Den første testkørsel af den nye Hyundai i10 foregik i sidste uge i Cascais i Portugal. Der blev for bare få år siden produceret mikrobiler i spandevis, men nu vælger de fleste bilproducenter faktisk at sløjfe de meget små biler i modelprogrammet. Hyundai går dog deres egne veje, og har derimod valgt at producere en 3. generation af deres populære model.
Den nye Hyundai i10 har fået et friskt og smart look og lanceres hos de danske forhandlere i foråret 2020. Den er vokset en del i forhold til den forrige model, faktisk 4 cm i akselafstand og 2 cm i bredden og det har givet en mere rummelig kabine samt et bagagerum på 252 liter. I10 kommer til at koste ca. kr. 99.995,- fra start.
I10 har en 3-cylindret 1,0 liters benzinmotor med 67 HK og på trods af, at det er en bil med meget lidt træk, så kører den helt fint, og det er en god bil til små ture i byen eller som ekstra bil. Du kan vælge mellem tre udstyrsvarianter, og derudover så skal du også tage valget mellem et 5-trins manuelt gear eller et nyudviklet selvskiftende manuelt gear a la et automatgear, begge dele laver dog et lille hop i første gear, så om du vælger det ene eller det andet er en smagssag. Jeg synes rent faktisk, at det manuelle gear gør det fint og virker blødt i skiftene. Det selvskiftende gear giver dog en vis form for frihed, og det er lækkert at have mulighed for det i så lille en bil.
Standard i den nye Hyundai i10
- Nødbremse med fodgænger-genkendelse
- Aktiv vognbaneassistent
- Træthedsovervågning
- Fjernlysassistent
- Fartpilot
- Start/stop-knap
- eCall (i10 kan selv fortage et opkald til alarmcentralen i tilfælde af uheld)
Mulighed for opgradering
- Trådløs mobiloplader til nyere smartphones
- Baksensor og bakkamera
- Varme i rat
- 8″ touchskærm
- Navigation incl. skiltegenkendelse
- Bluelink (se beskrivelse nederst)
Læs om vores test af Hyundai i30 N Line her
Hvad lagde vi mærke til, da vi testede den nye Hyundai i10 ?
- Der var virkelig god aflægningsplads både over handskerum, i døre og mellem sæderne.
- i10 havde elruder samt varme i sæderne.
- Der var et fint udsyn fortil og en lys kabine.
Læs mere her om Hyundai´s grønne linie
Nyt fra Hyundai
De tidligere modeller af i10 er, siden bilen kom på markedet i 2008, solgt i 1,1 million eksemplarer i hele Europa.
Det sydkoreanske bilmærke går skridtet videre og lancerer en N Line version af i10 i slutningen af 2020. I det hele taget satser Hyundai på endnu flere N line modeller i deres kommende program.
Hyundai er meget fremme, når vi taler om omstilling til den elektriske fremtid og inden udgangen af 2020 vil 75% af alle deres modeller være elektrificeret.
Vi har testet Hyundai Nexo, læs mere her
Se flere fotos af Hyundai i10 herunder
Jeg tror, at Hyundai har fat i en smart strategi, når de vælger at holde fast i deres lille mikrobil selvom mange af deres konkurrenter sender deres små biler på pension. Der er stadig mange, der skal bruge en lille bybil eller en bil nummer to. I i10 får man en god, lille bil med 5 døre, plads til fire personer, fint design og godt med udstyr i betragtning af at pris ligger lige under de kr. 100.000,-.
Når du bestiller den nye i10 kan du vælge imellem 10 forskellige lakfarver, fire farver i interiør samt to forskellige tagfarver (rød eller sort), sammenlagt giver det 22 forskellige farvekombinationer, så der er rig mulighed for at lege med farverne. Jeg synes, det giver et mere smart og sjovt look med taget i kontrastfarve, men der er selvfølgelig også mulighed for at vælge taget i samme farve som resten af bilen.
Her ses i10 i andre farver:
Kvindernes Bilmagasin var inviteret til Portugal af Hyundai Danmark, men de har ikke haft indflydelse på indholdet af denne artikel.
Bluelink: Tilkobles via din mobil, herfra kan du følge med i trafikken på din aktuelle rute, se vejrudsigten, tjekke brændstofniveauet, låse bilen op og i inde fra huset og som en vildt smart feature må jeg lige nævne, at du kan søge efter din i10 på parkeringspladsen, hvilket er genialt, når man har haft travlt og glemt alt om, hvor man satte bilen, da man ankom et par timer tidligere.