26-årige Stephanie Skov er iværksætter og kvinden bag vægbeslaget “Floating Grip”. Ideen til Floating Grip startede, da hendes kæreste’s spillekonsol lå og flød på gulvet. I dag sælger Stephanie sine vægbeslag til stort set hele verden – og så kører hun BMW. For Stephanie mener, at alt for mange glemmer, hvor meget energi man får af at køre i en fed bil. Vi har mødt Stephanie til en snak om drømme, biler og iværksætteri.
Hvad er Floating Grip og hvordan fik du ideen til det?
Floating Grip er verdens letteste vægbeslag til gaming konsoller som fx PlayStation og Xbox. Beslaget udviklede jeg tilbage i 2014, da min kærestes PlayStation konstant lå og ’rodede’. Som så mange andre, kan vi begge godt lide rene linjer og orden, og det var langt fra sagen med hans konsol, der ikke rigtig kunne placeres. TV’et hænger på væggen, så hvorfor søren skulle konsollen ikke også? Beslaget er udviklet med inspiration i hvordan malerier hænger. Jeg elsker personligt malerier og vi har en del af dem. Det er smart, fordi man ikke skal måle en masse og man kan blot rette til, når sømmet er slået i væggen. Det er også tanken med mine beslag. Der er tre monteringsdele, som til sammen stabiliserer de næsten elegante ’reb’ som konsollen hænger i. Grundet en låsemekanisme i beslagsdelene fastgøres ’rebet’ når konsollens vægt kommer i beslaget.
I dag sælger jeg beslagene både lokalt og internationalt gennem egen web-shop www.floatinggrip.com, diverse forhandlere som fx Bilka, Wupti, Elgiganten, Dustin mv. Vi er også på Amazon som nogle af de få i Danmark, men det er en fantastisk markedsplads – specielt i USA og England.
For mig handler Floating Grip om at hjælpe konsolejerne med at få et mere lækkert setup hjemme i stuen. Markedet for gaming og eSport er i kraftig vækst, hvilket jeg naturligvis også kan føle. eSport er det nye sort og specielt ude i den stor verden har de fået øje på det. De danske eSport communities kommer dog godt efter det. Floating Grip er også sponsor for mange af de store events og hold både herhjemme og i udlandet. Her i slut marts sponsorer vi Copenhagen Games samtidig med at vi er med på en messe i Canada med 20.000 deltagere.
Hvordan er det at være kvindelig iværksætter i Danmark?
Jeg bliver nødt til at angribe ordet ’kvindelig iværksætter’ før jeg svarer på spørgsmålet. Jeg mener, at ordet iværksætter dækker over både kvinder og mænd. Når det er sagt, så er der jo ikke så mange kvinder, der springer ud som iværksætter herhjemme. Derfor tror jeg også at begrebet ’kvindelige iværksættere’ er nødvendigt for at holde fokus på det faktum. Jeg kunne ikke forestille mig at lave andet end jeg gør. Jeg elsker det og nyder min ’branche’ som iværksætter. Jeg er en lille pige på 166 cm., lyshåret og måske lidt naiv i min tilgang til mine drømme, troen på mig selv og hvad jeg kan klare. Men det ser jeg kun som min styrke. Hvis man vil erobre verden, som lyshåret pige, skal man have en tro på sig selv, der er lidt udover den danske jantelov. Personligt elsker jeg at omgås ’mænd’. De har en anden måde at tænke på. Derfor er mit mål, på sigt, at blive anerkendt som nogen af de større danske ’mandlige’ iværksættere for derigennem at inspirere flere kvinder til at tage springet. Vi kan også, men vi skal tænke mere som mænd, der tør tage chancer, tro på vores mål og turde drømme STORT.
Hvilken bil kører du i og hvorfor er det lige præcis den du har valgt?
Jeg er så heldig at køre i en af mine drømmebiler – en BMW 420d coupé. I min optik er det en af BMW’s absolut flotteste biler. Den er både elegant, vild og så er der lidt blærerøv over den på en stilet måde. Jeg har tidligere haft en 220d coupé i sort, den er også super flot og hurtig.
