Skoda Kodiaq: Stor, lækker og kvalitet som vi elsker det!

Vi har testet den nye Skoda Kodiaq Sportline 7-sæder. 2.0 TDI 4×4 190HK DSG. Læs med her og hør vores mening om den nye familie-SUV fra Skoda.

Skoda Kodiaq

Der var en gang et 5-mands pigefodboldhold fra Aarhus bestående af 6 piger der skulle til indendørs fodboldstævne. Det var ingen sag, for de kunne alle sidde i én bil og det var endda inklusiv en udskifter. Omme bagi sad jeg – og jeg synes det var ret hyggeligt. Bilen vi kørte i var en Citroën Berlingo. I dag kunne det lige så godt have været en Skoda Kodiaq, Sportline, 7-sæder 2,0 TDI 4×4 190 HK DSG med et komfortniveau som ville outshine Berlingoen forevigt!

Der er masser af plads i Kodiaq’en hvad enten du er 5 eller 7 personer.

Kørekomfort

Skoda er ligesom sit søstermærke VW et konservativt, men kvalitetsgarant mærke. Du får gedigne materialer, ikke megen ligegyldig fancy pancy plastik og det der er sat ind har et formål og det virker bare (næsten altid)!

Den 2.0 TDI 4-cylindrede motor med 190HK gør det upåklageligt godt og jeg havde frygtet at føle mig en smule tung i optrækket, med en bil i denne størrelse og tyngde, men den er kvik og som altid spillede DSG-gearet (automatgear) til UG!

Du sidder højt og har et fantastisk udsyn. For én på min højde, kunne jeg indstille det elektriske forsæde i flere forskellige vinkler og med memory seats var det en sand fornøjelse at sætte sig ind i bilen. For en gangs skyld, så havde jeg en midterkonsol, hvor jeg faktisk kunne justere armlænet så langt frem, at jeg kunne bruge det, trods mine korte ben der altid gør, at armlænet ikke rigtigt bliver aktuelt hvis man ikke er højere end 1,60m. Hurra!

Hvad angår motorstøj så er det begrænset hvad du skal lægge ører til, for trods den store størrelse på bilen, så havde jeg forventet mere vind- og motorstøj, men blev positivt overrasket … selv på motorvejen.

Design

Det klæder i den grad Kodiaq at blive iklædt Sportline. Dens ellers noget store, lidt container-agtige ydre, bliver noget mere chic med de store 19” fælge og de sporty ydre features, hvilket efter min mening gør den attraktiv og lidt mindre klodset at se på.

Indvendigt har den et klassisk VW/Skoda instrumentbræt og det du ser det virker og er intuitivt. Interiøret er lækkert og du bliver nærmest slugt af de lækre omfavnende sportssæder. Det velintegrerede soundsystem fungerede perfekt med motorens performance og hævede lyden ved acceleration og sænkede sig ligeledes i takt med hastigheden. En feature vi har kendt i mange år, men som til stadighed ikke er fuldt dueligt i alle nye biler.

Value for money

Praktisk talt har jeg kun tre punkter, der nagede mig en smule taget bilens pris og størrelse i betragtning. Det nøglefrie system virkede hver anden gang jeg forsøgte at åbne/låse bilen, til trods for at nøglen var i min lomme. Sådan en funktion skal snart virke upåklageligt – vi er ovre tiden, hvor det er en ny feature som liiiige skal integreres i bilerne. Ligeledes var der en irriterende parkeringssensor i bilen, og med den størrelse og pris, burde et bakkamera være standardudstyr. Det kan tilkøbes for 8000kr. Ligeledes er skiltegenkendelse heller ikke standard, hvilket virker en smule underligt når langt billigere biler har det som standardudstyr og den feature er for mig nærmest et must.

Kodiaq lægger sig i klassen med nogle af de helt dyre drenge og det forpligter! Den fås både som 5-personers og som 7-personer og går dermed i klasse med Volvo XC90 samt lignende SUV’er i samme prisklasse (dog ikke 7-pers.) som Audi Q5, VW Touran, BMW X3. Som enhver anden bil fra Skoda/VW-koncernen, så får du lov til at betale for næsten alt ekstra udstyr og det løber hurtigt op.

Den billigste Kodiaq fås fra  399.270kr og vores testbil fås fra 563.870kr (og den kom sågar op på 642.070kr pga ekstra udstyr). Den er oplyst til 13,9km/L benzin og har en acceleration fra 0-100km/timen på 8,4sek. Læs mere om Kodiaq og priser her.

Er du til en mindre, men lækker SUV, så læs mere om Skodas Karoq her

KØREKOMFORT

DESIGN

VALUE FOR MONEY

Vi afhentede bilen ved VW og Skoda Risskov, som gav en som altid behagelig og god service. Her får du vejledning i øjenhøjde.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

FEMALE DRIVERS CLUB

Female Drivers Club er en relationsskabende og personligt udviklende netværksklub for kvinder. Der vil være spændende oplevelser med stærke bilbrands, inspirerende foredrag, og masser af goodies og hygge! Skriv dig op allerede i dag, så hører du mere.