Ford Mustang – bulderbassen er ankommet

Så er Mustang endelig kommet til Danmark, den har også været længe ventet. Faktisk har den været på det amerikanske marked siden starten af 60´erne, og nu har Ford så langt om længe fået produceret en special udgave som passer til de europæiske kunder og forholdene her på vores breddegrad.

Foto: Nevzat Basaran

Jeg måtte bare ind på Spotify med det samme og streame “Mustang Sally” af Wilson Pickett, det lå ligesom til højrebenet, og så var det ellers bare at slå bluetooth til, finde Ford Mustang på listen over enheder og så var jeg klar til at starte maskinen med fuld blæs på både motor og højtalere.

Voldsom og buldrende Ford Mustang

Når du trykker på start-knappen i Mustang, så føler du nærmest at den bagerste del af bilen bliver blæst bagud og der står møtrikker om ørerne på én samtidig med at den underste del af vognen buldrer og ryster under dig. Det er en vild oplevelse, men er man glad for biler og især dem med en voldsom motor, så kan man ikke lade være med at trække på smilebåndet. Motoren er voldsom, her er der tale om en 5.0 liters V8 benzin motor med 450 HK, og det må man jo nok sige er en del ud over den sædvanlige motorstørrelse, som findes i carporten rundt om i de danske hjem.
Er man en familie, så er det muligt at hoppe om på bagsædet, men det kan altså kun anbefales på kortere køreture og kun til personer med ikke alt for lange ben.

I disse tider bliver der talt ufattelig meget om grøn energi og om, hvor meget de nye biler kører på literen , og der kommer Mustang altså ikke til at være med i samtalen. Er man køber af en Ford Mustang, så kigger man helt sikkert ikke på. hverken brændstoføkonomi eller CO2 udledning, denne bil er et ikon og har en helt special historie, så dem der køber en Mustang har en helt anden agenda.

Det er ikke hverdagskost at møde en maskine med en 5.0 liters motor. Foto: Nevzat Basaran

Muligheder

Skal du købe en Mustang kan den fås i to varianter enten som convertible eller fastback som Kvindernes Bilmagasin testede. Derudover kan der vælges mellem 10 forskellige farver og to motorvarianter. Vores testbil var en GT udgave, men der findes også en Bullitt og en Mustang55, der er lavet som en jubilæumsudgave, for rent faktisk er det 55 år siden at Ford´s sportsvogn så dagens lys for første gang.
Køretilstanden kan indstilles på det 12″ digitale instrumentbræt med indstillingerne: Normal, Sport+, Snow/Wet, Track og Drag Strip. Instrumentbrættet skifter endda udseende, så det passer til køretilstanden.

GT-emblem på bagsmækken. Foto: Nevzat Basaran

Ford Mustang og udstråling

Mustang´en fremstår rå og muskuløs og oser af brutalitet på den lækre måde. Fronten ser bred og aggressiv ud og luftudtagene på kølerhjelmen ses tydeligt og har samtidig den effekt, at de sikrer effektiv køling af motoren. Der er tænkt på detaljer og anderledes design, hvilket gør Ford´s sportsvogn helt unik. Tag bare for- og baglys, som har tre diodestriber i lygterne og tager du et kig ind i kabinen, møder du betjeningsknapperne som er udformet i flydesign som er et sjovt og cool indslag.

Betjeningspanel i flystil som både oser af nostalgi, men også af moderne tider i form af elektrisk Start-knap og USB-stik. Foto: Nevzat Basaran
Forførende, maskulin og rå på samme tid. Foto: Nevzat Basaran

Udstyr og sikkerhed

Udvalgt standardudstyr:

  • LED forlygter og kørelys
  • opvarmet rat
  • power startknap
  • adaptiv fartpilot
  • automatisk klimaanlæg
  • GT kølergrill og emblem
  • 4 udstødningsrør
  • 19″ sorte alufælge med 10x Y-eger
  • m.m.
19″ sorte alufælge med 10x Y-eger. Foto: Nevzat Basaran

Mustang har meget sikkerhedsudstyr som standard bl.a. Pre-collision assist, afstandsalarm, vognbaneassisent samt førerovervågning.

Ekstraudstyr:

  • B&O audio
  • navigation
  • premium interiør
  • bagspoiler
  • MagneRide (en avanceret ny affjedring, der giver fremragende kontrol på banen og enestående komfort på vejen)
  • markeringsstriber på motorhjelm

Ford Mustang – logo

Jeg synes det er vildt blæret, at designerne har sat Mustang-logoet ind flere steder både ud- og indvendig: På rattet, kølergrillen, fælgen, dørtrinet, på displayet når bilen startes og også som lys i asfalten med pony-logo, når bilen låses op. Samtidig var der noget virkelig fedt ved at man fornemmede noget historie og oprindeligt design, dog nu blot i nye klæder.

Den muskuløse front. Foto: Nevzat Basaran

Motortyper

Der er tilføjet dobbelt højtryksbrændstofpumpe med direkte injektion til Mustangens berømte 5,0 L V8-motor for at forbedre dens ydeevne yderligere. Vælger man istedet 2,3 L EcoBoost-motoren er der øget overboost og samtidigt er udledningen reduceret endnu mere.
Uanset hvilken motor du vælger, vil du enten nyde en glat og lydhør 6-trins manuel gearkasse eller et sofistikeret 10-trins automatgear.
Med Active Valve Exhaust kan du styre lyden. Vælge f.eks. Race Track for at skrue op for motorens voldsomme brølen eller vælge Quiet til mere fredelige ture.

Læs også vores anmeldelse af storsællerten gennem mange år Ford Mondeo hybrid

Jeg havde en spændende uge i Mustang. Det er sjovt at en bil kan have så meget effekt på omgivelserne, og det må man nok sige at den her har. Både lyden og udseendet er så markant anderledes, at det er svært ikke at påkalde sig opmærksom, så det giver god mening, at Mustang er opkaldt efter en spansk vildhest. Man kommer hurtigt til at holde af Mustang, om end det på nogen punkter godt kan være en smule belastende, at alle på vejen kan høre, hvornår du kører til bageren.

Foto: Nevzat Basaran

Ford Mustang fastback 5.0 V8 er oktober måneds eksklusive hos Kvindernes Bilmagasin.

De flotte fotos er taget en smuk efterårsdag af Fotograf Nevzat Basaran.

Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8
Farve: Orange Fury
Startpriser fra kr. 709.010,-
Denne model incl. ekstraudstyr (custom pakke2, Recaro sæder + metallak) koster kr. 799.959,-.
Mustang fås også i Bullitt-udgave med startpriser fra kr. 796.750,-.

Læs meget mere om Ford Mustang på Ford´s egen website

2 replies
  1. Cecilie
    Cecilie says:

    Det er BARE så lækker lækker en bil de gang jeg har kørt i den i udlandet, har den givet den helt rigtig følelse af råhed og muskler, som bare ville gøre hverdagen såå meget sjovere🙈🏎 🤤Er total solgt og det skal bare kunne lade sig gøre på det ene eller anden måde at køre på danske nummerplader en dag💸💸

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *