Jeep Renegade: Kvadratisk, praktisk og overraskende

Lad mig være helt ærlig – det var med visse forbehold jeg modtog Jeep’s nyeste model Renegade, grundet de mange myter og fordomme om de amerikanske biler. Jeg blev meget positivt overrasket og Renegade er både sjov, rå og anderledes på den fede måde. Læs med og bliv klogere på hvorfor.

Jeep Renegade, 1.3 benzin, 150 HK DCT Limited First Edition

Jeep Renegade 1.3 benzin 150 HK DCT Limited First Edition

Det er ikke altid de bedste anbefalinger og største roser vi europæer har til overs for amerikanske mærker. Faktisk har mine primære erfaringer med amerikanske biler været, at de ofte er meget “plastikagtige” indvendigt og nogle brændstofslugere, men Jeep har gjort et godt comeback med deres nye 2019-udgave.

Kørekomfort

1.3 benzinmotoren med 150HK gør det overraskende godt taget motorstørrelsen og hestekræfterne i betragtning. Jeg havde en følelse af at sidde i en kvik bil det meste af tiden. Automatgearet var, som man kan opleve ved mange ”mindre” motorer, en smule tøvende ved igangsættelsen, men det er nok et spørgsmål om temperament. I stedet kørte jeg indimellem med manuelt gear, for rigtigt at kunne mærke bilens egentlige optræk og den var ganske kvik!

Affjedringen er en smule hård, men så længe din kørsel foregår på flad vej, så gør det ikke så meget. Skal du derimod over et bump eller kant, så mærker du en hel del. Dens høje tyngdepunkt gør ligeledes, at du ”kastes” en smule rundt i bilen under sving. Styretøjet er en anelse tungt, men i Renegade føler du blot at du styrer en stor bil og når først man har kørt et par minutter, så tænker man ikke længere over det. Det er bare et plus!

Renegade vinder stort på sit store udsyn. Dens kantede forudeparti giver et godt udsyn og bagi er der kun få blinde vinkler. Jeep Renegade føles som en stor bil med plads! Bagsædet skal ikke have alt for langbenede passagerer, men bagagerummet er højt og jeg er sikker på at du kan have (næsten) alt du behøver med til en god ferie – resten kan komme på taget.

Bagagerummet er rummeligt og den høje bagende gør rummet ekstra stort. Pas dog lige på næsen når du åbner bagklappen, den åbner op i fuld længde!

Design

Interiøret er ikke prangende, men der er hvad du behøver. Instrumentbrættet er “almindeligt” med touch screen og afrundede knapper, og faktisk kunne det godt have været lidt mere råt og autentisk. Den har trods alt rødder i en militær off-road bil. En meget brugbar feature er bla. den konstante skiltegenkendelse, hvilket snart bør være standard i alle biler efter min mening. På den måde ved du altid hvor hurtigt du må køre hvorend du er. Ligeledes var der masser af opbevaringsmuligheder til flasker og andet praktisk. Små lækkerhedsdetaljer finder du ikke i Renegade – til gengæld har du en makker der kan den tages med hvorend du ønsker – på stranden, skoven eller i byen.

Er du til ikonbiler og har du ikke noget imod at skille dig ud i trafikken, så synes jeg bestemt at Renegade er et godt bud på en funktionel, eye-catchy, prisfair bil. Er du til ikonbiler ved du nok også, at man bør forvente et højere værditab grundet den ofte begrænsede kundegruppe, til gengæld skiller du dig ud i trafikken på den fede måde.

Den er oplyst til at køre 15,6km/l ved blandet kørsel, så du skal forvente en tørstig, men sjov bil.
Jeep Renegade kan fås fra 279.990kr og vores testbil med automatgear, soltag og 19″ alufælge ryger op på 353.990kr.

DESIGN

KØREKOMFORT

VALUE FOR MONEY

Bilen blev afhentet ved Terminalen i Aarhus hos deres indskrivningsafdeling af nogle meget hjælpsomme og servicemindede medarbejdere.

Læs mere om Jeep da vi anmeldte en Jeep Compass

#Jeep #Renegade

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *