Biltest: Mazda 6 (2018) Den overlegne familiebil

Står der ny familiebil på ønskelisten, så kig endelig med her. Kvindernes Bilmagasin har testet den nye Mazda 6, som klart er en overvejelse værd, når familien skal købe ny bil næste gang.

Mazda 6

Mazda imponerer voldsomt i øjeblikket med sine mange nye modeller. Den ene model efter den anden introduceres med den sidste nye teknologi og et smart design. Den nye Mazda 6 er ingen undtagelse. Udstyrslisten er lang allerede i Vision-versionen, som er standard med bl.a. Navigation, Head-up-display, automatisk nødbremse, vejbaneassistent og meget mere. I Premium-versionen som jeg testede, er der desuden parkeringssensorer for og bag, 360 grader monitor, varme i rattet m.v…..

Lane Keep Assist er i Mazda 6 indrettet således, at der høres et advarselssignal, hvis man skulle glemme at blinke, inden der skiftes vejbane. Derudover mærkes modstand i rattet, og man tvinges tilbage i sin egen vejbane. Jeg synes umiddelbart, at det er genialt til de lange ture, som en slags træthedsalarm, men til daglig kørsel virker det nærmere til irritation, og der ville jeg nok vælge at slå funktionen fra.

De 17″ aluminiumsfælge matcher perfekt til bilens lak. De er hverken sorte eller sølv, men derimod i mørkegrå alufarve – godt tænkt.

Mazda 6 kunne meget vel gøre sig godt på en lang bilferie sydpå. Den er utrolig rummelig både for og bag, har behagelige sæder og til børnene er der god aflægningsplads til Ipad´en eller Anders And bladet i lommerne bag forsæderne.

Også bagagerummet er dejligt rummeligt til køreturen sydpå. Et par kufferter og sportstasker er der helt sikkert plads til. Den lave læssekant gør det hele meget nemmere, når man skal svinge den tunge bagage op bag i bilen.

Spiller du eller din bedre halvdel golf er der sagtens plads til udstyret. Der kan snildt ligge en golfbag på langs, hvilket ikke er muligt i flere andre biler uden, at du bliver nødt til at tage noget udstyr ud.

Mazda 6´ er udstyret med en Start/Stop-knap og en smart lille nøgle, som du sagtens kan have i lommen eller tasken under kørsel, men hvis det skal være helt optimalt, burde der også have været et touch-system i dørhåndtagene, så det kunne lette åbne- og lukkefunktionen endnu mere.

Interiør og paneler er i læder med stikninger, og det giver et varmt og eksklusivt look i forhold til mange andre biler med plastpaneler.

Den 8″ berøringsfølsomme farveskærm er nem at betjene enten med touch eller med drejeknappen syd for gearstangen. Ved parkering var jeg godt hjulpet på vej af parkeringssensorerne og den 360 graders monitor.

Head-Up-displayet er et felt med informationer, der ses i forruden, i dette tilfælde “km/t, skilteinformation og navigation”. Til at starte med følte jeg at blikket blev en smule forstyrret, men jeg tror nu, det er en tilvænningssag, for det gode er, at man ikke behøver at flytte blikket fra vejbanen. Hvem ved, måske kommer Head-Up til at blive ens bedste ven på køreturen, især i disse fartkontroltider, hvor man føler sig ekstra nødsaget til konstant at tjekke bilens hastighed.

Fronten på bilen er super flot med et diamantlignende gitter, som dog er i sort, men det gør bestemt ikke udseendet ringere. Tværtimod ser fronten meget muskuløs ud.

Udgaven jeg kørte var en stationcar Premium med 2 liters benzinmotor og 165 HK til kr. 316.998,-. Prismæssigt får man en dejlig bil og masser af udstyr for pengene. Jeg synes, bilen kørte rigtig godt og føltes behagelig, dog var den noget tung i optrækket, for der skete simpelthen ikke nok, når jeg trykkede på speederen. Alligevel vil jeg anbefale bilen som et rigtig godt valg til familien eller til sælgeren på de danske landeveje.

Den Nye Mazda 6 får 4 ud af 6 stilletter

Læs mere på Mazda.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *