BMW M135i smart bagende

Biltest: BMW M135i xDrive – Præcision og nydelse i ét

Den er smidig og reagerer perfekt BMW´s nyeste skud på stammen, nemlig 1-serien. Vores testbil er dog både en anelse dyrere og vildere end den almindelige version, da dette er topmodellen med 306 HK og en 4-cylindret 2,0 liter Twinpower Turbo benzinmotor.

BMW M135i smart bagende

xDrive

Det er tredje generation af 1-serien og som noget nyt har BMW besluttet, at det er ud med baghjulstræk og istedet ind med forhjuls- eller firhjulstræk. Samtidig fås modellen nu kun som femdørs. Den model jeg har testet er en xDrive, som er BMW´s betegnelse for intelligent firhjulstræk, der sørger for fordeling mellem for- og baghjul, og som sikrer optimalt vejgreb og køredynamik på højt plan.

Liste i førerside M135i
M135i-logo i fodliste
M135i logo
og på den elektriske bagklap

Læs også vores test af BMW X3 her

BMW M135i front
Front med dobbeltnyrer

Jeg testede Parking Assistant som denne bil er udstyret med, og jeg må sige at det er genialt. Mange kan være lidt tilbageholdene med at kaste sig ud i dens slags teknologi, men det skal ses som et hjælpemiddel, hvor assistenten spotter en passende parkeringsplads og klarer det hele for dig, du skal blot aktivere et par taster og så ellers slippe kontrollen over bilen. Det sidste er jo så faktisk det, der kan være det sværeste for de fleste og er helt sikkert det, der er en del af øvelsen. Se min video HER, hvor jeg afprøver Parking Assistant.

Ekstraudstyr i vores BMW M135i xDrive

  • ratvarme
  • 19″ letmetalfælge
  • automatisk bagklap
  • head-up display
  • smartphone trådløs opladning (fiks med oplader stående på skrå, så mobilen ikke rutscher rundt)
  • parking assistant incl. bakkamera
  • og meget mere

Vi har også testet BMW X7 og den kan du læse mere om ved at klikke her

19" letmetalfælge
19″ letmetalfælge, styling 557M

Sportsautomatgear i M135i xDrive

8-trins Steptronic sportsautomatgearet er super komfortabelt og har et godt glidende gearskifte. Du har mulighed for at vælge, hvordan din kørsel skal sammensættes ved hjælp af tilstandene Sport/Comfort/Eco pro. Du har alle knapper lige ved hånden midt mellem sæderne på din højre side, så du kan vælge menu og kørselsindstillinger, derudover kan du bruge den nemme drejeknap til at vælge ud fra menuen på skærmen , det letter din kørslen, så du ikke skal fjerne blikket helt væk fra vejbanen.

BMW M135i kabine
Kabine i sort med blå kontrastfarve
Steptronic sportsgearkasse
Steptronic automatgearkasse

Driving Assistant

Testbilen er udstyret med Driving Assistant, som er en sikkerhedspakke med diverse advarsler for blandt andet frontkollision, vognbaneskift, bagvedkørende trafik samt Speed limit info (Head up-displayet viser, hvor meget du kører og hvis du kommer over 5 km/t mere end det tilladte, markeres det med rødt).

M Sport

Modelversionen M Sport er udstyret ekstra lækkert med sportssæder, M sportslæderrat, M sportsstyring, M bagspoiler, M sportsbremser, LED tåge- og forlygter, lyspakke m.m.

M135i sportssæder
Sportssæder

Hvad synes jeg så ?

Bagenden er utrolig flot og med M sportspakken bliver den endnu mere vild og voldsom at se på. Selve fronten er jeg dog ikke nær så imponeret over, jeg synes, det er synd, at BMW har designet en to-delt kølergrill eller som minimum skulle der måske have været lidt luft mellem dobbeltnyrerne, som de kaldes. En anden lille ting jeg lagde mærke til og som er noget, der undrer mig, er at man har beholdt de små låsepaler i dørene, jeg synes det ser gammeldags ud og mange andre bilfabrikanter er gået bort fra dem.


Jeg vil mene, at du her får en helt igennem fantastisk bil og det er en nydelse med kørsel af så fin nøjagtighed, for BMW har simpelthen tjek på at skabe køreoplevelser ud over alle grænser. Accelerationen er i top, vejgrebet er perfekt og M135i reagerer lige nøjagtig som den skal. 1-serien produceres som 5-dørs version og hvor man ind i mellem oplever, at det kan være lidt af en udfordring at stige ind og ud af klassens mellemste modeller, så går det helt uden problemer her. Standardversionen som prismæssigt er mere spiselig kan sagtens bruges til en lille familie, men er man måske single erhvervskvinde eller -mand med en stor pengepung, der ikke afskrækkes af prisen på topmodellen, og der gerne vil have en bil i mellemstørrelse, så vil den helt klart være et godt valg.

Kvindernes Bilmagasin giver BMW M135i xDrive følgende stiletter:

Design:

Køreglæde:

6/6 stiletter for design

Value for money:

4 ud af 6 stiletter

BMW 1-serie fås fra dkr. 323.000,-.
Testbilen incl. alt udstyr kostede dkr. 799.799,-.
Metallak: Misano Blue

Det er også muligt at privatlease BMW 1-serien fra kr. 3.395,- pr. måned med kr. 20.000,- i førstegangsydelse.

Se også min video af BMW M135i xDrive ind- og udvendig ved at trykke HER

BMW M135i side
Misano Blue metallak

Du kan læse meget mere om den nye BMW 1-serie her

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *