Så meget MERE slides dækkene når du kører elbil

Flere og flere elbilejere klager over den korte levetid for bilens dæk. En tysk undersøgelse viser, at dækkene på en elbil slides op til 30 procent hurtigere end dækkene på en benzinbil. Kan det så pludselig ikke betale sig at køre elbil længere? Jo det kan. Se HVORFOR i denne artikel.

 

Elbiler slider dæk

Så meget slides dækkene

Jeg glemmer aldrig første gang, jeg satte mig bag rattet i en Tesla, tændte for elmotoren og trykkede speederen i bund. Det var den vildeste oplevelse. Det føltes næsten som at sidde i rutchebanen i Tivoli. Eller når metroen i København sætter i gang. Den måde man bliver slynget tilbage i sædet og mærker kraften helt ind i kroppen. Det siger lidt om, hvor meget kraft der ligger i disse elmotorer.

Ifølge en Tesla-ejer, som vi har talt med, blev hans sommerdæk slidt ned efter bare én sæson og omkring 9.000 kilometer. Det samme er også set hos BMW X5 hybrid-ejere, som oplevede, at dækkene bag på bilen blev meget hurtigere slidte end forhjulene – på grund af den tunge batteripakke i elmotoren, der er placeret lige over baghjulene.

Slidt dæk

Et tydeligt slidt dæk. Læg mærke til krakeleringen i venstre side.

Der er flere grunde til, at elbiler, der kører på “normale” dæk, slider hurtigere end dækkene på en benzinbil.

Batteripakken i en elbil er meget tung. Dette alene betyder, at dækkene på en elbil er mere udsatte for slitage. Derudover har motoren i mange elbiler betydeligt højere drejningsmoment lige fra starten. Det betyder, at accelerationerne er stærkere og sliddet dermed kan være større.

Han siger også, “at mange elbiler også kører med højere tryk i dækkene for at kompensere for den øgede vægt. De kræfter, som dækkene på en el udsættes for, kan bedst sammenlignes med en stor, tung bil med en meget stærk dieselmotor. “, mener Georg Nielsen.

Adm. Direktør for Continental Dæk Danmark Georg Nielsen

”De kræfter, som dækkene på en elbil udsættes for, kan bedst sammenlignes med en stor, tung bil med en meget stærk dieselmotor. Derfor har mange elbiler et højere dæktryk for at kompensere for den tunge batteripakke”, forklarer Georg Nielsen.

Se også: VIDEOGUIDE – Derfor er det vigtigt at huske vinterdækkene

Dæk til elbiler

Vælg det rigtige dæk

Det optimale dæk til en elbil er dybest set højt, smalt og hårdt. Det giver lavere luftmodstand, lavere rullemodstand, længere rækkevidde og er bedre i stand til at modstå slid. Elektrisk BMW i3 kom med sådanne dæk allerede i 2013. Siden da er bl.a. Renault Grand Scenic og BMW i8 kommet med sådanne dæk.

Men disse dæk kan også have en ulempe. Et smalt fodaftryk mod asfalt og lav rullemodstand kan resultere i dårligere greb og længere bremselængde, hvis dette ikke kompenseres med en bedre gummiblanding.

Læs også: Akvaplaning – så farligt kan det være

 

EcoContact 6 dæk fra Continental er et oplagt dæk til din elbil

Skal jeg så undgå at vælge en elbil næste gang?

Det kan i den grad stadig betale sig at vælge en elbil, næste gang du skal skifte bil. Det er både grønnere og mere økonomisk. Det er bare vigtigt, at du sørger for at vælge de rigtige dæk, som passer til bilen. En almindelig bil har dæk med (- og hold nu fast, nu bliver det nørdet – ) et belastningsindeks fra 82, mens den lille BMW i3, som har særligt høje og smalle dæk, skal have et belastningsindeks på 88. Med et højere belastningsindeks får du dæk, som er bygget med sidevægge, der tåler højere vægt. Derudover er det også altid vigtigt at sikre sig, at dæktrykket er korrekt for at undgå øget slid.

Læs også: Guide til sikker vinterkørsel

Hvilke dæk skal jeg vælge til vinter?

Når det kommer til vinterdæk, vil jeg bestemt anbefale, at du vælger dæk, der er udviklet til nordiske forhold, snarere end at købe et mellem-europæisk dæk. De centraleuropæiske dæk er bygget til våde vinterveje med temperaturer omkring nul grader. Derfor er de dårligere med hensyn til både bremsning og fremkommelighed på danske vintervåde veje.

Winter Contact

Winter Contact TS 860S er et rigtig godt og sikkert bud på et vinterdæk

Dengang jeg arbejdede som bilsælger…

Jeg husker ofte tilbage på min tid som bilsælger hos Mercedes-Benz. Her fik vi altid at vide af reservedelsafdelingen, at vi skulle sælge Continental-dæk til kunderne. Det var det eneste rigtige, sagde de.

Og det givet god mening. Både Mercedes-Benz og Continental er tyske premium-brands, og med to andre store, tyske bilkoncerner, der også leverer kvalitetsbiler, så er det ikke tilfældigt, at Continental-dæk er monteret på hver tredje bil, der forlader samlebåndene i Europa. Bilfabrikkernes ingeniører og udviklere tager ingen chancer i dag. Reduktion og helst eliminering af uheld og dødsfald er et erklæret mål, hvor blandt andet Continental-koncernen har deres Vision Zero som overordnet vision om nul trafikdræbte.

Med stor trafikintensitet, høj fart på autobahn og skiftende vejrforhold i Europa så er både trafiksikkerhed, køreegenskaber og kvalitet hos Mercedes-Benz og de andre tyske bilfabrikker afgørende nøgleord for at opfylde visionen om færre tilskadekomne i trafikken.

Se videoen: Sådan ser du forskel på et vinterdæk og et sommerdæk

Når alt kommer til alt, så er det sikkerheden der er den vigtigste. Og for mig er en tysk producent et udtryk for høj kvalitet, så i mine øjne, har Continental altid være øverst på min liste.

Continental vinterdæk

Jeg har rigtig god erfaring med at køre på Continental vinterdæk. Faktisk har jeg ikke kørt på andet de sidste tre vintre.

 

Jeg håber, du er blevet lidt klogere på, hvad forskellen er på dæk til almindelige konventionelle biler vs. elbiler.  Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, hvad jeg vil vælge næste gang.

 

God fornøjelse og kør forsigtigt derude!

 

 

Denne artikel er skrevet i samarbejde med Continental Dæk Danmark

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *