Peugeot 2008 – Den nye city SUV generation.
Bilen har fået en fuld make-over – både udvendigt og indvendigt og det sætter konkurrenternes design på en prøve. Peugeot 2008 passer perfekt både til byen og til landet, her får du en mindre, men rummelig bil til dit daglige behov.
Fakta om testbilen
Peugeot 2008 Allure, BlueHDI 130HK.
4-cylinderet diesel på 1,5 liter. 8-trins EAT automatgearkasse. 20,4 km/l. Bilen går fra 0-100 km/t på 10,1 sek. Peugeot 2008 er en SUV i forklædning af en 208-platform. Testbilen havde bl.a. dette standardudstyr:
- LED forlygter og kørelys
- Drive mode indstilling (ECO, Normal og sport)
- Automatisk nødbremse
- Safety Pack
Og meget mere.
Peugeot 2008 kan fås med anhængertræk og må trække 1200/640 kg. Anhængervægt med-/uden bremser.
Design
Eksteriør
Peugeot 2008 er bygget på PSA Groups nyeste platform, CMP (Common Modular Platform) og der er meget, som er bevaret fra Peugeot 208’eren. Franskemændene er kendt for deres flotte design og det kan jeg kun være enig i – Fronten er formidabel og giver ret råt og sexet look.
Interiør
Indvendigt præger et digitalt instrumentbord kabinen som vender mod føreren og det er behageligt, da det giver føreren bedre mulighed for at betjene instrumentbordet. Lækre detaljer springer i øjnene – både som fører og passager. Detaljer som gør det overordnede indtryk af bilen bedre. Det er nemt at komme ind og ud af bilen, dog kan det volde problemer, hvis du er over en 185 cm høj, da du sikkert vil ramme hovedet imod kanten når du sætter dig ind i bilen. Sikkerhedsselen kan ikke indstilles i forhold til højde, dette er ærgerligt. Du sidder behageligt i bilen og der er fin plads. Det som er et kæmpe plus og et cadeau til Peugeot, er at du kan sidde og snakke stille og roligt i bilen ved 110 km/t, der er ikke meget støj i kabinen.
Som der kan ses på billedet, er rattet ikke så stort og det kan for nogle volde problemer med at se det digitale instrumentbord for føreren. I testbilen var der Head-Up display, så vi kunne følge med i hastigheden. Det flade i bunden af rattet er med til at gøre det mere sporty.
Bagsæde plads
Pladsen bag enten fører eller passagersiden er ganske fin. Som passagerer kan du sagtens komme nemt og bekvemt ind og ud af bilen.
Bagagerummet er ganske udmærket – hvis man er 4 voksne som skal på en lang ferie, kan der dog opstå pladsproblemer. Til hverdagsbrug er bagagerummet ganske fint og der er endnu mere plads, hvis du løfter dækkenet. Her er der mulighed for at opbevare de nødvendige genstande til din bil.
Udstyr
Der er meget udstyr som er standard og det giver Peugeot en fordel. Vi prøvekørte udstyrsvarianten Allure.
Der er meget udstyr med for pengene og du kan selvfølgelig tilføje mere, hvis du ønsker det. Hvis det er en mulighed, vil jeg klart anbefale at man tager Allure varianten som minimum, da du får det mest gængse udstyr, så der både kan være plads til sjov i hverdagen. Det giver dig også den komfort du har brug for, hvis du skal på længere ture eller har langt på arbejde.
Peugeot 2008 El udgave
Senere på året kommer 2008 også som en ren elbil og vi glæder os til at teste den. Teknologien er denne samme som i 2008 udgaverne i benzin og diesel. Den har en officiel rækkevidde på 310 km.
Biltest af Peugeot 2008 Allure
Overordnet set er det en god og solid all around bil. Det er en bil, som har en god størrelse, som både kan benyttes inde i byen, men også ”på landet”. Det som er et kæmpe plus, er at det er en SUV, så man ikke skal sætte sig ned i bilen, men stige ind i bilen. Det flotte design er uimodståeligt og giver konkurrenternes design en overhaling. Der er 3 forskellige Drive Modes: ECO, Normal og sport – Det er klart sjovest at køre i sport, da bilen accelererer bedre og har et bedre gearskifte. I ECO kan bilen virke lidt sløv f.eks. når du skal køre over for grønt eller skal overhale en bil på motorvejen. Det kan helt klart anbefales at tage bilen med EAT 8-trins automatgear, da det fungerer fint og det er nemt inde i byen at træde på speederen og ikke skulle tænke på at koble ud hele tiden. Den går langt på literen og det er en fordel, både i forhold til miljøet, men også i forhold til brændstofsforbrug og grøn ejerafgift.
+/- ved Peugeot 2008
+ Design eksteriør, City SUV, nem at stige ind og ud af.
– Sikkerhedsselen kan ikke indstilles, hård undervogn, problemer med pladsen, hvis du er over 185 cm høj.
Konkurrenterne
Konkurrenterne er Renault Captur, Suzuki Vitara og Mazda CX-3. Dette er 3 udmærkede biler af samme kaliber – om end at Mazda CX-30 er lidt dyre. Jeg ville vælge Peugeot 2008, da den vinder på design og har det nyeste indenfor teknologi.
Læs vores first drive af den nye Renault Captur i Grækenland. Du kan også læse vores biltest af Mazda CX-30.
Prisen på Peugeot 2008
Peugeot 2008 fås fra 209.990, -. Testbilen har en pris på 279.990, – dkr.
Konklusion på Peugeot 2008
Overordnet set er Peugeot 2008 en god og solid all around bil. Det er en bil, som har en fin størrelse, som både kan benyttes inde i byen, men også ”på landet”. Den har en konkurrencedygtig pris, som gør den attraktiv for mange. Den er en prøvetur værdig. Hvis du ønsker en god bil at stige ind i uden, at den skal være alt for stor, er 2008 et godt bud. Jeg vil klart anbefale, at man tager bilen med automatgear og Allure pakken, da det er der du får mest for pengene. Du skal blot gøre dig overvejelserne når du sætter dig ind i bilen, om du kan indstille rat og sæde, så det passer til dig og din sikkerhed.
Stiletter
Kvindernes Bilmagasin giver Peugeot 2008 Allure følgende stilletter:
DESIGN
KØREGLÆDE
VALUE FOR MONEY
Denne artikel er skrevet af vores søde praktikant Josefine Vang Jacobsen.
Peugeot 2008 var venligst udlånt af Peugeot. De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.