Nissan Qashqai blev den 3. mest solgte personbil i 2017 – og det er ikke mærkeligt. Om jeg kunne fristes til at købe sådan en bil? Det kan du læse om her
Roadtrip i Nissans nye Qashqai
Bikinierne var pakket og kursen blev sat imod Falkenberg Strandbad i Sverige. Til vores road-trip havde vi fået fornøjelsen af at skulle teste den nye Nisssan Qashqai. Nissan’s næststørste SUV – en stor dejlig bil med masser af plads og dejlig kørekomfort. Nissan Qashqai, som er Toyotas svar på Rav 4 og Suzuki’s Grand Vitara, blev den 3. mest solgte personbil i 2017, og netop dette er årsagen til, at jeg havde glædet mig til at afprøve den.
Og jeg er bestemt ikke skuffet. Nissan Qashqai er en super let-kørt bil. Det føles lidt, som om at turen til Sverige pludselig var blevet kortere. Det hele gik bare rigtig nemt. Den pressebil, vi havde lånt, var en 1,2 liters benzin med automatgear. Og automat- gearet er vigtigt i sådan en bil – det vil jeg helt klart ikke gå på kompromis med. Dog føles den en smule anstrengt i motoren, når man træder til, så her ville jeg nok tænke en ekstra gang over, hvilken motor jeg ville vælge.
Læs om vores ophold på Falkenberg Strandbad
Designet er der ikke en finger at sætte på. Den ny model Qashqai ser strømlinet, lækker og elegant ud. Fronten er harmonisk og giver et flot og sportigt udtryk. Bagenden afluttes på en pæn og præsentabel måde, og den udsender generelt et smart og moderne udtryk.
Modellen, vi kørte i, havde et kæmpe panoramatag. Sjældent har jeg set et så stort panorama tag – det var nærmest hele taget, der var ét stort vindue. (Til stor glæde for min datter Isabella som i høj grad morede sig med at lukke gardinet op og i mange gange.)
Pladsen i Qashqai er smadder god. Både som chauffør men også som passager. Bilen har en dejlig, høj indstigning, og der er god plads til lange ben, som både Karen og jeg har. Bilen, vi kørte i var udstyret med lædersæder med memory funktion. Dvs. at jeg som chauffør kan gemme min sidde-indstilling i en elektronisk memory funktion – så hver gang, jeg træder ind og sætter mig i sædet, indstiller sædet sig efter mig. Det er ret lækkert.
Til børnefamilierne er den også alletiders – læssehøjden er god til klapvognene, og ryggen bliver skånet, når ungerne skal placeres i autostolen.
Med vores lille roadtrip-tur til Sverige fik vi rig lejlighed til at afprøve bilen – og jeg vil nok sige, at den er godkendt som langtursbil.
Det eneste jeg ikke er så tilfreds med i den nye Qashqai, er bagdørenere. Når man åbner og lukker dørene, føles de utrolig lette og pap-agtige og dermed meget billige. I min verden har det altid været sådan, at jo tungere bildørene er, desto dyrere er bilen. Og en anden ting er motorens harmoni med automatgearet. Enten er det fordi at vores testbil er udstyret med en meget lille motor, eller også er det fordi, at automatgearet er dårligt – for den lyder altså som 10 hvinende katte, når man træder speederen i bund.
Pris
Og nu kommer vi til det sjove – dét, som oftest ikke er så sjovt, nemlig prisen.
Nissan kører i øjeblikket kampagne på Qashqai til en leasingpris af 2895kr om måneden med en udbetaling på 9.995,- og 15.000km årligt i 36 måneder. Dette er for en diesel bil med 110HK. Når man sammenligner med, hvad man ellers kan få af biler for disse penge, så kunne jeg bestemt godt være fristet til at vælge Qashqai’en.
Læs mere om Nissan QashQai her
Testbilens specifikationer: Nissan Qashqai DIG-T 115HK, X-tronic – Tekna +, 1, 2liters benzin med 4 cylinder. Modellen fåes fra kr. 234.990,- – testbilen vi kørte i koster 326.990,-