Er Volvo XC40 Recharge den fuldendte PHEV SUV?
Volvo og nostalgien
Min første køretur bag rattet var som 4-årig. Jeg elskede at sidde i vores gule Volvo 145 stationcar og lege, at jeg og mine bamser var på køretur. Min forældre må have glemt at sætte bilen i gear, for jeg får sluppet håndbremsen (ja, det var dengang i 80’erne, da man havde manuelle håndbremser) og triller stille og roligt ned af indkørslen og ned i garageporten. Siden da har jeg været vild med at køre bil og synes det var en fest, når vi hver sommer i min barndom kørte sydpå i vores Volvo stationcar med Kim Larsen bragende ud af kassettebåndsspilleren.
Det var muligvis dér min forkærlighed for Volvo opstod. I hvert fald har jeg fulgt de mange forskellige modeller fra sidelinjen igennem tiden. Jeg har været så heldig at få lov at teste flere af dem, og denne gang er det Volvos nyeste skud på PHEV stammen, nemlig Volvo XC40 ReCharge. Jeg er muligvis en anelse forudindtaget positiv, men lever den mon op til mine forventninger?
Motorvarianter i XC40
Volvo XC40 fås i følgende motorvarianter:
Benzin
B4 med 197+14 hk., automatgear og forhjulstræk
B4 med 197+14 hk., automatgear og AWD (firhjulstræk)
B5 med 250+14 hk., automatgear og AWD
Diesel
D3 med 150 hk., automatgear og forhjulstræk
Plug-in hybrid
T4 med 129+82 hk., automatgear og forhjulstræk
T5 med 180+82 hk., automatgear og forhjulstræk
Fakta om testbilen
Testbilen er en Volvo XC40 T5 Recharge RDesign
Teknisk data:
Motor: 1,5l.
Cylinder: 3
Antal hestekræfter: 262 hk, 180 hk fra bezinmotoren og 82 hk fra elmotoren
Brændstof: Benzin/hybrid
Tankkapacitet: 54 l.
Batteri: 10,7kWh batteri
Batterivægt: ca. 150 kg.
Rækkevidde på batteriet: 43-45 km på ren el
Grøn ejerudgift: 370,- dkr. halvårligt
Km/l: 45,5-50 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
Gearkasse: 7-trins automatisk
0-100 km/t: 7,3 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Anhængertræk: Bilen må trække 1800 kg.
Design på Volvo XC40 Recharge R-Design
Designet på XC40’eren er vellykket og bilen er harmonisk at se på. Kontrasten med det sorte tag, sidespejle og skidplates giver bilen et råt og sporty udseende. Kølergrillen er den klassiske Volvo grill, men på R-Design udgaven er den i sort højglans, som understreger det sporty udtryk. Bagenden er jeg ikke helt så begejstret for. Det er, ifølge min mening, som om det smukke og runde, der præger bilen hele vejen rundt får en lidt abrupt afslutning med den brede bagklap og lygterne, der giver et indtryk af at indskrænke bagruden. Men det er en smagssag.
Indvendig er kabinen enkel og luksuriøst indrettet. Den 9″ store touchscreen er ekstremt nem at bruge og alt er intuitivt. Lækre detaljer er der masser af, som kromlisten ved passagersædet, de lodrette dyser til klimaanlægget og døren, der er beklædt med stof.
Udstyrspakker
Du kan vælge mellem 2 forskellige udstyrspakker:
Inscription, som Volvo kalder luksuspakken.
R-Design er den sporty udgave, hvor du får forskelligt R-Design lir, bl.a. R-Design pedaler, gearknop, indstigningspaneler, måtter og sports chassis. R-Design koster 47.000,- mere end Inscription udgaven.
Er du på udkig efter en lidt billigere PHEV i SUV-klassen, kunne Ford Kuga PHEV være et godt bud.
Biltest af Volvo XC40 T5 Recharge
Kabinen er rar at sidde i. Alle funktioner er nemme at tilgå – og betjene. Den adaptive fartpilot slås nemt til og fra med et enkelt tryk på rattet, og afstanden til den forankørende har hver sin knap, alt efter om jeg vil forlænge eller forkorte afstanden.
Som jeg tidligere har påpeget ved alle andre Volvo tests, så er den adaptive fartpilot behagelig at køre med uden voldsomme og uforberedte nedbremsninger.
Jeg har mulighed for at vælge 360 graders birdview ved parkering, så jeg kan orientere mig hele vejen rundt om bilen.
Bilen er dejlig lydløs og der er minimal dækstøj – hvilket understreger betydningen af kvalitetsdæk, når du kører el- eller hybridbil. Overgangen mellem el og benzin motoren er overraskende behagelig, hvor nogle mærker lyder som en symaskine på speed, Volvo minder lidt mere om en dieselmotor lige når den slår over fra el til benzin. Jeg bemærker dog en konstant lyd, når bilen kører på el, som om der sidder en lille fugl et sted. Lyden er som sådan ikke irriterende, men det generer mig, at jeg ikke kan finde ud af, hvor lyden kommer fra.
Accelerationen imponerer
Accelerationen er imponerende frisk og jeg mærker virkelig de 262 hk. tage fat og ubesværet få de 1870 kg. ud over stepperne.
Ved normal kørsel på ren benzin kører den omkring 15 km./l, hvilket er godkendt for en forholdsvis tung hybrid SUV.
Jeg føler mig godt tilpas i bilen og størrelsen er perfekt til både by, motorvej og landevejskørsel. Bevares, der er lidt understyring ved sving og skarpe kurver, men det er en SUV ikke en sporty bil, så det er forventeligt.
