Skoda Fabia Facelift: F for Fabia, F for Funktionel

Et facelift af Skoda Fabia er på vej til Danmark. Denne meget populære familiebil er blevet mere sikker og funktionel end nogensinde før. Kvindernes Bilmagasin har været i Prag for at kigge nærmere på bilen.

Termometret viste 28,5 grader, da vi landede i Prag, som ligesom herhjemme tydeligt bar præg af en lang sommer uden for meget vand. Markerne var gule, og støvet lå i et tykt lag på gader og stræder.

Den nye Skoda Fabia, som er enormt populær blandt børnefamilier herhjemme, kommer til Danmark til September. “Kvadratisk, praktisk, god” sagde man engang i en Rittersport reklame, og det er lidt den fornemmelse man får, når man sætter sig ind i den nye Fabia.

Bilen er som sådan en ret lille bil. Den er på størrelse med den tidligere VW Polo og en Renault Clio, men en af de eneste i sin størrelse, som tilbydes i en st. car udgave, og det er det, som Fabian bla. er blevet populær for. Det er en kompakt bil, men den tilbyder utrolig mange praktiske features, og så med verdens største bagagerum, bilens størrelse taget i betragtning. Her har den virkelig skabt glæde i de danske småbørns-familier, som elsker indstigningsprisen på de knapt 128.000 kr.

All-right, jeg skal være den første til at sige, at score-factoren i denne Fabia ikke er særlig høj. Selv på de tjekkiske landeveje, hvor bilen i øvrigt følte sig rigtig godt hjemme, blev en stor BMW X5 godt træt af mig og Skoda Fabia. I raseri foretog den en overhaling, hvor det var lige før, jeg fik kappet min forkofanger. Tilsyneladende har den ligeså lidt Street Credit i Prag, som den har herhjemme.

F for Funktionel
Og det er den! Hvis der er noget Skoda kan, så er det altså at lave biler med små praktiske finesser. Der er tænkt over sagerne. Og det er utrolig vigtigt, når man er på kør-selv-ferie med familien ned igennem Europa med ungerne på bagsædet, som fodres med kiks, slik, brikjuice og krummende te-boller. Det har Skoda simpelthen lavet en løsning på ved at udvikle en bil med indbygget skraldespand. Godt tænkt!

Af andre små praktiske løsninger forefindes is-skraber i benzindækslet med indbygget dæk-mønster-måler, lommelygte i bagagerummet, holder til tasken i bagagerummet og paraply under førersædet – jeg kunne blive ved. Det er en fornøjelse, og det er her at Skoda i mine øjne scorer rigtig mange point.

Pladsen i bilen er der ikke lavet så meget om på. Det store bagagerum har taget noget af benpladsen på bagsædet, så den er der altså ikke meget tilbage af. Derfor er bilen perfekt til småbørnsfamilier eller det ældre ægtepar, hvor ungerne er fløjet fra reden.

Endnu mere sikkerhed
Som noget nyt kommer den nye Fabia Facelift med flere sikkerhedssystemer. Bagkofangeren har fået monteret en radar, som overvåger området bag bilen, når den er i bevægelse, og den advarer føreren ved at aktivere et LED lys i sidespejlene, hvis der er en bil i den blinde vinkel. Dette kaldes Blind Spot Detect.
Et andet nyt sikkerhedsystem er Rear Traffic Alert. Her bruger systemet de to radarer under bagkofangeren til at overvåge hvad der sker bag bilen, når der bakkes ud – og advarer føreren når en anden bil nærmer sig.
Den sidste nye sikkerheds-feature er Auto Light Assist. Her tænder og slukker lysassistenten automatisk det lange lys afhængigt af forholdene og trafikken.

Afslutningsvis er det ikke de større revolutionerende ting, der er sket med Fabia Facelift. Til gengæld er der ikke pillet ved det funktionelle image, som småbørnsfamilierne stadig fuldt ud kan være tilfredse med.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *