Uden en ladestander derhjemme?
Det korte svar… Besværligt!
Jeg har testet en Jaguar I-Pace i en uge og da jeg ikke normalt kører i en elbil, så har jeg ikke en lader installeret derhjemme. Det gav mig en del udfordringer, og min tålmodighed og min uvidenhed om det at køre elbil blev i den grad sat på prøve.
Vi startede med at hente bilen i København og skulle så mod Jylland hvor jeg bor, bilen er opgivet til at skulle kunne køre 420-470 km på en opladning. Det kunne den langt fra. Jeg fik den op på omkring 300 km på en fuld opladning, hvilket ikke er ret meget når man skal køre længere ture. Det betød også at vi måtte stoppe i Nyborg og lade i 45 min. Hvilket kun gav os ca. 80 km ekstra at køre på, men det var sent og jeg ville ikke vente længere. Det skal dog siges at jeg havde den i den uge med hård frost og ved godt det tager ekstra på strømforbruget.
Klassisk eller sporty
Men ud over at det faktisk er lidt af en hovedpine at skulle lade en elbil når du er på farten, så kunne jeg godt lide bilen…
Den har et lækkert design, selvom jeg dog vil sige at den ikke helt er hvad jeg ville forvente fra Jaguar da de jo historisk er kendte for biler i mere klassisk og aristokratisk design, hvor den her er en sporty SUV.
Lige den her model jeg fik er en black edition – som ordet siger – er helt sort, dvs. at bilen er gennemført sort både med fælge, lister og interiør. Derudover havde den panorama glastag som var tonet.
Læs også: Se hvad der sker når du IKKE skifter til elbil
Den er gennemført indvendigt i designet af bilen og jeg sad rigtigt godt i bilens lædersæder. Det var nemt at indstille sæderne så de passede til mine korte ben. Det er nemlig ikke alle biler jeg sidder lige godt i. Ulempen var lidt den blanke sorte instrumentering som var meget modtagelig for støv og fedtfingre.
Bilens skærm var forholdsvis nem at finde ud af. Jeg havde dog bare det problem at bilen havde det med at hoppe af og på min telefon i tide og utide og jeg fandt aldrig ud af hvorfor. Og så car bilens indstillinger for mig ikke lige til at finde ud af. Men lærte da infotainment systemet at kende til sidst.
Den model jeg kørte i koster 824.900, – alt inkl. Du kan få en I-Pace med mindre udstyr fra 779.900, –
Bilen er udstyrett med en elmotor der yder 400 hk og den går fra 0-100 på 4,8 sek. Så den er ret kvik, hvilken sælgeren der udleverede den til mig også gjorde mig opmærksom på. Han mente at jeg lige skulle være lidt forsigtig med gassen.
Læs også: Sådan sparer du penge på din kørsel
Jeg ved godt hvorfor han sagde det og ville jeg nok selv havde sagt det samme til en anden kvinde som jeg kunne udlevere nøglerne til. Nu er det bare sådan at jeg har kørt i biler med mange HK før og jeg har også selv en racerbil stående derhjemme. Men der er bare nogle mænd som ser os kvinder som nogen der ikke kan finde ud af at køre bil, – og ærligt – det er heller ikke alle der kan. Men det er heller ikke alle mænd der kan køre bil.
Unik og anderledes
Jeg elsker at have noget alle andre ikke lige har, og det kan Jaguar I-Pace. Den skiller sig ud fra mængden og du ser ikke ret mange andre af dem på de danske veje, eller andre Jaguarer for den sags skyld. Det gør at bilen føles mere eksklusiv. Og den tiltrak sig da også lidt opmærksomhed da jeg handlede ind ved det lokale supermarked.
Hvordan var det så at køre i bilen?
Det var første gang jeg kørte i en elbil, og de kører jo ikke på samme måde som diesel og benzin. Den trækker jævnt og du har ikke rykket fra gearskifte, så det gjorde det var en ny fornemmelse for mig.
Dog var jeg ikke altid lige gode venner med bilens blinde vinkler, som lige netop denne model har mange af.
Opladning, hvordan gik det så?
Bilen havde et Clever abonnement hvilket jeg tænkte ville være nemt, for de er jo alle steder efterhånden. Men så ikke ret meget i Midtjylland og slet ikke ladere med høj kW. Ja faktisk er der slet ingen i Ikast hvor jeg har kontor. Heldigvis fandt jeg en venlig sjæl hus Tesla, som gav lov til at bilen kunne stå hus dem og ladde op.
Et andet problem jeg fik var da jeg ville lade imens jeg var inde og træne i det lokale fitness center var, at der skulle bruges eget lade kabel. Jeg var overbevist om at det lå omme i bagagerummet, men fandt ud af (et par dage efter) at det ligger under motorhjelmen. Det havde jeg ikke skænket en tanke, da der normalt ikke kan være noget under motorhjelmen på en bil.
En af de sidste dage jeg skulle lade bilen på Circle K, kunne jeg ikke få bilen til at lade. Først troede jeg, at det var ladestanderen den var gal med for bilen havde jo ladet fint de andre dage, så den fik jeg genstartet. Men den ville stadig ikke lade. Jeg kontaktede Jaguar som ikke rigtigt kunne hjælpe. Så jeg endte med at køre over til bilforhandleren Bilernes Hus, hvor en rar mand hjalp mig. Bilen var åbenbart indstillet til kun at skulle lade når strømmen være billig – lige der er skærmen i bilen ikke helt intuitiv.
Konklusionen af min første elbilsoplevele: Jeg har følt mig udvidende og ny i det her elbilgame
Men det er okay for selvom jeg synes jeg ved meget om biler, så ved jeg intet om elbiler.
Jeg har følt mig ekstrem dum i den her uge, hvor jeg havde bilen, og manden som hjalp mig med opladning hus Bilernes Hus, spurgte også om han måtte stille et dumt spørgsmål – og lige der måtte han komme med alle de dumme spørgsmål han ville. Han spurgte om jeg havde husket at betale ved lade standeren, og det havde jeg heldigvis. Fejlen lå i at bilen var sat til kun at lade når strømmen var billig. Det flinke mand indrømmede, at det var en af de lidt mere tricky indstillinger og hvor kunne man dog vide det som en førstegangs-elbilist som jeg.
Ville jeg så selv købe en Jaguar I-pace? Nej det ville jeg ikke, for selvom det er en flot bil og den kører godt, så kører den for få km på en opladning til at det vil fungere til mit behov. Men jeg er spændt på at prøve andre elbiler og se hvad der ellers er på markedet. Men til næste gang skal jeg have mig et stik til at sætte i derhjemme, for alt andet bliver for besværligt og langsommeligt for mig.
Tak til Jaguar Danmark for lån af pressebil