Kønsdiskriminering i bildesign

I anledningen af Kvindernes internationale kampdag 2019 har Kvindernes Bilmagasin set nærmere på ligestilling inden for bilindustrien, nærmere betegnet ligestilling i sikkerhed.

Ulykkesstatistik
Er du 176 cm. høj og vejer 77 kg? Så kan du stole på de stjerner din bil har fået i en crashtest. Hvis ikke, så er din bil ikke så sikker som producenter gerne vil have dig til at tro. 
Et amerikansk studie viser, at risikoen for alvorlige skader i et biluheld er 47 % højere for kvinder end mænd. Moderate skader er 71 % højere og risikoen for en dødelig udgang i et biluheld er 17 % højere for kvinder. Det skyldes, at biler ikke er designet og testet ud fra en menneskelignende kvinde. 

Siddeposition
Vi kvinder sidder ofte længere fremme, når vi kører bil, da vi i gennemsnit er lavere end mænd. Benene er placeret tættere på pedalerne, og vi sidder mere oprejst for at få et bedre overblik ud over instrumentbrættet. Det er dog ikke ”standard position” og kvinder betegnes som ”ude af positions førere” Det betyder, at vi er i højere risiko for indre skader ved front kollisioner. Vores knæ og hofter er placeret i en anden vinkel som gør dem mere sårbare. For at opsummere, vi sidder helt forkert!

Kvinder er desuden mere udsatte ved påkørsler bagfra. Vi har færre muskler i nakken og øvre torso, hvilket øger risikoen for piskesmæld skader. Faktisk op til dobbelt som meget som mænd. Bilernes design er med til at forstærke denne risiko. Svenske forskere har påvist, at moderne bilsæder er for faste til at skærme kvinder fra piskesmæld skader. Kvinder bliver simpelthen kastet for hurtigt frem, da vi i gennemsnit vejer mindre end mænd, og det er den bageste del af sædet ikke bygget til. Biler er nemlig designet ud fra en crash test dukke, baseret på en gennemsnitlig mand. 

Crash test dukker blev introduceret tilbage i 1950 og designet ud fra en gennemsnitlig mand. Den dukke, der oftest bruges, er 176 cm. høj og vejer 77 kg. Altså en både højere og tungere person end en gennemsnitlig kvinde. 

EU pris til kvindelig svensk forsker 
Astrid Linder, forskningschef hos VTI har netop vundet en EU pris for sin research om kvindelige crash test dukker. Det har taget hende 10 år at få finansieret research på området, og adskillige flere at få udviklet en prototype. 

 I 2018 deltog hun i en Road Safety on Five Continents konference i Syd Korea, hvor hun gennemgik EU regulativerne for crash tests. Ingen af testene havde krav om en menneskelignende korrekt kvindelig crash test dukke. Sikkerhedssele-, front- og side kollisions testene kræver alle en mandlig dukke.

Der er dog en EU test, der kræver en ”5 % kvinde”, som skal repræsentere den kvindelige del af befolkningen. Kun 5 % af kvinder er lavere end den dukke, men der er adskillelige huller i dataene. Fx testes den kun på passagersædet. Vi har således ingen data for, hvordan en kvindelig fører vil blive påvirket, hvilket ellers er ret interessant, når vi nu har en ”forkert siddeposition”. Desuden er det ikke en rigtig kvindedukke, men blot en nedskaleret mandlig dukke!

EuroNCAP har tidligere oplyst, at de siden 2015 har brugt både kvinde og mandedukker i deres frontkollisionstest og at dukken er en menneskelignende kvinde – når de data er tilgængelige. EuroNCAP erkender, at de af og til bruger en nedskaleret mandedukke, men kvinder er ikke nedskalerede mænd. Vi har en anden muskelmasse, en lavere knogletæthed og afstanden på ryghvirvlerne er anderledes. Selv vores kroppes svaj er anderledes. Disse forskelle er altafgørende, når det kommer til skadesraten i bilulykker.

I 2020 introduceres en ny og opdateret mandlig testdukke med nye specifikationer, dukken hedder THOR50M. Astrid Linder arbejder på det, hun kalder den første kvindelige, vellignende crash test dukke. Pt. er det kun en prototype, og hun forsøger at få EU til at gøre test på en kvindelig dukke til et lovkrav. Teknisk set, siger hun, er det allerede et lovkrav ifølge artikel 8 i Treaty of the Functioning of the European Union ”i alle aktiviteter skal Unionen forsøge at eliminere uligheder og promovere ligestilling mellem kvinder og mænd”. Med 47 % højere risiko for at kvinder kommer til skade i en bilulykke er der vist grobund for at arbejde mere med ligestillingen på det område.

Det er på tide at bilproducenterne begynder at designe biler, hvor der er fokus på sikkerheden, både for mænd og kvinder.  

Så næste gang du er på udkig efter ny bil, så spørg ind til, om bilen er testet med kvindelige testdukker, og hvor mange stjerner den har fået. De stjerner, bilen normalt får, gælder kun, hvis du er en gennemsnitlig mand. Rent statistisk dækker 5 stjerner 90 % af den mandlige befolkning mod kun 30 % af den kvindelige.

Det er på tide at bilproducenterne sætter foden på speederen og begynder at fokusere på den kvindelige del af befolkningen. 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *