Du kører på dem hver dag. Det er dem, der sørger for, at du kommer fra A til B. Hvis din bil ikke har dem på, kommer du ingen vegne. Continental dæk er en af verdens største dækproducenter og har eksisteret siden 1871. Hvordan startede man egentlig med at producere dæk? Hvad brugte man gummi til, inden man vidste, at det skulle bruges til at lave bildæk? Find ud af, hvordan det hele startede, og bliv overrasket over historien om Continental dæk.
Fra regnfrakker til cykeldæk
Det hele startede med regnfrakker, varmedunke og sundhedsprodukter. Gummiproduktionen var oppe i tiden, og man fandt hurtigt ud af, at det kunne bruges til mange ting. Hjulene på hestevognene holdt i længere tid, hvis man man lavede dem af gummi. Og kort tid efter begyndte man at producere dæk til cykler, og i slutningen af 1880’erne – efter udsendelsen af de første biler – begyndte virksomheden at fremstille bildæk.
Rigmanden Moritz Magnus havde en pose penge, som han gerne vil bruge til investering. Continental blev skabt i Hannover i slutningen af 1800 tallet. Dengang hed det Continental – Caoutchuc und Gutta-Percha Company, Hannover.– og siden Continental. At man valgte Hannover som hjemby var bestemt ikke tilfældigt. Byen var fuld af industri, og der var gang i forretningslivet.
Den første ordre
Selvom dækproduktionen blev større og større, kom den første store ordre ikke fra en bilproducent, men fra noget helt andet. Den dygtige greve Zeppelin byggede sit første luftskib, og han skulle bruge noget solidt, tyndt, gummibelagt stof, som skulle kunne modstå kraftig vind og vejr. Her kom Continental fabrikken på en prøve, da den store luftballon dårligt kunne komme ind i fabriksbygningen.
Verdens første bil
I 1901 blev en af verdens første biler produceret. Det var en Mercedes-Benz 35 PS fra Daimler-Benz med fine Continental dæk på. Siden hen var Mercedes og Continental med til at skabe overskrifter, da racerkøreren Camille Jenatzy vandt flere Grand Prix’ er. Dette satte for alvor skub i dækproduktionen.
Designerne blev inspireret af det mønstrede cykeldæk, “Model anti-slipping”, som man kendte fra tidligere tid. De fandt ud af, at de var ret effektive til at holde bilen på vejen istedet for at skride ud i glat føre. Det blev meget populært og begyndelsen på dækket, som vi kender det i dag.
Og da bilerne med Continental dæk sikrede en tredobbelt sejr på Grand Prix-race i Frankrig, var det med til på alle måder at gøre Continental ligeså anerkendt, som det Continental, vi kender i dag.
Dette indlæg er sponsoreret af Continental Danmark