Er du i tvivl om du kan bruge en elbil til den daglige pendling? Kvindernes Bilmagasin giver information om vores erfaringer med elbiler
Rigtig mange danskere pendler hver dag, faktisk pendler vi mere end nogensinde før. Elbilerne og deres begrænsede rækkevidde udgør en bekymring for flere pendlere. Vi diskutere derfor hvordan elbilerne påvirker vores hverdag, og hvordan de passer ind i den.
Størstedelen pendler under 100 km om dagen
Mange som kører til og fra arbejde hver dag, mener ikke at de kan købe en elbil. Sandheden er dog, at størstedelen af danskerne pendler under 100 km. om dagen, det viser en undersøgelse DTUs transportvaneundersøgelse har lavet. De nyere elbiler har en rækkevidde på flere hundrede kilometer, hvilket i værste fald betyder du skal oplade et par gange om ugen.
Har du en ladestander i hjemmet, kan du sætte bilen til at lade inden du går i seng, og næste morgen er bilen klar og fuldt opladet. Desuden kører de fleste opladningsmuligheder på abonnement, som faktisk ofte er billigere månedligt, end hvis du skal tanke.
Er der desuden en ladestander ved din arbejdsplads, har du jo mulighed, for at øge rækkevidden yderligere – men altså med de fleste elbilers rækkevidde i dag, er behovet faktisk ikke så stor til almen brug.
Adfærdsændringer når du køber elbil
Vi taler meget om adfærdsændringer i øjeblikket, mest af alt pga. den stigende handlekraft på vegne af klimaet. Det betyder vi begynder at omtænke hvordan vi handler som forbrugere, men også hvordan vi kører og handler bil.
At eje en elbil kræver ofte en ændring i adfærd i starten. Du begynder at orientere dig om, hvor du kan oplade, hvornår og hvordan du skal oplade. Det kan føles som en stor bekymring i starten, men vil hurtigt blive en helt almindelig vane. Du vil automatisk kigge og bekymre dig mindre for om du løber tør for strøm.
I takt med at ladenettet udvikler sig (alene i 2019 satte Clever 500 nye standere op rundt omkring i landet, og der kommer kontinuerligt flere), og des mere du kører og finder ud af at rækkevidden ikke falder fra 100 – 0% på en dags kørsel, vil du hurtigt blive mere rolig og tryg.
Læs også: En lille elbil historie fra det virkelige liv
Rækkevidde på elbiler
I takt med at teknologien bliver kontinuerligt bedre, øges rækkevidden på bilerne også hele tiden. Der kommer konstant nye teknologier på tegnebrættet, f.eks. arbejder Toyota på de såkaldte Solid State Batterier. (Som fastholder anoden, katoden og elektrolytten i flade lag, i forhold til at have elektrolytterne flydende i væske)
Der er stadig problematikker med at bilens rækkevidde bliver påvirket af det danske klima, og det passer. Bilernes rækkevidde bliver påvirkede af at skulle starte med koldt batteri, opvarme kabinen med klimaanlæg, og have vores ratvarme og sædevarme på fuld drøn. Det kan betyde en hyppigere opladning om vinteren, men hvis man har en rækkevidde på 600 km i sin elbil, og rækkevidden påvirkes med 50% på en (meget) kold dag, så har du stadig 300 km at køre på.
Selvom mange snakker om rækkevidden, som et stort problem. Så er der for langt de fleste danskere ikke et stort dagligdags problem i forhold til deres kørevaner. Rækkevidden bliver først et problem hvis du har dårlig adgang til opladning (f.eks. i lejlighedskomplekser), eller hvis du skal på længere rejser eller ture. Men som nævnt ovenfor, kommer der hele tiden flere ladestandere op, og de er utroligt nemme at finde gennem bilens GPS system eller en app.
Opladningstid på elbiler
Opladningstiden på elbiler er for mange også en vigtig faktor, det tager længere tid at oplade en elbil end at tanke en konventionel diesel eller benzinbil. Der er 3 faktorer der påvirker opladningstiden:
- Hvor stort batteriet er i kWh. Helt lavpraktisk er det antal kWh som batteriet er, det samme antal som bruges til opladning.
- Hvor meget strøm ladeboksen/ladestationen giver. Er det f.eks. en 3-11 kW (almen opladning), 50+ kW (hurtiglader) eller 150+ kW (lynlader)
- Hvor meget strøm elbilen kan tage imod, og om du har tilkøbt mulighed for DC-opladning (lynlader)
Læs mere om opladningstid hos FDM her