Lancering af Toyotas nye elbil
Kvindernes Bilmagasin var inviteret til lancering af Toyotas nye og første elbil. Måske sidder du nu og tænker… Det var da godt nok på tide. Men det er nu ikke fordi, at Toyota ikke har eksperimenteret med el før fx. Toyota CH-R. Med til historien hører nemlig, at Toyota faktisk var nogle af de første og førende indenfor hybridbiler, som er en benzinmotor kombineret med en elmotor. Toyota var også nogle af de første, som fokuserede på brintbiler – ja faktisk fokuserede de så meget på brint, at man kan få dén mistanke, at de tror mere på et bilmarked som kører på brint end el? Og hvem ved, hvad fremtiden bringer… Det kan ihvertfald være en del af forklaringen på, at de først er på banen med deres elbil nu.
Lidt om navnet…
bzx4 hedder den og dén er Toyotas allerførste 100% dedikerede elbil. Det betyder også, at modellen er den første i bz-rækken. Udviklet og bygget udelukkende som elbil helt fra grunden. Ny model, ny karosseri, ny bund og ny alt…. Og det er jo ikke så tit, at der lanceres helt nye bilmodeller. Navnet fik mig til at tænke på 80’ernes citroen BX – dén som svævede i numsen, når man tændte for bilen. Der var en af de meget ældre journalister, der med et glimt i øjet fortalte, at bz står for koncentrationslejr. Aarrj tak, den vej skal vi nu ikke ned af.
Toyotas nye bz4x står for “Beyond Zero” som skal oversættes “ud over nul” eller “mere end nul”. 4 tallet står for modellen/størrelsen på bilen og x står for SUV/cross over. Så fik vi lige det på plads!
Det nye elbil mærke skal bidrage til koncernens mål om ingen CO2 i hele bilens livscyklus og skal forstås som, at man hos Toyota vil gå endnu videre end nul CO2, og dermed også sørge for at realisere nye fordele både for miljøet, samfundet og enkeltpersoner i bred forstand.
Læs også: Kvindernes Bilmagasins branchenetværk for kvinder – skal du med?
Toyota fastslår, at det kræver mere end at være nul-emissions bil under kørslen for at kunne kalde sig CO2-neutral. Derfor fokuserer Toyota på at fjerne CO2 fra hele bilens livscyklus.
De har defineret fire aspekter ved begrebet “Beyond Zero”, som omfatter
- Produktionen på fabrikkerne, fra distributionen, fra selve
- Brugen af bilen, fra
- Genbrugen af bilens ressourcer og i forbindelse med den
- Endelige bortskaffelse
Design
Det tager som regel 5 sekunder at danne sig et førstehåndsindtryk, når du møder et nyt menneske. Det samme gør sig gældende for mit vedkommende, når jeg oplever en lancering af en ny bil. Det allerførste jeg kigger på, er naturligvis designet og æstetikken, bilens former osv. og jeg skal være ærlig at sige, jeg synes, at Toyota har været meget fokuseret på de meget futuriske tegnestreger de forgange år. Bilerne har haft et udseende, som om de kom direkte fra de nye Star Wars Film. Jo flere elbils lanceringe, jeg har deltaget i, kan jeg se et mønster, det er altså ikke kun er Toyota, der tænker i Star Wars Termer – det er “elbilsmoden” der dikterer dette meget nye og anderledes og lineær bildesign, det har helt sikkert noget med, optimering af køreevnen i en elbi, lidt ligesom en cykelrytter.. Benedicte – lev med det.
Køreoplevelsen og lidt om det indvendige design
Oh well, når det så er sagt, så synes jeg faktisk, at den nye bzx4 gør det meget godt. Jeg har selvfølgelig ventet spændt på, hvilken elbil Toyota ville bringe på markedet… Ville det blive en vildere version af Star Wars bilen? Men det er ikke sket synes jeg, og det jeg virkelig kan lide ved den er, at den har lidt Off-Road feeling over sig og hvem vil ikke gerne have det i en SUV? Mig bekendt er dét den første elbil overhovedet på markedet, som slår sig op på, at den kan køre i terræn med firehjulstræk.
