Man skulle tro det var umuligt, men Kvindernes Bilmagasin er svært begejstrede for hvor meget bil, vi får i den nye elbil, BMW iX3.
Testbilen:
Min testbil er en BMW iX3 Charged (standardmodellen) med en 210 kW motorydelse, 286 hestekræfter og en batterikapacitet 80 kWh. Startprisen ligger på 499.000 kr., af ekstraudstyr havde jeg elektrisk anhængertræk, så testbilen kostede i alt 512.750 kr.
Udstyret i testbilen (og standard versionen) er:
- Metallak (Mineral White)
- Sensatec sort læderindtræk
- 19” aerodynamiske hjul styling 842
- adaptiv undervogn
- sportslæderrat
- automatisk bagklap
- tagræling i aluminium
- BMW Individual Exterior Line aluminium
- panoramaglastag
- elektriske sidespejle med antiblænd-funktion
- antiblænd bakspejl
- elektrisk sædeindstilling
- sædevarme
- instrumentpanel i kunstlæder
- kabinelister sort højglans
- galvaniserede applikationer på betjeningselementerne
- Ambient Light, 3-zones klimaautomatik
- LED-forlygter med udvidet indhold
- Active Protection
- Driving Assistant Professional
- Parking Assistant inkl. bakkamera
- Connected Package Professional
- Bluetooth med udvidet funktion og trådløs opladning
- BMW Live Cockpit Professional
- akustisk advarsel til fodgængere
- Alarm
- IONITY Plus i 12 måneder (opladning)
Ladetiden er ifølge BMW: 100%: 7,5 t ved en 11 kW ladestander (AC), Det skulle dog kun tage 34 minutter ved en 150 kW lynlader (DC), at lade 80% op. Jeg testede ikke en lynlader, men fik batteriet ladet 100% op på en e-on ladestander på blot ca. 6,5 t, så ladetiden er godkendt.
Læs også: Kan man pendle i en elbil?
BMW iX3 ligger fantastisk på vejen & rækkevidden holder!
Som skrevet ovenfor skulle det ikke overraske nogen, at bilen kører fantastisk. Den har den velkendte stive BMW undervogn. Dog er den blevet adaptiv, og det øger kun kørekomforten gevaldigt i den store SUV. Når jeg triller op af grusstien til vores lille høloft i Kvistgård, så kan jeg stort set ikke mærke de store huller og ujævnheder i vejen. Bilens støddæmpere absorberer alle stød, og den adaptive undervogn sørger for at jeg ikke mærker noget som helst (I aner ikke hvor rart det er!).
I forhold til rækkevidde, så er jeg svært begejstret. Selvom jeg hovedsageligt kører motorvej fra Lyngby til Kvistgård hver dag, så opladte jeg kun 2 gange på de 7 dage jeg havde bilen. Den ene var en fuld dags opladning (ca. 6,5t), hvoraf den anden var en 2 timers opladning. Enkelte dage kørte jeg også en smut op forbi familien i Rågeleje, eller forbi min yndlings butik Löfström i Helsingør. Jeg var bekymret for, om bilens størrelse ville gøre, at jeg hurtigt tabte rækkevidde, men selv med aircondition, sædevarme, trådløs opladning af telefon og radio tændt, så var de antal kilometer som bilen udregnede jeg brugte, meget svarende til det faktiske antal kilometer jeg kørte. FEDT.
Jeg har flere fører assistenter som hjælper mig på vejen. BMW iX3 har level 2 i autonom kørsel, så slår jeg det til, så kører bilen sådan set selv. Her slår både vejbane-assistent og adaptiv fartpilot til. Teknologien er der helt klart, for selv ved vejarbejde og ændrede vejstriber, så finder bilen hurtigt den korrekte placering på vejen. Det er lidt skræmmende første gang rattet selv bevæger sig, men hurtigt føler man sig tryg.
Jeg kunne bo i bilen, der er SÅ meget plads!
Jeg siger det flere gange i videoen, og hvis du ikke har set den – så vil jeg anbefale dig at du gør det. BMW iX3 har utroligt meget plads. Sportssæderne foran giver mig umådeligt meget plads at bevæge mig rundt på, men er faste nok til at holde mig fast hvis jeg tager et skarpt sving.. Der er plads til både store og små, og det er lige før jeg tror jeg kunne sove ganske behageligt bagi.
Bagagerummet rummer 510 liter, og på storindkøbs-søndag viste det sig også utroligt brugbart. Selv med mine 3 fyldte bæreposer, var der stadig plads til flere. Jeg er slet ikke i tvivl om, at den dag jeg får brug for en barnevogn eller klapvogn, så ville der være god plads til det også.
Luksuriøst og eksklusivt design – punktum
Interiøret er et fuldstændig standard BMW interiør, og guds ske tak og lov. Det er stilrent, luksuriøst og intuitivt. Jeg ved hurtigt hvor alting er, det er genkendeligt fra de andre BMW-modeller, og jeg må indrømme – det er bare lige mig. Kvaliteten i læderkabinen er ikke til at tage fejl af, det er bare kvalitetsmaterialer når det er bedst. Eksklusiviteten ligger i detaljerne såsom de sølv-matterede knapper & sædernes design. Teknologien har heller ikke fejlet på noget tidspunkt: Nødbremsen blev testet da en cyklist kom susende i et sving, parkeringssensorerne var guld værd til parallelparkering og den autonome kørsel er som skrevet meget udviklet.
I forhold til at bilen koster 499.900 kr. Så er jeg SÅ overrasket over hvor luksuriøs, teknologisk sikker og hvor stor en bil jeg får for pengene.
Design
Køreglæde & Køreegenskaber
Value for money
Venligst tak til BMW Danmark for udlån af bilen, som ikke har haft indflydelse på dette indhold.