Det skulle være lige præcis den model fordi den passer til min personlighed. Den er bare så gennemført på så mange måder. Udenpå har den de helt rigtige former. Former som gør den hurtig og frisk at se på. Den klassiske BMW farve metalgrå er både smuk og klassisk på en og samme tid. Indeni er der alt hvad man har brug for. Når man sætter sig ind, skal man ikke tænke på at få fat på selen. Der kommer eksempelvis en lille robotarm frem, som rækker selen til dig. Det er en lækker lille detalje. Instrumentbrættet er også gennemført med et lækkert stort display. Min iPhone er koblet op på min nøgle, hvilket gør at den med det samme går på anlægget. Det er både rart, men også meget praktisk. Derudover kan man kode 10 forskellige adresser ind på ’hot keys’, som aktiveres med touch og der er en fantastisk GPS indbygget samt en masse andet lir.
På rettet er alt nemt at komme til, hvilket gør bilen sikker at køre i, da man ikke behøves at fjerne hænderne fra rettet, hvis man vil skifte nummer, foretage et opkald eller styre hastigheden på fartpiloten.
Hvad betyder din bil for dig?
Jeg mener, at der er alt for mange der glemmer, hvor meget energi man får ud af at køre i en fed bil. I min optik, og det har jeg udtalt mig om før, så er der for mange kvinder, der hopper i de små biler og lader mændene om de store. Kom nu damer, vi kan også godt! Jeg elsker selv at køre stærkt, give den gas og høre højt musik. Men jeg elsker også at sidde ved siden af når min kæreste og jeg kører sammen. Så er det ham, der giver den gas og jeg styrer anlægget.
Hvad er vigtigst for dig når du vælger bil? (design, udsende, HK, pris, økonomi, miljø osv.)
For mig handler det primært om design, udseende og pris. Jeg nyder hver dag jeg sætter mig ud i min bil og den giver mig et kæmpe motivations- og energi-boost. Når jeg har haft en hård dag, glæder jeg mig altid til at sætte mig ud og skrue godt op for musikken. Nogle gange kan jeg godt finde på bare at sidde i bilen, køre lidt rundt og slappe af i hovedet. Sæderne er endda designet til at passe til en afslappet og behagelig holdning, hvilket er virkelig rart efter en lang dag på kontoret. Det er naturligvis en bil i den høje prisklasse, men i forhold til hvor meget man får, så mener jeg, at der er masser af value for money. Jeg er naturligvis opmærksom på, at bilen ikke kører så langt på literen, hvorfor jeg ofte sætter den på economy-mode for at spare på brændstoffet. Men det er nu sjovest at give den gas i sport-mode.
Hvad tænker du i det hele taget om Biler & Kvinder? (gamle myter, fordomme osv.)
Jeg mener, at kvinder og biler hænger rigtig godt sammen. Jeg er en rigtig kvinde, i den forstand at jeg ikke er så høj, jeg er lyshåret, jeg elsker at få holdt døren, modtage blomster og sætter stor pris på at blive behandlet som en ’kvinde’. Men samtidig vil jeg mene, at jeg er en moderne kvinde. Jeg har ben i næsen, jeg vælger sjældent den nemme vej og så vil jeg erobre verden på min egen måde. Jeg vokser 10 cm. hver gang jeg sætter mig ind i en fed bil og jeg ønsker for alle kvinder, der er vilde med biler, at de gør det samme for dem selv. Jeg ved dog, at der også er mange kvinder som ikke interesserer sig for biler, og ikke tillægger dem samme værdi som jeg. Det er helt fair, men de skulle prøve at mærke hestekræfterne og den selvtillid det giver – bare en enkelt gang.
Hvordan synes du, at bilbranchen formår at markedsføre sig til kvinder?
Jeg synes at BMW gør et fantastisk stykke arbejde for at målrette deres markedsføring og biler til kvinder. Der er et kæmpe marked for kvinder og biler. Det har BMW set og de vinder stort frem på den front. Kvinders økonomi har aldrig været bedre og de fleste er ikke afhængige af deres mænd. Det gør kvinder købedygtige og dermed interessante for bilbranchen.