg, men VW’s dieselmotor kører fantastisk, og har du et kørselsbehov der ligger på den gode side af 10.000 km. pr. år, er TDI’en oplagt.

Opdateret, lækkert design i Golf 8

Udvendigt

Kan du huske de ældre udgaver af Golf’en? De var meget karakterisk firkantede. Her i 2019 er modellen i den grad blevet klædeligt opdateret og mere strømlinet.
Udvendig har kølerhjelmen fået nye, flotte linjer, der sammen med de nye LED lygter giver den et bredere og mere frækt, aggressivt look.
Golf 8 har også fået den nye VW logo. Det ligner det gamle, men ser du nærmere efter, er baggrunden sort og bogstaverne tyndere.
Design teamet har arbejdet på at gøre bilen mere aerodynamisk, og det mærker man. Golf 8 ligger stabilt på vejen. Den tager de mange sving og kurver i bjergene med en lethed og på samme tid er kørekomforten stabil og helt i top. Den er smidig og reagerer kontant.

Golf 8 kørende
Golf 8 ligger godt på vejen og klare skarpe sving med en utrolig lethed.

Indvendigt

Golf 8 har de samme mål som den tidligere model (4.284 mm i længden, 1.789 mm i bredden og 1.456 mm i højden), men designet indvendigt er ændret, så den nu er mere rummelig og føles væsentlig større.
I stedet for at være integreret i konsollen, er skærmen rykket højere op og giver et mere let udtryk. Den har digital cockpit (10,25” display) og online infotainmentanlæg med 10” touchskærm
Skærmen kan deles op, så både Apple Car play og navigationen kan vises samtidig.

Sæderne er mere behagelige og førersædet er el indstilleligt. Elsæder til passageren følger ikke automatisk med, det er ekstra udstyr. Lidt ærgerligt, mange andre bilmærker har elsæder til både fører og passager som standard.
På bagsædet er der desværre trangt med plads, og en langtur med 4 voksne mennesker i bilen vil være en udfordring for bagsædepassagererne.

Plads på bagsæde
Der er ikke meget plads til mine ben på bagsædet.

Golf 7 versus Golf 8

Volkswagen har linet alle 8 generationer af Golf’en op. Jeg benytter derfor muligheden for at køre en tur i Golf 7 for bedre at mærke forskellen fra modellen, der kom i 2012 og så den helt nye. Og der er virkelig sket noget.
Jeg har altid synes at Golfen var robust og pålidelig, men samtidig lidt tung og firkantet at køre.
Med Golf 8 har Volkswagen formået at tale mere direkte til mig og jeg må erkende, at den i høj grad har vundet min kærlighed. Herunder kan du se forskellen i designet på Golf 7 og 8.

Fronten af Golf 7 og 8
Øverst Golf 7 og nederst Golf 8, som er blevet smartere og lettere i udtrykket.
Golf 7 og 8 kabine
Øverst kabinen i Golf 7 og nederst kabinen i Golf 8. Kabinen er mere rummelig og digital.

Connectivity i en Golf 8

Den nye Golf 8 er spækket med digitale løsninger og muligheder:

  • Mulighed for over-the-air at opgradere bilen med funktioner som Adaptiv fartpilot, Light Assist, navigationssystemet, App-Connect, WiFi-hotspot og stemmestyring. Dvs. at du kan tilkøbe og fravælge forskellige funktioner, alt efter dit behov.
  • Golf gemmer førerens indstillinger i en ”cloud” løsning. Dvs. at bilen registrerer, hvem føreren er, og indstiller bilens køreindstilling, kørestil og lign. efter den vedkommende. Er du først registreret i “skyen” kan du sætte dig ind en vilkårlig ny Volkswagen og så indstilles bilen til dig.
  • ACC with predictive cruise control advarer føreren om farer forude.
  • Car2X-funktionen anvender informationer fra andre køretøjer i et område på op til 800m fra bilen og advarer dig. Disse signaler kan udveksles med andre biler, der har Car2X.
  • IQ drive. Du har måske prøvet at køre i en bil med adaptiv fartpilot der giver en advarsel, hvis du ikke holder ordentlig fast i rattet i omkring 1/2 min. Med IQ drive registrerer den dine hænder selv ved en let berøring takket være kraftige sensorer i rattet.
Golf kabine ambiente

Stemmegenkendelse

Ved hjælp af stemmegenkendelse kan jeg kommunikere med bilen og fortælle den, hvad jeg har behov for. Det kan fx. være at finde nærmeste tankstation, bruge navigation eller telefon. Jeg slipper for at trykke på knapper og bladre gennem menuerne, og kan i stedet for holde øjenene fokuseret på vejen. Der er da bare det problem, at systemet har svært ved at registere min stemme som kvinde. Derimod forstår den udemærket min mandlige passager.

Motorstørrelser på den nye Golf 8

Golf fås for første gang med otte forskellige drivlinjer og Golf 8 kan fås med hele fem hybriddrivlinjer, Tre eTSI og to eHybrid.
eTSI mildhybrid-versionerne tilbydes udelukkende i kombination med 7-trins DSG-gear og med en motoreffekt på henholdsvis 130 hk og 150 hk (110 hk bliver ikke tilgængelig i DK). Derudover vil Golf 8 kunne fås med to forskellige plug-in-hybriddrivlinjer 1,4 TSI-motor + elmotor + 6-trins DSG.

Bilen i profil
Flot ser den ud, den nye Golf 8.

Ny udstyrsvarianter

Med den nye og opdaterede Golf har Volkswagen valgt at ændre navnene på deres udstyrsvarianter. ”Trendline”, ”Comfortline” og ”Highline” hedder fremover: ”Golf”, ”Life” og ”Style”
En ny ”R-Line”-udstyrsvariant erstatter ”R-Line”-pakkerne fra forgængeren og er spækket med sport udstyr, såsom sports-undervogn, -rat, -sæder og -pedaler.
“Golf” som er den mindste udstyrpakke har både adaptiv fartpilot, discover pro infotainment og en del sikkerhedsudstyr. En lidt sjov detalje når du vælger “Life” pakken er, at ambient belysning fåes i 10 farver. Vælger du “Style” kan du vælge mellem 30 farver – i en Golf 8 vil du aldrig kede dig.

Golf kabine ambiente
Ambiente belysning er standard fra “Life” udstyrspakken.

VW Golf 8 lancering i Danmark

Den nye Golf 8 forventes at blive introduceret i Danmark i marts 2020.
I løbet af 2020 lanceres de selvstændige modeller Golf GTI, GTI TCR, Golf GTE og Golf R.
Turen til Portugal fik i den grad indfriet mine forventninger til den nye Golf, og jeg glæder mig til at stifte nærmere bekendtskab med Golf 8, når den kommer til Danmark næste år.

Lygter og fælg
Golf 8 er klar til at indtage det danske marked i marts 2020.

Pris

Prisen på Golf 8 er særdeles konkurrencedygtig og starter ved 249.995,- dkr. for en 1.0 TSI med 110 hk og manuelt gear.

Kvindernes Bilmagasin var inviteret til Portugal af Volkswagen Danmark.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *