Biltest: Hyundai Nexo- svævende rumskib

Hyundai har lanceret en brintbil der skal konkurrere med de mange elbiler, der kommer i løbet af 2020: Hyundai Nexo. Læs med om vores uge i godt selskab, og med både op- og nedture.

Jeg havde fået en lille forsmag på Hyundai Nexo, da jeg var til informationsmøde hos Hyundai tilbage i september måned. Min nysgerrighed var derfor vakt og jeg så frem til at stifte nærmere bekendtskab med bilen.

Testbilen

Testbilen er en Hyundai Nexo premium. Den kører på brint og har 163 hk. Den udleder 0 i CO2 og koster 660,- i årlig ejerudgift. Den går fra 0-100 km/t på 9,2 sek. Rækkevidden er på op til 666 km.
Nexo’en er ikke godkendt til anhængertræk.

Hvordan kører en brintbil?

Hvis jeg skal beskrive Hyundai Nexo med ganske få ord, vil det være: velkørende eksklusivitet. Nexo er støjsvag og har en god acceleration.
Hvis du har prøvet at køre elbil, er det samme følelse af lethed og fornemmelse af at svæve afsted. Den er rummelig, både i kabinen og på bagsædet og jeg sidder virkelig behageligt i kunstlæder sæderne. Mine tanker ledes derfor hen på et rumskib – bortset fra at tyngdekraften i dette tilfælde sørger for, at jeg trods alt holder fødderne på pedalerne.

Læs også vores artikel om, hvad der rør sig hos Hyundai nu og i fremtiden.

Design på Hyundai Nexo

Hyundai har formået at lave en SUV, som er rummelig, og som samtidig er elegant og smart i designet. Forlygterne med den tværgående lysstribe ser rå ud og giver et godt lys i mørke. De skrå LED forlygter er med til at understrege det smarte look. Kølergrillen kalder Hyundai for “cascading” og harmonerer med de skrå forlygter. Bagenden er rund i formen og her går det skrå look igen på baglygterne, som også er LED, og fuldender designet på bilen.
Jeg er vild med farven på bilen. Den er anderledes, men på en lækker, afdæmpet måde, som passer godt til bilen.

Front af Hyundai Nexo
Tværgående lysstribe mellem forlygterne.
Hyundai Nexo bagende
Den runde bagende brydes af de skrå baglygter.

Følelsen af at befinde sig i et cockpit

Designet i kabinen stikker lidt ud fra normen. Min første tanke, da jeg sætter mig ind i bilen er: “jeg er landet i cockpittet på et fly”. Midterkonsollen er en stor flade af knapper.
Det fungerer fint i mørke, hvor knapperne er lyst op, men i dagslys er der genskin fra forruden og jeg må flytte mig rundt i sædet for at finde den knap jeg skal bruge. Kører du i bilen i en længere periode, vænner du dig formentlig til at benytte knapperne uden at kigge ned.

Cockpit
Velkommen ind i cockpittet.

Interiøret er holdt i en lys, grå/creme farve, der bidrager til det eksklusive udtryk.
Sæderne kan både varme op på en kold vinterdag, og køle ned på en varm sommerdag. De er selvfølgelig også elbetjente.
Jeg tænder for varmen i rattet på denne råkolde november dag. Navigationen i den 12,3″ touchscreen er intuitiv og viser mig løbende, hvor langt der er til næste brintstation. Jeg kan desuden få en oversigt over, hvor meget brint jeg har tilbage i tanken, og hvordan det er fordelt.
Jeg er klar til at indtage de danske veje i mit rumskib.

Hyundai Nexo touchskærm
Skærmen viser, hvor langt der er til næste brint station, og hvor mange km. jeg har tilbage i tanken.
Hyundai Nexo plads indvendigt
Masser af benplads både på for- og bagsæder.

I bagagerummet er der ligeledes god plads til kufferter, klapvogn og indkøb. Det rummer 461 l.

Bagagerum i Nexo
Stort og rummeligt bagagerum på 461 l.

Hvordan tanker man en brintbil?

Det tager kun omkring 3-5 min. at tanke en brintbil. Den tankes på en speciel brint tankstation, som typisk ligger i forbindelse med en almindelig tankstation. Prisen på brint er nogenlunde den samme som prisen på benzin. Produktionen af brint sker ud fra elektricitet indkøbt med grønne certifikater enten på selve tankstationen eller centralt.

