Undskyld, du mener vel Formel 1? Det var spørgsmålet jeg fik mange gange, da jeg skulle til Monaco og se Nissan køre Formel e. Ja, du læste rigtigt – Formel e er Formel 1’s udgave af racerløb med elektriske biler. Det er 9. gang det afholdes og Formel e er verdens mest innovative motorsportsgren pga. State-of-the-art teknik og den grønne profil. Samtidig er det er kåret som den næst mest populære motorsportsgren i verden.
I min efterhånden mange år i bilverden, har jeg endnu aldrig oplevet et vaske ægte Formel 1 Racerløb, så da Ann fra Nissan ringede og spurgte om jeg ville med til Formel e i Monaco, lød der et rungende JA.
Jeg har deltaget i en del Copenhagen Grand Prix herhjemme og har altid været dybt fascineret af motorløb, adrenalinsus, duften af brændt gummi og benzinos. Og imens vi taler om benzinos, så er det duften af solcreme, Moet Champagne, espresso kaffe og de nybagte Pain au Chocolat der dufter af til et Formula e racerløb. Her er absolut ingen benzinos, men til gengæld en meget finurlig lyd!
Læs også: Ny Hyundai i ekstravagante klær
Hvordan kan det nu lade sig gøre sidder du sikkert og tænker. Med en vis rækkevidde på en elmotor er det vel begrænset hvor meget du kan bruge en elmotor på en racerbane?
Jo jo, det skal jeg da lige love for at man kan!
“The cars is the Most efficiency Car on the planet” sagde Motorsport Director Tommaso Volpe, da vi mødte ham nede i teltet ved bilerne.
Bilerne er udstyret med 2 meget kraftige elmotorer, en på 250 KW foran og en på 350 kW bag i. De kan lynoplade med op til 600kw, dog maksimalt i 30 sekunder ad gangen pga. varmeudvikling. Løbsbilerne præsterer op til – hold nu fast – 320 km|t og 0-100 på 2,8 sek. Det er en vandvittig høj fart og egentlig ret frygtindgydende når du sidder blandt publikum og bilerne kommer susende rundt om hjørnet og der kun er en armslængde imellem dig og racerbilerne. Sådan næsten da. Nå, men det skal man nok ikke tænke for meget over..
Dagen før løbet fik jeg lov til at hilse på kørerne for Nissan. Nissans to kørere hedder Norman Nato og Sacha Fenetraz. Sacha er en ung rookie på 23 år og Norman er 30 år. De andre journalister stillede alle mulige tekniske spørgsmål om de her meget innovative racerbiler, men hos mig brændte der er spørgsmål, som jeg var nødt til at spørge.
Læs også: NIO’s magiske Nordlys
Har I et ritual inden I sætter jer ned i Formula e raceren? De grinede begge højlydt og trak en lidt genert mine frem. “Det har vi” svarede drengene. Men den holder vi os for os selv, smilede de skævt.
Formel e skiller sig meget ud ift. Formel 1. Deltagerne skal tage hånd om forskellige ting under både træning og løb. Under løbet skal deltagerne i fastlagte tidsperioder aktivere ekstra 50kW (Attack mode) for at sikre at batteriet ikke løber tør for strøm.
Det var utrolig fascinerende at sidde der – foran to vaske ægte racerkørere, som begge har forståelsen for og kan praktiseringen af energistyring og energiforvaltning til finger spidserne – det er netop dette, som er Formel e sportens DNA.
Lidt om Formel e
Første Formel E løb var den 13. September 2014 i Beijing . I år er 9. Sæson. Banen i Monaco er 3,3 km og er samme bane som formel 1 og løbet afvikles på en enkelt dag
Der er stor prestige forbundet med sejre i Monaco på grund af de eksklusive og glamourøse omgivelser og racerbanens berømte historie. Der er stor forskel på målgrupperne på henholdsvis Formel 1 og Formel 1. Formel 1 er 55 år og Formel e fans er gnst alder 27år og 50% af dem er kvinder.
Det koster fra 800.000 euro og bygge en Formula e bil. Formel e er verdens mest innovative motorsportsgren pga. State-of-the-art teknik og den grønne profil. Og er kåret som den næst mest populære motorsportsgren i verden
Ritual eller ej. Nissan fik en flot 4. Plads, hvilket er utrolig stærkt gået set i lyset af at de var det eneste “main-stream mærke” som havde kastet sig ud i at bide skeer med bla. Porsche, Jaguar og McLaren. Godt kæmpet Nissan og Tillykke med den flotte placering.