Den lille Clio har alle dage været populær og den femte generation (Renault Clio 2020) er nu på gaden i ny version fyldt med teknologi og sikkerhedsudstyr. Mange vil nok ved første øjekast mene, at designet er meget lig den forrige model, og der skal også kigges lidt ekstra efter før man spotter de nye detaljer, men de er der og de giver Clio lidt mere kant. I de inderste gemakker er der dog et væld af nyheder at spore, så lad dig endelig ikke snyde af det lidt for velkendte ydre.
Den nye Clio har fået finere lygter både for og bag og samtidig er den forsynet med kromlister på siderne og bagpartiet, som giver den et mere friskt look. Længden er der ikke ændret på, men i stedet er Clio blevet bredere i forhold til tidligere, hvilket giver føreren mere plads. Da det er en lille bil, er der ikke voldsom meget benplads bagerst, men hvis ikke der skal sidde nogen på bagsædet med alt for lange ben, er det intet problem. Bagagerummet er til gengæld blevet større og rummer nu 391 liter i benzinversionen.
Nøglefri adgang og automatisk oplåsning
I det jeg nærmer mig den nye Renault Clio bliver jeg straks gjort opmærksom på, at her er en lille finesse, som jeg kun kan blive glad for. Jeg har nøglen i tasken, men alligevel genkender bilen mig og med et par biplyde, så låses dørene op. Det samme sker, når jeg smækker døren og forlader bilen – et par bip og bilen er låst, jeg skal hverken have nøglen frem eller trykke på noget, det hele sker simpelthen helt af sig selv og det er en ekstrem smart og fin detalje.
Udvalgt udstyr i Renault Clio Intens:
- Automatisk nær-/fjernlys
- C-shape forlygter med 3D LED kørelys
- LED-tågelygter
- Multisense funktion med individuelle køreindstillinger
- Elektriske indklappelige sidespejle
- Klimaanlæg
- LED-belysning i kabine
- varme i rat
- Rat og gearknop i læder
- 16″ alufælge
Touchskærmen på 7″ er standard, men vil du have noget ekstra lækkert, så vil jeg klart anbefale at tilkøbe den større touchskærm på 9,3″ med Easy-Link, den er vertikalt placeret og er nem og lækker at bruge. Skærmen er kompatibel med Android Auto og Apple Carplay og betjenes nemt på dansk, når der skal vælges musik, navigation eller indstilling af bilens opsætning.
Sikkerhed i top i Renault Clio
Franskmændene har tænkt på sikkerheden i den lille Clio og her kan bl.a. nævnes:
- ABS-bremser
- ESC-program
- Skiltegenkendelse med advarsel om for høj fart
- Lane Departure Warning
- Lane Keeping Assist
- ISO-FIX beslag
Den nye Renaulte Clio har fået 5 stjerner i EuroNCAP.
Du føler dig godt tilpas i kabinen
Når du sætter dig ind i den nye Renault Clio fornemmer du, at kabinen er komfortabel og lækkert indrettet med den flotte skærm og instrumenteringen, der fungerer rigtig fint. Rattet er behageligt at holde på og de runde drejeknapper og de flade tangentknapper til justering og tilvalg af diverse funktioner fungerer perfekt. I modsætning til mange andre mindre biler har testbilen både start/stop-knap og elektrisk håndbremse, hvilket jeg synes er smart.
Der er kvalitet at føle i kabinen med det bløde materiale og lækre udseende. Renault har sørget for massere af fralægningsplads i form af forskellige små rum ved døre, midterkonsol m.m. Oppe foran gearet er der lavet plads til mobiltelefonen, der kan ligge eller stå på et nupret underlag, så den ikke glider rundt ved opbremsning.
Læs også om vores First Drive af Renault Captur i Grækenland
Læs om Twingo, Renault´s lille bil, der vender på en tallerken
Hvad har du af valgmuligheder, når du skal bestille den nye Renault Clio ?
- Tre forskellige udstyrsvarianter
- 10 farvemuligheder (testbilen er i Orange “Valencia”)
- Fire forskellige motortyper
- Du kan vælge mellem benzin eller diesel
- Manuelt- eller automatgear
På Renault´s egen website kan du læse mere om den nye Renault Clio og der er det også muligt at konfigurere din helt egen personlige model alt efter smag og pengepung.
Kan den anbefales ?
Ja, det synes jeg bestemt. Den nye Renault Clio kører godt og du har en fornemmelse af, at du kører en større bil end tilfældet er. Du sidder behageligt og kabinen er lækker. Rattet føles godt og skærmen er virkelig et stort plus, den er nem at bruge og har mange fine funktioner.
To ting irriterede mig dog:
Det er et minus, at testbilen kun har fem gear, jeg kunne godt have ønsket mig et sjette, men det fås kun i dieseludgaven.
Det lille armlæn mellem forsæderne sad dumt i forhold til min sædeindstilling, og jeg havde problemer, når jeg skulle spænde sikkerhedsselen.
Den lille franske Clio blev lanceret første gang i 1990 og har været en kæmpe succes, hvilket den nye model garanteret også bliver. Især kabinen og alt det nye elektronik gør virkelig bilen interessant, og med et væld af sikkerhedsudstyr er Clio stadig et super valg, når du skal vælge en mindre bil.
Kvindernes Bilmagasin tildeler den nye Renault Clio følgende stiletter:
Design:
Køreglæde:
Value for money:
Renault Clio TCe 100 Intens benzin
Startpriser fra kr. 148.900,-
Pris for testbilen incl. ekstraudstyr (premiunpakke, stylepakke, parkeringspakke, blindvinkelalarm samt fleksibel bagagerumsbund) kr. 190.800,-.