Fords populære Fiesta præsenteres til sommer i en ST udgave, som er Fords svar på en racerbil. Kvindernes Bilmagasin har været i bjergene i Sydfrankrig for at teste den lille frække sag.
Racerudstødning, Recarosæder og røde bremsekalibre er bare nogle af de specielle features, som den nye Ford Fiesta ST byder på. Den adskiller sig fra en almindelig Fiesta ved at udstråle et overlegent og aggressivt design.
Den kommer med 17 tommer alu fælge, et specielt ST frontgitter, ST trinlister, ST rat, fed ST gearknop, B&O PLAY anlæg og så de her famøse Recaro sportssæder. Og lad mig bare sige det lige ud, – man skal ikke være for brednumset for at kunne sidde i de utrolige skålformede sportssæder. Min fine brede numse sad i hvert fald godt fastspændt. Men godt ser det ud og bestemt en del af charmen. Det føles lidt om om, at man har bilen på, når man sidder bag rattet.
Kørsel i bjergene
Fiesta ST byder på en 3-cylindret motor med 200hk i en 1.5 benzin motor! Ja, det lyder måske ikke af meget. Men i en lille bitte Fiesta føles 200 heste af rigtig meget. Og selv jeg, som er tidligere Mercedes-sælger og har været vant til at begå mig i “AMG-land”, var meget imponeret. Bilen har den fedeste lyd, den er virkelig sjov, og man føler sig virkelig som en racerkører bag rattet.
Læs også: Biltest: Ford Kuga PHEV
Det lækre sportsrat, den gode lyd og fornemmelsen af, at recarosædet svøbte sig om min krop, fik smilet helt op over begge ører. Jeg fornemmede, hvor lækkert bilen lå på vejen. Den havde et fantastisk vejgreb, og styringen var meget kontant og direkte. En fornøjelse i de meget skarpe hårnålesving i bjergene, hvor modkørende bilister havde svært ved at holde sin egen vejbane i svingene. Mit helhedsindtryk af bilen er, at den har en lækker finish, og den virker til at være skruet godt sammen.
Fiesta ST fåes både i en 3-dørs og 5-dørs udgave og den fåes i to forskellige udstyrsvarianter:
ST1 indeholder bla. 17″ Alu fælge, stor bagspoiler, dobbelt udstødningsrør og unik ST grill og ST emblem, vejbaneassistenter, valgfrie drivemodes (normal sport og track), ST undervogn, Recaro Performance sæder, Radio med 6,5″ touchskærm og Ford SYNC3, ST gulvmåtter og gearknop.
ST2 indeholder nogenlunde det samme som ST1 – bare i blå nuancer istedet for røde.
Fiesta ST starter på en pris á kr. 274.800,- i en 3-dørs udgave og lander i Danmark henover sommeren.
Se mere på Ford.dk