I 2020 vil ingen blive såret eller dø i en ny Volvo

Professor og Senior Technical Leader Lotta Jakobsson fra Volvo Safety Center i Sverige har mange daglige to-do’s. Hun har været med til at udvikle sikkerheden i Volvobilerne i 30 år og i dag arbejder hun hårdt for at nå Volvo’s mission om 0 ulykker i 2020. Kvindernes Bilmagasin har mødt Professor Lotta Jakobsen til en lille snak om Volvo’s sikkerhed og kvinder i bilbranchen.

Volvo har en vision om 0 ulykker inden 2020. Hvad gør I for at nå dette mål?
Vores vision for 2020, om ingen vil blive såret eller dø i en ny Volvo, er et “mindset”, som hjælper os til konstant at forbedre.
Ved at udtrykke en vision rettet mod 0, kan vi inkludere alle og arbejde for at beskytte alle, i alle situationer.
Nogle situationer er sværere og tager længere tid at forstå mekanismerne bag og dermed hvordan metoderne skal udvikles. Det er her forskningen kommer ind. Det langsigtede, vanskelige og tværfaglige gør vi bedst med andre, derfor min rolle som forsker hos Volvo Cars med en supplerende service på Chalmers University of Technology. Vi har også oprettet et nationalt forskningscenter “SAFER”, hvor vi sammen med 30 andre parter gennemfører international forskning.

Jeg ved, at mange mennesker forbinder Volvo med “sikkerhed” – hvad gør I for at opretholde dette?
Ved at have vores “Circle of Life” måde at arbejde på, bygger vi sikkerhed baseret på vores egen viden. Hvis du har din egen viden, kan du være førende. Alternativet er at du gør som alle andre, og så vil du ikke lede. Gennem årene har vi løbende introduceret nye sikkerhedssystemer, kaldet “verdensførere” som følge af denne arbejdsmetode.
At realisere vores vision betyder, at vi hele tiden skal tænke nyt og dermed skabe øget sikkerhed for vores kunder.

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud som dig?
Mine arbejdsdage er normalt fulde af møder. Mine projekter handler normalt om at opbygge viden og metoder til evaluering og udvikling af kollisionssikkerhed i bilerne. For eksempel arbejder vi hårdt på at udvikle virtuelle modeller af mennesker, som vi kan kollidere biler med på computeren. På den måde kan vi inkludere flere størrelser af mennesker, flere situationer og flere detaljer end brugen af ​​crashdukker.
Da jeg også sidder i ledelsen på både Volvo Cars Sikkerhedscenter og SAFER, deltager jeg i møder af mere strategisk og administrativ karakter. Mine arbejdsdage er meget varierede, og jeg møder mange mennesker fra forskellige discipliner, hvilket altid er meget givende.

Mangfoldighed er vigtig i en organisation i dag, og undersøgelser viser, at flere kvinder giver en bedre bundlinje. Nogle bilproducenter har et mål, at 30% af organisationen på verdensplan skal bestå af kvinder inden 2020. Som kvinde i bilbranchen, hvordan tror du, at vi kan tiltrække flere??
Bilindustrien er stadig relativt manddomineret. I de næsten 30 år, jeg har arbejdet i området, har jeg dog set en stor forandring. Det er vigtigt, at der er både kvinder og mænd i hele organisationen. Blandt ingeniører kan kvinder arbejde bedre, og vi arbejder tæt sammen med skoler og universiteter for at forbedre dette. Jeg tror, ​​at flere kvindelige ingeniører, som mig selv, bliver tiltrukket af at anvende deres viden om noget tæt på mennesket. Vi ser lignende situationer i ergonomi og menneskelige faktorer, hvor andelen af ​​kvinder også er relativt høj. Jeg mødtes i sidste uge på Chalmers University of Technology og diskuterede hvordan vi kunne nå flere kvinder. For eksempel er der i maskinteknik stadig en lav andel kvinder (20-30%), så indsatsen skal starte tidligere. Jeg og mine kvindelige kolleger forsøger at hjælpe med at vise, hvor spændende vores arbejde er.

Professor Lotta Jakobsen og Kvindernes Bilmagasin’ Benedicte Engel til præsentation af den nye Volvo V60 i Barcelona.

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskussionen
Skriv dit bidrag herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *