32-årige Co-driver Line Lykke Jensen er født ind i rally-sporten. Til daglig arbejder hun som Nordic Demand Planner & Logistics Coordinator ved Estee Lauder Cosmetics, og når hun ikke sidder på sin pind, bruger hun al sin fritid som Co-driver for rallykører, Jacob Madsen. Vi har mødt Line i et interview om, hvordan det er altid at sidde ved siden af og det, at hun aldrig er bange.
Hvordan er det at være Co-driver i dansk rally?
I Danmark er det størrelsesmæssigt set en mindre opgave, fordi vi typisk har alt overstået på en dag, hvorimod i udlandet kører man et løb over 2 dage. Det gør det ikke mindre udfordrende, men det bliver en noget mere koncentreret opgave. Jeg vil være den bedste til mit virke som co-driver, så det er det, jeg fokuserer på.
Hvordan startede din interesse?
Jeg er født ind i sporten. Mine forældre kørte sammen, før jeg blev født og har fortsat lige siden – bortset fra et enkelt års pause. Jeg var ellers til heste, da jeg var yngre, men måtte lægge det på hylden grundet studier, og da jeg var ved at være færdig som ingeniør, manglede jeg noget at beskæftige mig med i min fritid, og så valgte jeg at prøve at være co-driver. Det har så holdt ved lige siden.
Hvordan er det at være kvinde i en meget mandsdomineret verden?
Jeg er vant til det. Jeg læste på HTX hvor 90% var mænd, og jeg tog en videregående uddannelse, hvor 75% var mænd. Jeg føler mig egentligt bedst tilpas i en mandsdomineret verden, for man kan snakke frit fra hjertet, og der bliver ikke lagt fingre imellem. Jeg elsker den form for ligefremhed, da det er meget sådan, jeg selv er som person. Jeg kan godt lide, at man ikke altid skal pakke tingene så pænt ind.
Hvad siger dine veninder?
De synes, det er super fedt, men de vil også gerne have, at jeg passer på mig selv. Nogen har haft svært ved at forstå al den tid, jeg bruger på det, imens andre bare synes, det er super fedt, så længe de ikke bliver tvunget til at bruge en hel dag på at kigge på biler. Men jeg har også mistet veninder på det, simpelthen fordi de ikke forstår mit valg og den tid, jeg bruger på en hobby. For mig er det bare ikke en hobby – det er en livsstil. Og jeg elsker alt ved det! Når jeg ikke arbejder, så bruger jeg tid på et eller andet, der har med rally at gøre. Det kan være alt fra forberedelse til næste løb, til opdatering af hjemmeside/facebook og til søgning af sponsorer. Derudover skal kroppen også holdes ved lige, så træningen betyder også meget.
Når man kører rally, kører man ikke på lukket bane, men på offentlige veje – uden for meget afskærmning og bander. Er du aldrig bange for, at det skal gå galt?
Jeg er ikke bange og har aldrig været det. Man skal respektere, at det kan have konsekvenser, når man dyrker en sport med høj hastighed. Begynder man at blive bange for, hvad der kan ske, så synes jeg, at man skal stoppe med at køre. Chancen er der – det ved man jo – og jeg har også prøvet at køre alvorligt af, men sikkerheden er så høj i disse biler, så det er virkelig sjældent, at det går rigtig galt. De fleste gange, jeg har været kørt af i en rallybil, har jeg kunne stige ud af bilen uden en eneste skramme. Man er mere irriteret over, at man ikke kan komme i mål. Da Jacob og jeg kørte galt i starten af 2017 og endte på sygehuset, sad vi inde på hans stue dagen efter og talte om, hvordan vi hurtigst muligt kunne komme tilbage i rallybilen igen – på trods af, at han havde brækket to lændehvirvler. Jeg ringede til min veninde et par dage efter jeg var udskrevet og fortalte hende, hvor irriteret jeg var over, at vi nu måtte tage en ufrivillig pause. Det siger vidst lidt om den mentalitet, jeg har.
Hvordan synes du, at bilbranchen formår at markedsføre sig til kvinder?
Altså, jeg synes reklamerne i dag er meget kønsløse. De henvender sig hverken til mænd eller kvinder, det bliver sådan meget neutralt. Men på den anden side – det er svært at vælge side, for begge parter har jo stor indflydelse på køb af bil i dag i de fleste hjem. Jeg har arbejdet som sælger for BMW, og når mændene tog deres partner med for at købe bil, var hun typisk mest interesseret i de praktiske ting. Jeg forsøgte at henvende mig til hende for at inddrage hende, og det virkede! De virkede interesserede når jeg fremviste bilen. Men jeg tror generelt, det er svært for branchen at få tiltrukket kvinderne, fordi de fleste kvinder bare ser deres bil som noget, der skal bringe dem fra A til B – og så skal den være praktisk!
Hvad tænker du i det hele taget om Biler & Kvinder? (gamle myter, fordomme osv.)
I gymnasiet var der ingen af drengene, der ville snakke biler med mig, for jeg vidste nærmest mere end dem. Men jeg møder stadig mange fordomme, især i forbindelse med rally, men jeg er vant til det. Jeg kan faktisk godt lide at overraske folk, når jeg kan svare på de spørgsmål de stiller omkring vores rallybil. Jeg indrømmer gerne, at jeg kunne lære meget mere, men jeg ved det mest basale. Det er vigtigt for mig at sætte mig ind i diverse funktioner, så jeg har mulighed for at give input, hvis der er noget på bilen, der lyder mærkeligt. Eller vi har problemer vi skal forsøge at løse. Der kommer flere og flere kvinder i bilverdenen, hvilket jeg synes er super fedt. Vi kan sagtens være med i en verden, som normalt styres af mænd, men derudover så er det ikke noget jeg tænker videre over.