Jeg har haft fornøjelsen af at testkøre Mercedes to nye B-klasse udgaver: B180 og B220. Det var i sandhed en fornøjelse at prøve begge biler trods den store forskel i udstyrspakkerne. Jeg fik et rigtig godt indtryk af, hvad ambitionerne med den nye Mercedes B-klasse byder på, formentlig i håbet om at få aflagt sig morfar-looket – det lykkes dog ikke helt, men bedøm selv.
Den sølvgrå B180’er er en benzinmotor med 136hk, automatgear og ”kun” udstyret med metallak og Apple Carplay og Andriod Auto, hvilket fik udstyrsprislisten op på 19.088kr. Det gav altså en fornemmelse af, hvad den ”rå” b-klasse indeholder, hvis man ”nøjes” med standardudstyrspakken. Og den byder ærlig talt på en masse godt!
Den røde B220’er er en dieselmotor med 190hk og har en udstyrspakke på 166.631kr. For denne ”nette” sum får man bla. en Premiumpakke plus (50.000kr) der indeholder panoramatag, KEYLESS-GO, mulitibeam LED-forlygter, memorysæder og meget mere. Desuden er den udstyret med AMG designlinjen (25.000kr) der blandet andet indeholder lædersportssæder og AMG bodystyling med skørter, der giver bilen et mere sporty look.
Design
Det nye design på B-klassen, med den sænkede bagende ift forgængeren, gør udtrykket en smule mere chic og sporty. Den tenderer næsten til en høj udgave af A-klassen, men så alligevel ikke helt grundet det høje tag og stadig praktiske look. Selvom B220’eren var blevet iklædt alskens udsmykning i form af skørter, hurtige fælge og en diamantfrontgril, der nærmest viser tænder til de forankørende, så forbliver B-klassen stadig mere familievenlig og praktisk appellerende.
Indvendigt
Med udgangspunkt i B180’eren, der har cognacfarvede ARTICO kunstlædersæder og med tanke på B220’erens sportssæder, så gør begge biler det virkelig godt indvendigt. Jeg kan dog snildt nøjes med B180’erens pakke hvad interiøret angår – det er lækkert, classy og så er brunt læder lige mig.
Det helt spektakulære i begge biler er det nye MBUX-infotainmentsystem, der fordeler sig over 2 skærme og som kan styres fra en touchpad eller en sort touchknap på rattet – sågar også ved stemmestyring startende med ”Hey Mercedes” efterfulgt af den ønskede funktion. Og stemmestyringen virker bare! Sirifunktionen på min iPhone kan godt pakke sammen, hvad stemmegenkendelse angår. Den virkede faktisk næsten for godt, da jeg sad og sang med til en sang i radioen, hvorefter den sagde ”How can I help you?”
I infortainmentsystemet kan man styre alt fra kabinevarme, navigation, multimedier, og meget mere. I det hele taget en meget intuitiv interface der bestemt gør, at man hurtigt bliver bekendt med bilens mange funktioner i begge displays.
B220’eren udstyret med Premium Plus pakken (50.000kr) har ligeledes en fed feature i det ambiente lys der har over 60 farvemuligheder, til at lyse kabinen op. Der skulle derfor være rig mulighed for at få sin yndlingsfarve i kabinen, hvis man er til den slags. Ikke et need-feature, men dog ret blæret synes jeg.
Kørekomfort
B220’erens sædekinetic er en rigtig fed feature, hvis man skal køre lange turer. Med sædekineticfunktionen laver sæde og ryglæn små justeringer under kørsel, så man ikke har siddetrykket på underben og bagdel samme sted. Selv i B180’eren uden sædekinetic, for en kvinde på 1,60m, er der dog rig mulighed for at få optimale siddeindstillinger ved justering af både sæde og ryglæn, hvilket gjorde kørekomforten rigtig lækker i begge biler.
Motor
Motoroplevelsen i bilerne er dog med god grund forskellige. 180’eren med sin benzinmotor og 136 hk holdt op imod 220’erens dieselmotor med 190hk, er næsten som at sammenligne pære med banan. Benzineren kom en smule på arbejde ved 120km/timen på motorvejen. Her skifter den flere gange imellem 6. og 7. gear, hvilket er en smule forstyrrende. Benzinmotoren er ligeledes en smule træg når man skal have bilen i bevægelse fra fx et lyskryds og nogle gange føles det som om at man hoster sig i gang, trods det at bilen har automatgear.
Dieselmotoren (B220) med 190hk og en accelerationshastighed på 7,2 sek fra 0-100km/timen er derimod en fornøjelse ved både by- og motorvejskørsel. Den er kvik i optrækket og ligger stabilt på motorvejen – også ved de høje hastigheder. Begge biler har til gengæld et acceptabelt støjniveau i kabinen.
Alt i alt to forskellige biler hvad angår motoroplevelsen og indholdet af ekstraudstyr. Ikke desto mindre, så med udgangspunkt i 180’eren, så får man rigtig meget lækkerhed for pengene, men brændstoføkonomien i benzinmotoren imponerer ikke på et efterhånden meget ”eco-fokuseret” marked i Danmark. Jeg synes derfor priserne på begge biler ender højt taget markedets udbud i betragtning.
DESIGN: (begge biler)
KØREEGENSKABER:
B180
B220
VALUE FOR MONEY:
B180
B220
Læs mere om det nye B-klasse på Mercedes-Benz’ hjemmeside