Brintbilen er en oplagt konkurrent til elbilerne, hvor mange er nervøse for opladningstiden.
Der findes pt. 7 brint stationer i Danmark. En af dem ligger i Gladsaxe ved København, her beslutter jeg mig for at køre ud og tanke Nexo’en.

Nexo ved tankstation
Hyundai Nexø klar til at blive tanket.

Ved tankstationen er der en god og udførlig vejledning i, hvordan du tanker en brintbil.
Mens jeg står og gør klar til at tanke, kommer en mand kørende og stopper sin bil, blot for at følge med i, hvordan man mon tanker sådan en brintbil.
Jeg følger slavist vejledningen og får sat pistolen i bilen – og så kommer jeg ikke længere. Den grønne lampe lyser ikke, det betyder: ingen brint.
Skuffet må både tilskuer og jeg forlade tankstationen uden at få tanket bilen.

Mislykket tankning af brintbil
Bilen er klar til at blive tanket, men der er ingen brint i tankanlægget.

I dette tilfælde var det blot for at prøve at tanke bilen, men havde jeg stået med en bil der var kørt næsten tom, så havde jeg haft en problem.

Brintstationer i Danmark

brintbiler.dk kan du få en oversigt over eksisterende brintstation. Du kan desuden sende en sms og få en status på, om stationen er i drift inden du kører afsted mod tanken, så du undgår at stå i samme situation som mig.

Der arbejdes kraftigt på at få etableret flere brintstationer i Danmark, og at sørge for at de jævnligt bliver fyldt op. Brintbiler er relativt nye i Danmark, så lad os håbe på, at problemet snart bliver løst.

Vil du gerne køre grønt, men ikke helt klar til brintbil, kunne Hyundai Kona være et godt bud.

Udstyrsvarianter

Hyundai Nexo kan fås i 2 forskellige udstyrsvarianter: Trend og Premium. Basismodellen Trend har meget ekstra udstyr som bl.a. omfatter:

  • Adaptiv fartpilot
  • Automatisk nødbremser m. cyklist/fodgængergenkendelse
  • Elektrisk bagklap
  • Fjernbetjent parkeringsassistent
  • Parkeringssensor for/bag
  • Smart key (nøglefri)

I Premium udstyrspakken får du følgende ekstraudstyr:
Blindvinkel kamera i instrumenteringen, varme i bagsæder, ventilation i forsæder, soltag, Krell lydsystem, tagræling og 19″ alufælge.

Hyundai Nexo kabine
Testbilen har premium udstyrspakken, hvor soltag er standard.

Hyundai Nexo, bilen der selv kan parkere

Kender du det når du finder en ledig p-plads, du får manøvreret bilen ind på plads, og så kan du ikke komme ud, fordi der ikke er plads nok til at åbne døren? Det senarie er slut med Nexo, som selv kan klare den slags parkeringer.
Det fungerer ved, at du finder en ledig p-bås, sætter bilen i P, stiger ud og låser bilen, og så kan bilen ellers manøvreres på plads ved hjælp af “forlæns”- “baglæns” knapperne på fjernbetjeningen. Ligesom vi kender det fra en fjernbetjent bil. Smart og nemt!

Konkurrenterne

Foreløbig er det kun Toyota Mirai (fra 2015), og Honda Clarity (2017) der er konkurrenter på brintmarkedet. Hyundai Nexo er mere i premium segmentet, men jeg tror, at vi i løbet af de næste par år kommer til at se flere brintbiler på gaden.

Prisen på Hyundai Nexo

Prisen på Nexo starter på 599.995,- dkr. Testbilen har premium udstyrspakken og når op på en samlet pris på 629.995,- dkr. Nexo’en kan ikke privatleases.

Konklusion

Hyundai Nexo imponerer. Det er en virkelig velkørende, rummelig bil med masser af udstyr. Den giver en følelse af eksklusivitet, når du lydløst cruiser afsted. Er du nervøs for rækkevidde og opladningstid i en elbil, er brintbilen et rigtig godt valg, hvis du gerne vil køre “grønt”.
Den største ulempe ved brintbilen pt. er muligheden for at tanke. Når den udfordring forhåbentlig snart er løst mener vi, at Hyundai Nexo vil være en interessant spiller på markedet for grønne biler.

Kvindernes Bilmagasin giver Hyundai Nexo følgende stilletter:

DESIGN

KØREGLÆDE

VALUE FOR MONEY

4 ud af 6 stiletter

Hyundai Nexo var venligst udlånt af Hyundai Danmark. Du kan læse mere om deres forskellige bilmodeller på deres hjemmeside.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *