Mitsubishi Eclipse Cross: En overset japaner fyldt med lækkerier

Det er længe siden, der har været nyheder fra Mitsubishi. Men pludselig en dag kom den nye Eclipse Cross frem fra sit skjul. Hvad var nu det for en fisk? Kvindernes Bilmagsin har kigget nærmere på den oversete japaner.

En søndag morgen sad jeg og pladrede i min søndags berlinger (læs. Berlingske Tidende..  og ja, jeg hører til en af de få typer, der stadig elsker at læse papir-avis). Anyway, jeg nåede til bil tilægget, og pludselig fik jeg øje på en annonce for Mitsubishi. Min aller første tanke var “Gud – eksisterer de endnu?” Det er godt nok længe siden, vi har hørt noget fra Mitsubishi. Sidste gang, jeg hørte fra dem, var, da de kørte kampagne med deres ASX model. Er det måske 3 år siden?

Tilbage til min berlinger og annoncen for Mitsubishi. “Cross Eclipse” hed den og den så virkelig fed ud.
Jeg fik straks arrangeret en test bil, så jeg kunne få lov til at kigge nærmere på denne spændende nye model.

Mitsubishi Eclipse Cross Intense+ Aut. 163 hk hed den, som tilsyneladende er første Mitsubishi, der er skabt ud fra deres nye vison, som går ud på, at de fremover vil fokusere på 3 hovedområder: Sharp design, Driving Dynamics og Cool Tech. Det lyder spændende. Og måske ret så fornuftigt af Mitsubishi at tænke lidt nyt, så vi kan få mærket støvet lidt og ført frem i lyset.

Hvad er det så for en fisk? Eclipse Cross er en stor familie SUV med plads til hele familien. Som mange andre SUV´er ser den stor ud uden på, men den føles abslolut ikke stor at køre.

Designet på Eclipsen er der sikkert mange meninger om. Fronten synes jeg er flot, og den ligner en ægte firhjulstrækker. Bagenden er lidt underlig – med en baglygte som går tværs igennem bagruden, så bagruden er todelt. Det giver mig et indtryk af, at Japanerne for alvor er begyndt at designe futuristiske biler. Jeg er sikker på, at de selv synes, det ser mægtig smart ud.
Intet er så skidt, uden er det er godt for noget andet – den lidt akavede bagklap giver en balsal af et bagagerum. Perfekt til en småbørnsfamilie som min.

Selvom designet udenpå er en smule akavet, så er der fyldt med lækkerier indvendigt. Isabella og jeg fik kigget på stjerner, da vi kørte hjem fra julefrokost en aften. Det var et hit. Det store panoramatag får kabinen til at føles dobbelt så stor, som den egentlig er. Meget lyst og lækkert. (hvis ellers solen gad at skinne på denne årstid)

Interiøret og hele telematikken, altså navigation og styreenheden synes jeg, er en smule gammeldags. Den lille plade bag gearstangen er et forsøg på at lave et touchpad, som styrer alt, hvad der foregår på skærmen. Her må jeg nok erkende, sorry Eclipse, at der er mange af de andre konkurrenter, som er meeeget længere fremme. Det virkede en smule gammeldags. Og for at være ærlig brugte jeg det slet ikke, da jeg skulle finde vej – men istedet min egen telefon med google maps.

En af de lækkerier, jeg var allermest fan af, var varme i rattet. Helt ærligt – det er altså bare en lækker luksus – især på denne årstid, hvor man konstant går rundt med blå fingre, fordi de er ved at fryse af. Og ikke nok med det, så havde Eclipsen også varme i forruden. Nu fik jeg ikke testet det pga. plus grader, og det er jeg faktisk lidt ærgerlig over. Jeg havde GLÆDET mig til at komme ud en frost morgen og trykke på knappen, samtidig med at jeg spejdede over hækken til naboen som stod i sit ansigts sved og skrabede is af. Hehe. Nå, men det må vente til en anden gang

Eclipsen, jeg lånte havde 163 hk og et dejligt automat gear. Den kørte fint, og selvom den lød en smule anstrengt, når jeg rigtig gav den gas, så befandt jeg mig rigtig godt i den. Jeg sad dejligt og havde et fantastisk udsyn. Indstignings-højden var fremragende for alle, som har lange ben eller dårlig ryg.
Bilen havde en hulens masse sikkerhedsudstyr. Så selvom teknikken virkede en smule forældet, så synes jeg, den kom rigtig godt efter det på sikkerheds-siden. Den havde bla. blind spot i sidespejlene,  collision prevent, adaptiv fartpilot for bare at nævne nogen.

 

Mitsubishi Eclipse Cross får 3 stilletter ud af 6.

Bilen fåes fra kr. 283.881,-
Testbilens pris kr. 398.925,-

0 svar

Skriv en kommentar

Deltag i diskussionen
Skriv dit bidrag herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *