Biltest: Hyundai i30 (2017) Golf i koreansk forklædning

Om Hyundai er begyndt at producere biler i samarbejde med VW, er nok ikke helt sandsynligt. Men én ting er sikkert – Hyundai i30 har nået nye højder og minder mere end nogensinde om en tysk bil – specielt i designet

Det er ikke nogen hemmelighed, at Hyundai ikke har været den mest sexet bil før i tiden, men man fornemmer tydeligt at der er kommet en tysk designer ombord, så Hyundai i30 i dag, nææææsten ligner sine tyske venner.

Første gang jeg så den nye Hyundai i30 på gaden, syntes jeg, at den lignede en VW Golf. Om den så også føltes ligesom en Golf indeni, det var jeg spændt på at prøve.


Bagenden, især, minder om en VW Golf i form af baglygter og hækspoiler

Designet af den nye Hyundai i30 er pænt og nydeligt. Man er gået væk fra det kedelige og knapt så intetsigende udseende som de tidligere Hyundai modeller. Fronten har fået en smadder flot diamant grill af chrome og blinker til én, når solen falder på. Dørhåndtagene i sølv matcher den flotte diamant front og bilen har fået et frækt udtryk i forlygterne, som taler til én.

Hvis vi kigger indenfor i kabinen, så lagde jeg mærke til, at bilen er ret så lav. I denne “SUV tid” hvor alt skal være højt og have høje indstigninger, så sætter jeg mig pludseligt ret langt ned på jorden. Sådan føltes det i hvert fald. Til gengæld har interiøret også fået en opmuntring – rattet er ret lækkert og har nogle flotte linjer, instrumenteringen er enkel og overskuelig og infocentret sidder fint placeret i midten med en tydelig og logisk navigation.

Der er god plads i den nye Hyundai i30. Til trods for at man sidder lavt, så er bagagerummet placeret i en behagelig højde når bilen skal pakkes med klapvogn og tasker. Bunden i bagagerummet er nemlig ret højt, så det føles ret komfortabelt.

Køreregenskaberne er fine, men ikke prangende. Følelsen af at sidde så langt nede, var knapt så behagelig. Jeg savner mit automat gear og lidt flere HK at arbejde med. Men til prisen og som et alternativt til en dyr VW Golf, så synes jeg, at den nye Hyundai i30 gør det ganske godt. Men en VW Golf bliver det nu aldrig.

Læs mere om Hyundai i30 her

Den nye Hyundai i30 får tre stilletter.

Testbilen var en i30 1.0  T-GDI 120hk., Premium. Pris 269.995,-

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *