Så stod den der i solskinnet. VW Polo GTI. Flot med hækspoiler og 18-tommers fælge. Rap og rød. Der er altså bare noget over de bogstaver – GTI – som gør, at man glæder sig ekstra meget. Kvindernes Bilmagasin har testet den nye Polo GTI
Det er jo betegnelsen for en særlig motorstærk version og skuffet bliver man helt sikkert ikke her. Der er godt med spark i den 2 liters benzinmotor med 200 HK, og med lyden af den lækre brummende lyd, når man drejer tændingsnøglen, så er man altså solgt.
Det legendariske GTI-logo går igen flere steder: På fronten, siderne, bagenden og som en ekstra lækker feature også på trinlisterne forrest.
Derudover er der røde syninger flere steder såsom på læderrat samt gearstang.
Desværre er den røde farve på panelet langs instrumentbrættet i en noget anden nuance end den kække røde lakfarve. Det synes jeg er ærgerligt, for når man sidder i bilen, kan man se de indfarvede sidespejle, og det skuer lidt mit øje, at farverne ikke er identiske, så hvis man f.eks. i stedet vælger en sort eller hvid lak, vil jeg mene, at det kommer til at spille bedre sammen.
Denne Volkswagen er udstyret med et lækkert og smidigt 6-trins DSG automatgear, der fungerer super godt, dog hopper den lidt i første gear, men det er ikke noget, der generer helhedsindtrykket.
En feature jeg synes rigtig godt om, er “Drive mode selection” som gør det muligt at vælge mellem forskellige køreegenskaber alt efter ens humør – er man f.eks. til lidt sjov og har lyst til at køre stærkt, så vælges Sport eller vil man hellere spare lidt på benzinen og køre økonomisk, så vælges Eco.
Læs også: VW Up! GTI – Gammelkending i nye klæder.
Infotainment-systemet er genialt. Det er nemt at switche mellem radio/media/phone ved hjælp af et touch display, som aktiveres blot man nærmer sig med hånden – super smart detalje. Også lyden er formidabel, hvad enten du er til musik fra den danske sangsnedker Mads Langer eller den hollandske storhittende DJ Martin Garrix.
Der var faktisk et par kolde morgener, mens jeg testede bilen, så sædevarmen, der er standard, fik jeg også prøvet, den kan indstilles i to trin og fungerer perfekt. Det er helt klart noget, jeg er sikker på, mange vil sætte stor pris på med den kolde vinter i vente.
Når du sidder bag rattet føles bilen utrolig rummelig, og der er både pæn plads på bagsædet til børn og barnestole, og i bagagerummet er der snildt plads til indkøb og bagage.
Polo’en er yderst funktionel, den har aflægningsplads i midterarmlænet, dørene samt en solbrilleboks i loftet. Der er spejle og makeuplys i begge solskærme, og så er der to USB-stik, så du uden problemer kan oplade din mobil på farten.
Tændingsnøglen er af den almindelige slags, hvilket i denne version godt kunne have været opgraderet til en lidt smartere Start/Stop-knap, men det er selvfølgelig en smagssag.
Det er ingen sag at parkere GTI’en, da den er udstyret med ParkPilot, som hjælper dig med udsynet både for og bag. Et smart system, der giver dig god hjælp til parkeringen.
Det er ren fornøjelse at køre VW Polo GTI DSG, den ligger godt på vejen, har sporty undervogn, som dog kan være lidt hård, men den føles sikker og stabil. Hvis du er villig til at gå ned i størrelse, men op på udstyr, så er det den her super rappe og sporty mindre bil, du skal vælge.
Den nye POLO GTI DSG får 5 ud af 6 stilletter.
Læs mere på Volkswagen.dk