Bilen må trække 1800 kg. Det er faktisk meget for en PHEV og endda mere end nogle brændstofsbiler. Samtidig fås Recharge med det velkendte semi-automatiske anhængertræk (det koster 16.950,-), som gør det nemt at montere og afmontere anhængertrækket.
Bagsæde og bagagerumsplads
Det halter lidt med pladsen på bagsædet, med en passager med en god gennemsnitshøjde på både bag- og passagersæde er der trangt med benplads. Til gengæld er der mulighed for selv at justere dyser og varme i sædet, og R-Design sæderne i Nubuck stof/læder er gode at sidde i, og kan sagtens klare en lang køretur uden at man bliver træt i ryggen.
Bagagerummet har en kapacitet på 460l., det er ret pænt for en mindre SUV.
Sikkerhed i en Volvo XC40 Recharge
Volvo er kendt for deres høje sikkerhedsniveau. XC40 Recharge er selvfølgelig ikke en undtagelse. Intellisafe er standard i alle biler og indeholder følgende:
Intellisafe:
- ABS -bremser
- 2-trins airbag i fører- og passagersiden
- Automatisk bremsning efter kollision
- Automatsik oplåsning ved kollision
- Bremsepedalen kollapser v/ulykke
- Driver Alert Control
- Energiabsorberende siddehynder ved ulykke(mindsker risikoen for kompressionsskader i ryggen)
- ESC antiudskridningssystem med EBA(”panikbremseassistent”)
- Fartbegrænser
- Færdselstavlegenkendelse
- IC airbaggardiner
- IDIS, Intelligent Driver Information System
- iTPMS (Tire pressure monitoring system)
- Knæairbag i førersiden
- Lane Departure Warning
- Lane Keeping Aid (Haptiske rystelser)
- Oncoming Lane Mitigation
- Ratstammen kollapser ved kollision
- Run Off Road Mitigation
- SIPS airbags
- WHIPS for, Whiplash Protection System
- IntelliSafe Assist (ACC + Pilot Assist)
City Safety med Steering Support:
- Autobrake at Intersection
- Collision Warning (også ved kørsel i mørke)+ Collision Warning with Full auto brake
- Cyclist Detection with full auto brake
- Large Animal Detection
- Oncoming mitigation by braking
- Pedestrian detection with full auto brake
- Pre-prepared brake system
Opladning og rækkevidde på Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo tilbyder, som eneste producent, samtlige af deres 7 bilmodeller i plug-in-hybrid-udgaver.
Tidligere hed Volvos plug-in udgaver for twin engine, nu hedder de Recharge. XC40’eren kommer både i en plug-in version og en ren el udgave. De hedder begge XC40 Recharge, men forskellen er, at plug-in udgaverne hedder enten T4 eller T5 og ren el hedder P8.
XC40 Recharge kan ikke D/C lade, dvs. på en lynlader, men den kan lades på almindelige A/C ladestandere som er dem, man har ved hjemmet, arbejdspladser og de fleste offentlige ladestationer.
Ladetiden på batteriet på en almindelig 11/22 kW ladestander er på 3 timer. Det ligger på samme niveau som mange af de andre nyere PHEV. Rækkevidden på XC40 er på 43-45 km. De fleste andre PHEV har en rækkevidde på 50-56 km., så på det område halter XC40 bagefter og giver lidt ridser i min begejstring over bilen.
Har du en ladestander ved hjemmet eller arbejdspladsen, så du kan lade dagligt, gør det muligvis ikke den store forskel, men kører du længere ture, eller bor et sted, hvor der ikke er en ladestander tæt på, bliver det hurtigt en mindre grøn oplevelse at køre plug-in.
Overordnet set, kan plug-in hybrid bedst betale sig, hvis du primært kører korte ture og/eller i byen, og har mulighed for at lade enten hjemme eller på arbejdspladsen.
+/- ved Volvo XC40 Recharge
+
brugervenlig
Trækkapacitet
Sikkerhed
–
Pris
Rækkevidde
Plads på bagsædet
Konkurrenterne
Pt. er der ikke nogen direkte konkurrent til Volvo’en i PHEV SUV premium-segmentet. Den der kommer tættest på, er Mini Countryman SE, men flere andre premiummærker er på vej med biler, som skal give Volvo kamp til stregen.
I premium-segmentet er Audi en interessant konkurrent til Volvo. Læs vores seneste test af Audi Q3 sportsback.
Pris
XC40 Recharge fås fra 426.143,-kr. Testbilen koster 507.140,- uden ekstra udstyr. Testbilen har udstyr for 123.868 og lander på en samlet pris på 631.008,- kr.
Konklusion på Volvo XC40 Recharge
XC40 er et skønt bekendtskab. Den er vellykket i design, brugervenlighed, sikkerhed og så er den et godt bud på en overgang mellem brændstofsbiler og ren el. Spørgsmålet du skal stille dig selv er, hvad dit behov er. Har du reelt brug for benzinmotoren, eller kan du lade så ofte, at en rel elbil ville give bedre mening?
Jeg er spændt på at teste den rent elektriske udgave, som formentlig kommer senere på året. Prisen er desværre endnu ikke fastsat.
Så er XC40 Recharge den fuldendte PHEV SUV? Med få andre konkurrenter på markedet, og Volvos evne til at leve køreglæde og masser af sikkerhed er de tæt på, men rækkevidden på batteriet og prisen trækker dog en anelse ned i det overordnede regnskab på den ellers vellykkede bil.
Stiletter
Kvindernes Bilmagasin giver Volvo XC40 plug-in følgende stiletter:
DESIGN
KØREGLÆDE
VALUE FOR MONEY
Testbilen var venligst udlånt af Volvo Car Denmark. De har ikke haft indflydelse på indholdet i denne artikel.