Læs også: Biltest – Land Rover Discovery Sport
For ikke ret mange uger siden, var jeg sammen med medlemmerne i Female Drivers Club og køre Off-Road kørsel på Tirsbæk Gods i store Land Rovere, som har en helt unik tekin og ikke er bygget til andet end mudder og våde veje.
Og jeg må nok sige, at de forhindringer som Toyota havde arrangeret med stejle kurver, store forhindringer og vandbassin, gav mig helt associationer tilbage til Tirsbæk Gods. Der er et et stor spænd imellem disse to bilkategorier, så at kunne sammenligne disse to på den måde, det synes jeg, er ret godt gået af Toyota.
Køreoplevelserne fejler i den grad ikke noget. Jeg er vild med det lille rat, det er minimalt, så det føles nærmest som at sidde med en spillekonsol i hænderne. Det er en utrolig støjsvag kabine. Designet er pænt og meget i tidens elbils tidsånd, trådløs mobilopladning i midten, som er til komme til og det sætter jeg stor pris på – let og praktisk tak. Instrumenteringen er polstret i et gråt stofligende look og det passer pænt ind i resten af kabinens look.
Plads – Plads – Plads…
Pladsen på bagsædet er helt fænomenal. Fordi det er tale om en elbil, kan indretningen gøre at bagsædet har mindre plads, men det er helt fladt og dermed bliver der meget benplads på bagsædet. Bunden i bilen er generelt høj, så det giver en rigtig god indstigning i bilen. Man får som passagerer en følelse af, at du sidder godt, tilbagelænet i nogle gode stole med masser af benplads.
Du oplever lige så meget plads, når du åbner bagagerummet. Jeg vil faktisk gerne vædde på, at der er plads til både klapvogn og weekend oppakning på samme tid! Tro mig, fordi jeg har efterhånden fået øvelsen i at pakke børn og bil.
Rækkevidde
Det er jo en sjov ting med dén rækkevidde. Jeg tror simpelthen, det var de færreste journalister, som i før i tiden beskrev, hvor mange KM man kunne køre på en tankfuld benzin. Danskerne har virkelig taget rækkevidden til sig som noget af en altafgørende faktor for deres valg elbil. Anyway – her får I den.
Toyota bx4x kan køre 513 km på en fuld ladning og 461 km med firhjulstræk.
Den kommer i 3 forskellige udstyrsvarianter: Essential, Active og Executive. Fra Toyotas side spår de, at Active bliver deres bestseller.
Bilen fås med solceller på taget og kan endda lade, således at du kan køre – hold nu fast – 1800 ekstra KM, som er oplades via solceller. Ja, du læste rigtigt. Måske gælder det områder i verden, med utrolig mange soltimer i døgnet, og ikke lige til tider mørke og kolde Danmark. Men vi skal ikke ret langt syd for grænsen før solen skinner og dét kan betyde, at vi kan køre på sydpå på ferie i bilen.
Bliver den mest solgte Toyota
Toyota bz4x kommer til at koste fra 397.990,- kr. og privatleasing med en førstegangsydelse på 24.995 kr. og mdl. ydelse fra 4.695 kr. Det må siges at være skarpe leasingpriser – især i disse tider og leasing af elbiler bliver mindre og mindre udbredt.
Toyota har store forventninger til bz-serien – ja de er så store, at de forventer, at det bliver en af mest solgte model nogensinde. Det kan jeg ikke fortænke dem i. De kommer med et godt produkt på et rigtig godt tidspunkt, de rammer godt i forhold til det som danskerne gerne vil have.
Desuden følger der Toyota vejhjælp i hele Europa med samt 5 års (15.000 km pr. år) serviceaftale med uden meromkostning
Toyota bz4x lanceres i Danmark 18. og 19. juni.
Tak til Anders Tystrup og Toyota Danmark for at give Kvindernes Bilmagasin muligheden for at opleve den nye Toyota bz4x.