Kvindernes Bilmagasin har fået lov til at teste den nye Toyota Yaris Cross 1,5 mild hybrid, som er oplagt til dig, der vil have glæderne ved en lille SUV.
Toyota har med denne model gjort deres populære Yaris til en lille SUV, så man får fordelene heraf, så som bedre udsyn over vejen og høj siddestilling, samtidig med at have fordelene ved en lille bil. Designet er ikke helt i top, da proportionerne på bilen ikke passer helt sammen: bilen er smal øverst og bred nederst, hvilket jeg ikke synes klæder den.
Interiør
Med den højere bil følger også bedre siddestilling både på forsæderne og bagsæderne, men bagagerummet er stadig til den lille side i form af 397 liter. Testbilen er udstyret med glastag, hvilket giver et dejligt lys ovenfra. Tildækningen er dog manuel, hvilket ikke er optimalt, hvis man kører alene og ønsker at dække glastaget til.
Læs også: Hyundai Ioniq – årets elbil i Danmark
Lille bil med Head-Up Display
Jeg oplever, at infotainmentsystemet indimellem er langsomt, hvilket påvirker indtrykket af skærmen, som ellers er simpel og lettilgængelig. Der er head-up display, hvilket giver en afslappet kørsel og er en stor hjælp til at undgå at flytte blikket fra vejen. Jeg synes dog, at det er et kæmpe minus, at den indbyggede navigation ikke kan ses i head-up displayet.
Til gengæld vises vejskilte i head-up displayet, herunder også motorvejs- og motortrafikvejsskilte. Dog er vejskiltevisningen i head-up displayet tit forkert, mens der på infotainmentskærmen som regel vises det rigtige – det skyldes, at det ene er en vejskilteassistent, mens den anden får information via navigationen. Under alle omstændigheder virker det spøjst, at de to ting ikke taler sammen og viser samme information.
Læs også: NIO – det nye elektriske bilmærke kommer til Danmark
En smart feature
Navigationen er intuitiv og nem at finde rundt i. Ved trafikmeldinger eller andet relevant i forhold til kørslen kommer der advarsler på navigationen, for eksempel ”trafik forude”, hvilket giver en større sikkerhed og giver køreren mulighed for at forberede sig eller finde alternativer. Køreren kan også selv rapportere trafik, uheld, fartkontrol osv. via skærmen. Bilen har bakkamera, men det er desværre ret utydeligt.
Kørekomfort
Yaris Cross’ kørekomfort er desværre ikke i top. I SUV’er er der et højere tyngdepunkt, end det er tilfældet i lave biler, hvilket gør at SUV’er ikke ligger lige så godt på vejen. Det er forskelligt fra model til model i hvor høj grad det påvirker kørekomforten, men i Yaris Cross er det ret udtalt.
Vinden ”tager fat” i bilen, og jeg oplever generelt en urolig kørsel på motorvej. Derudover larmer bilen utrolig meget, hvilket faktisk var det første jeg bed mærke i, og gearskiftet fungerer heller ikke særlig smooth. Begge ting påvirker kørekomforten i høj grad.
Der er nøglefri betjening, men jeg oplever flere gange, at det ikke virker optimalt, hvilket gør en ellers nem løsning besværlig. Infotainmentsystemer bipper flere gange, hvor grunden hertil ikke er åbenlys – sådan noget skaber blot irritation hos mig, da jeg ikke kan finde frem til, hvad jeg har gjort eller skal gøre.
Konkurrenter og pris
Testbilen har den næsthøjeste udstyrsvariant, Premier Edition, som indebærer en hel række lækkert standardudstyr. Den samlede pris herpå er kr. 360.490,-, og Yaris Cross kan fås fra kr. 254.990,-. I samme prisklasse ligger bilmodeller som Citroën SUV C3 Aircross, Renault Captur og Seat Arona.
Konklusion
Toyota Yaris Cross er desværre ikke som forventet – der er nogle ærgerlige løsninger indimellem, og designet kunne godt bruge en overhaling. Der er dog fokus på løsninger, der øger sikkerheden så som head-up display og advarsler på navigationen. Vigtigst af alt er kørekomforten ikke som ønsket, hvilket påvirker det samlede indtryk af bilen i høj grad.
Stiletter:
Design: tre ud af seks
Køreglæde: to ud af seks
Value for money: tre ud af seks
Tak til Toyota Danmark for at stille testbilen til rådighed for Kvindernes Bilmagasin.